kiinnostavimmat osakeideat suomesta -webinaari

Haastattelussa Pyynikin panimomestari sekä toimitusjohtaja – sijoituskierros käynnissä!

Pyynikin osakeanti

Pyynikin Brewing Company on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä. Kansainvälisesti palkitulla panimolla on meneillään osakeanti. Haastattelimme yhtiön panimomestaria sekä toimitusjohtajaa.

Julkaistu: 18.06.2021 Kirjoittaja:

osakkeet Pyynikin Panimo sijoitusideat suorat sijoituskohteet vaihtoehtoiset sijoituskohteet

Haastattelussa Pyynikin panimomestari sekä toimitusjohtaja

Pyynikin käsityöläispanimolla on meneillään osakeanti. Yhtiö tavoittelee noin 2 miljoonan euron antia. Tähän mennessä osakeantiin on sijoitettu jo 1,49 MEUR! 

Tässä artikkelissa kerromme, miten yhtiön alkuvuosin on mennyt ja miltä tulevaisuus näyttää. Haastattelussa panimomestari Timo Kuorehjärvi sekä toimitusjohtaja Kari Lappalainen.

Lue myös 
Analyysimme yhtiöstä
Johdon haastattelu maaliskuulta

TUTUSTU OSAKEANTIIN!

Pyynikin toimitusjohtaja Kari Lappalainen

Miten anti on edennyt ja minkälaisia sijoittajia on lähtenyt omistajaksi, toimitusjohtaja Kari Lappalainen?

Anti on edennyt hienosti ja suunnitelmien mukaan. Sijoituksia on tullut jo 1,49 miljoonaa euroa. Tällä kertaa mukaan on tullut enemmän piensijoittajia kuin oluen harrastajia. Mukana on suuriakin sijoituksia. Uskon, että Pyynikin mahdollisuudet on huomattu. Suomen vahvin olutbrändi, nopeasti kasvava craft beer -segmentti ja Haljalan tuotantokapasiteetti ja antavat loistavat mahdollisuudet kasvuun.

Miten alkuvuosi on mennyt ja miltä loppuvuosi näyttää?

Pyynikin osalta alkuvuosi on mennyt suunnitellusti. Liikevaihdon kasvu alkuvuonna oli noin 20 prosenttia. 

Loppuvuoden osalta odotamme merkittävästi kovempaa kasvua. Haljalassa tuotannon aloittamisen ja kapasiteetin noston myötä pystymme toteuttamaan ensimmäistä kertaa laajempia kampanjakokonaisuuksia päivittäistavarakaupan puolella. Esimerkiksi kesäkuussa aloitettu KESÄMOSSE-kampanja on toiminut erinomaisesti ja kesäkuusta onkin tulossa Pyynikin kaikkien aikojen ennätyskuukausi!

Miten olutmarkkina voi ja miten pandemia on vaikuttanut markkinaan?

Olutmarkkina kokonaisuutena on hieman laskeva markkina, mutta craft beer -segmentti, jossa Pyynikin on mukana, kasvaa todella voimakkaasti. Koronavuosi on luonut kasvua myös Suomen kotimaan vähittäiskauppamarkkinaan, kun yksityistuonti on pienentynyt. 

Ravintola- ja tapahtumamyynti on ollut viime kesästä alkaen pitkälti seisahduksissa. Kesäkuu näyttää kuitenkin todella hyvältä ja aktiivisuus ravintoloiden puolelta on kasvanut merkittävästi. Meillä on myös useita kampanjoita sovittuna tukkupartnerimme kanssa heinäkuulle. 

Kapasiteetin noston myötä olemme nyt oikeasti uskaltaneet lähteä myös markkinoimaan tuotteitamme, kun saatavuus ja sitä kautta toimitusvarmuus on kunnossa. Olemme aktivoitumassa myös Viron markkinoille, missä neuvotteluyhteys asiakkaiden kanssa on avattu.

Miten Pyynikin erottuu muista pienpanimoista?

Suomen arvostetuin olutbrändi on selkeä vahvuus, joka erottaa meidät kaikista markkinoilla olevista olutbrändeistä. Myös asiakkaat ovat tunnistaneet tämän ja haluavat tehdä yhteistyötä kanssamme. Olemme myös saaneet avattua neuvottelut useiden uusien asiakkuuksien kanssa. 

Lue Aamulehden juttu Pyynikin valmistamasta 200-vuotis juhlaoluesta Tampereen tuomiokirkkoseurakunnalle!

Haljalan laajennus

Vastatakseen kovaan kysyntään Pyynikin on vuoden alussa ottanut käyttöön uudet vuokratilat Viron Haljalassa. Kyseessä on vanha panimo, jonka tiloissa yhtiö on jo aloittanut tuotannon. Haastattelimme tehtaan panimomestaria Timo Kuorehjärveä.

Haljalan panimon panimomestari Timo Kuorehjärvi

Milloin tuotanto Haljalassa on käynnistetty ja mitä tuotteita Haljalassa valmistetaan, panimomestari Timo Kuorehjärvi?

Tuotanto Haljalassa aloitettiin aluksi virvoitusjuomien osalta vuoden alussa. Huhtikuussa pääsimme aloitamaan myös oluen tuotannon. Tiettyjen volyymituotteiden tuotanto tullaan siirtämään Tampereelta Haljalaan. Tampereella keskitytään jatkossa erikoistuotteiden tuotantoon sekä tuotekehitykseen.

Tällä hetkellä Haljalassa työskentelee 17 panimotyöntekijää.

Minkälaisia tuotantomääriä Haljalassa on tuotettu alkuvuonna?

Alkuvuoden aikana virvoitusjuomia on tuotettu Haljalassa 650 tuhatta litraa. Huhtikuun alussa Haljalassa alkanut oluentuotanto on niin ikään ylittänyt 600 tuhatta litraa. 

Sarvis Unicorn Mansikka | Pyynikin Brewing Company

Miten tuotantoa on tarkoitus nostaa ja mikä on Haljalan tuotantokapasiteetti?

Kysyntä ohjaa luonnollisesti tuotantomääriä. Kuukausitasolla oluentuotanto ollaan nostamassa 500 tuhanteen litraan kuukaudessa vielä kesän aikana. Vertailun vuoksi viime vuonna myyty litramäärä oli yhteensä 2,1 miljoonaa litraa, josta olutta 1,8 miljoonaa litraa.

Haljalan tuotantokapasiteetti vuositasolla on oluenvalmistuksessa jopa 20 miljoonaa litraa ja virvoitusjuomissa 10 miljoonaa litraa, joten nykyisissä tiloissa on reilusti tilaa kasvattaa tuotantoa.

Miksi sijoittaa osakeantiin?

Pyynikin on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista juomayhtiöistä ja yhtiöllä on tällä hetkellä erittäin hyvät kasvumahdollisuudet tuleville vuosille. Erinomaiset tuotteet ja brändi, vahva kysyntä, suuri tuotantokapasiteetti ja riittävä rahoitus antavat yhtiölle erinomaiset valmiudet seuraavan kasvuloikan tekemiseen.

TUTUSTU OSAKEANTIIN!

Pyynikin osakeanti

  • Osakeannin koko: 800 – 15 998 B-osaketta
  • Yrityksen pre-money valuaatio: 8 996 375 EUR
  • Osakkeen merkintähinta: 125 EUR
  • Minimimerkintämäärä: 1 osake (125 EUR)
  • Merkintäaika: 30.6.2021 saakka

Kaupallinen yhteistyö.



treebuddy


SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


Kiinnostavimmat osakeideat Suomesta -webinaari

Image






treebuddy
BSS merkintäoikeusanti

Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy