Autovaraosakauppiaiden osakkeet ovat tarjonneet huikeita tuottoja – kuinka käy toimialamurroksessa?

Autovalmistajien osakkeet ovat tyypillisesti olleet melko kehnoja sijoituksia, mutta autovaraosien jälkimarkkinat ovat valtava bisnes. Parhaat autovaraosaosakkeet ovat tuottaneet satoja prosentteja. Analyysissa neljä parasta osaketta USA:sta ja yksi yllätysnimi Pohjoismaista.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Autovalmistajien osakkeet ovat tyypillisesti olleet melko kehnoja sijoituksia, mutta autovaraosien jälkimarkkinat ovat valtava bisnes. Parhaat autovaraosaosakkeet ovat tuottaneet satoja prosentteja. Analyysissa neljä parasta osaketta USA:sta ja yksi yllätysnimi Pohjoismaista.

Sähköautojen myynti kasvaa voimakkaasti

Vuonna 2022 neljätoista prosenttia myydyistä autoista oli sähköautoja. Kansainvälinen energiajärjestö, IEA, odottaa sähköautojen myynnin nelinkertaistuvan kuluvan vuosikymmenen aikana. Puolet tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista on Kiinassa, jossa sähköautojen hinnat ovat huomattavasti matalammat. IEA:n arvion mukaan kulutus ja valtioiden tuet sähköautoihin kasvoivat viime vuonna 50 prosenttia 425 miljardiin dollariin.

Kaikki autovalmistajat eivät vielä usko sähköauton voittokulkuun. Esimerkiksi Toyota panostaa voimakkaasti vedystä energiansa saavaan moottoritekniikkaan. Sähköautoon verrattuna vetyauton etuna on pidempi toimintasäde ja nopea tankkaus. Vetyauto ei tarvitse akkuihin suuria määriä nikkeliä ja litiumia, joiden tarpeen IEA odottaa kymmenkertaistuvan tällä vuosikymmenellä. Markkinat ovat armottomat ja Toyotakin ilmoitti vastikään 7 miljardin euron lisäinvestoinnista sähköautojen kehitykseen. Yhden suurimmista valmistajista on väistämättä oltava mukana kehityksessä tai vaivuttava unohdukseen.

Uusien autojen hinnat ovat nousseet voimakkaasti ja sähköautot ovat tyypillisesti vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia. Nousseiden korkojen ja inflaation rasittama kuluttaja saattaa siis aiempaa useammin valita menopelikseen käytetyn auton. Tuoreessa kyselytutkimuksessa 47 prosenttia amerikkalaisista sanoi, että sähköauton hankinta on epätodennäköistä niiden hinnan ja suppean latausverkoston vuoksi.

Takaoven kautta autoalalle

Varovainen sijoittaja pysyttelee autoalan rakennemurroksessa sivustakatsojana. Teslaa lukuun ottamatta autovalmistajien osakkeet ovat kautta historian olleet varsin kehnoja sijoituksia. Autojen jälkimarkkinat ovat kuitenkin valtava bisnes ja usein kannattava sellainen. Yllä mainittujen tekijöiden vuoksi autojen keski-ikä on Statistan mukaan Yhdysvalloissa noussut tasaisesti viimeisen viiden vuoden ajan 11,7 vuodesta 12,2 vuoteen. Autot ovat liikenteessä vuosi vuodelta pidempään.

Autovaraosakaupassa on ollut käynnissä samansuuntainen trendi. Varaosat kestävät kauemmin, mutta ne ovat samalla huomattavasti vanhempia sukupolvia kalliimpia. Sähköautojen sanotaan vaativan huomattavasti vähemmän huoltoa kuin polttomoottoriautot. Tietääkö se loppua varaosakauppiaille? Osakemarkkinoiden mukaan ei. Alan amerikkalaiset jätit kasvavat kannattavasti ja pörssikurssit tekevät uusia huippuja. Yhtiöt itse uskovat löytävänsä uutta myyntiä esimerkiksi antureista, jarruista ja sähköistyksestä. Miten yhtiöt menestyvät mahdollisesti taannehtivalla toimialalla?

Kolme laatuyhtiötä ja yksi perässähiihtäjä

Yhdysvalloissa autovaraosien jakelua dominoi neljä yhtiötä: Autozone, O’Reilly, Genuine Parts ja Advance Autoparts. Neljällä yhtiöllä on yhtenevä liiketoimintakonsepti. Niillä on tuhansia myymälöitä ja jakelukeskuksia, jotka palvelevat niin tee-se-itse -asiakkaita kuin autokorjaamoja. Osaketyökalussa kaikki paitsi yksi saavat erinomaiset kokonaispisteet.

Voit katsoa yhtiöiden tämänhetkiset kurssitiedot ja avainluvut eTorosta näiden linkkien kautta: Autozone*, O’Reilly*, Genuine Parts* ja Advance Autoparts*.

Yksi Autozonen osake maksaa tällä hetkellä yli 2700 dollaria, eikä yhtiö maksa osinkoa. Sen sijaan Autozone on ostanut takaisin 80 prosenttia osakekannastaan viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Jos siis omistit Autozonesta prosentin osuuden parikymmentä vuotta sitten, omistat tänä päivänä yhtiöstä viisi prosenttia. Autozonen tapauksessa osinkosarakkeen matalat pisteet ei tarkoita, etteikö yhtiö kasvattaisi omistaja-arvoa. Osakkeen toteutunut viiden vuoden tuotto on joukon paras, yli 300 %.


Lue koko artikkeli — kokeile 14 päivää ilmaiseksi

Saat lukuoikeuden analyyseihin ja artikkeleihin sekä käyttöösi osake- ja ETF-työkalut, markkinaympäristön, mallisalkut ja muut sijoittajan työkalut.

KOKEILE 14 PÄIVÄÄ ILMAISEKSI

(*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen.

Sinua voisi kiinnostaa
Tekoälyuutiset: AI-vaikuttajien mukaan tekoäly voi aiheuttaa merkittävää haittaa ihmiskunnalle
Riski-indikaattori edelleen ”suosi osakkeita” -tasolla
Nvidia päihitti jälleen tulosennusteet – osake kohti huippulukemia
Sijoittajan valinnat