neuvottelimme edun etoroon

Luminar Technologies: yksi itseohjautuvan ajamisen mielenkiintoisimmista teknologiaosakkeista

Useat autovalmistajat pyrkivät kilpaa kehittämään itseohjautuvaa ajoneuvoa. Tässä artikkelissa esittelemme autonomiselle ajamiselle elintärkeää lidar-teknologiaa kehittävän Luminar Technologiesin. Pitkässä juoksussa osake tarjoaa merkittävää potentiaalia.

Julkaistu: 10.02.2022 Kirjoittaja:

kansainvälinen sijoittaminen Luminar Technologies megatrendit osakkeet sijoitusideat

Esittelemme potentiaalisia sijoituskohteita oli käynnissä härkä- tai karhumarkkina

Alkaneena vuonna 2022 inflaatio ja Yhdysvaltain keskuspankkin Fedin todennäköiset koronnostot maaliskuussa ovat herättäneet suurta huolta. Nykyiset markkinat ovatkin kaukana vakaasta. Kasvuosakkeiden laskun jälkeen sijoittajat ovat kuitenkin saaneet houkuttelevan mahdollisuuden ostaa fundamenteiltään mielenkiintoisia osakkeita dipeistä.

Tällaisina aikoina on erityisen järkevää pitää mielessä Warren Buffetin ajattomat sijoitussäännöt: “Ole ahne, kun muut pelkäävät”, “Sijoita pitkällä aikavälillä”, “Osta osakkeita, jotka kestävät tämän kaltaisen shokin. ” ja ”On paljon parempi ostaa upea yritys kohtuulliseen hintaan kuin reilu yritys upeaan hintaan”. Yritämme tunnistaa sellaisia ​​”ihania yrityksiä reilulla hinnalla”, joiden huomattava potentiaali ja sidokset megatrendeihin voivat muuttaa ne erittäin kannattaviksi pitkän aikavälin sijoituksiksi.

Itseohjautuva ajaminen on tulevaisuuden megatrendi

Tällä kertaa tarkastelemme yhtä näkyvimmistä megatrendeistä – autonomista, eli itseohjautuvaa ajamista, joka on kerännyt suurimpien autonvalmistajien huomion. Statistan arvion mukaan vuoteen 2030 mennessä joka kymmenes ajoneuvo maailmanlaajuisesti on itseohjautuva. Kaiken kaikkiaan globaalien autonomisten ajoneuvojen markkinoiden odotetaan kasvavan 325,9 miljardilla dollarilla vuoden 2030 loppuun mennessä.

Research and Markets:in arvio itseohjautuvien autojen markkinoista vuonna 2030.
Source: Research and Markets

Luminar Technologies Inc.

Tässä artikkelissa kerromme yrityksestä, joka on lidar-teknologian edelläkävijä, joka tarjoaa itsenäisiä ratkaisuja sarjatuotantoon henkilöautoissa ja kuorma-autoissa. Tämän yrityksen Volvo Cars, Nvidia ja äskettäin Mercedes ovat jo valinneet lidar-toimittajakseen. Itseohjautuvien autojen osakkeisiin sijoittamisen hypen vähennyttyä ja markkinoiden nykyisen myllerryksen myötä sijoittajat ovat saaneet mahdollisuuden ostaa tämän yhtiön osakkeita dipistä noin 15 dollarin hinnalla.

Se ei ole huono hinta, kun otetaan huomioon Luminar Technologies, Inc:n erinomaiset fundamentit ja suuri kasvupotentiaali. Luminar (Nasdaq: LAZR*) on maailman johtava autoteollisuuden lidar-laitteiston (autonominen ajoneuvotunnistin) ja ohjelmistoteknologian valmistaja – arviolta useiden seuraavien vuosien ajan.

Vuonna 2012 perustettu Luminar on 400 hengen tiimi, jolla on toimistot Palo Altossa, Orlandossa, Colorado Springsissä, Detroitissa ja Münchenissä. Luminar muuttaa autojen turvallisuutta ja autonomiaa toimittamalla lidaria ja siihen liittyviä ohjelmistoja, jotka täyttävät alan tiukat suorituskyky-, turvallisuus- ja taloudelliset vaatimukset. Yhtiö on hankkinut nopeasti yli 50 alan kumppania, mukaan lukien 8 maailman 10 suurimmasta autoteollisuuden OEM:stä.

Mitä teknologiaa Luminar tarjoaa markkinoille?

Lidar, joka tulee sanoista Light Detection and Ranging, on etäisyyksien (muuttuvan etäisyyden) määrittämiseksi kehitetty menetelmä. Lidar toimii kohdistamalla haluttuun kohteeseen laser-valoa ja mittaamalla aika, jonka kuluessa heijastunut valo palaa vastaanottimeen. Toisin sanoen valoenergia koodataan ja lähetetään ulos, valo hajoaa useaan kohteeseen, kulkeutuu takaisin anturiin, jonka jälkeen laite laskee kuljetun matkan. Tämä auttaa autonomisia ajoneuvoja “näkemään” autot, jalankulkijat ja muut esineet tiellään.

Luminarin lidar-teknologia käyttää epätavallisen pitkiä laservaloaaltoja, 1 550 nanometriä verrattuna tyypilliseen 905 nm:iin. Tämä auttaa havaitsemaan pienet ja heikosti heijastavat kohteet, kuten tummat autot, eläimet tai pienet lapset kadulla. Teknologian kantama on yli 250 metriä, ja jopa 500 metriä kirkkaiden, metriä suurempia kohteiden kohdalla.

Itse asiassa Luminar on luonut uudentyyppisen lidarin sirutasolta asti, ja se on tehnyt teknologisia läpimurtoja kaikissa teknologian ydinkomponenteissa. Tämän seurauksena yritys teki ainoan lidar-anturin, joka täyttää vaativat suorituskyky-, turvallisuus- ja kustannusvaatimukset mahdollistaakseen tason 3–5 autonomiset ajoneuvot tuotannossa. Tämän edistyneen laitteiston integrointi Luminarin räätälöityyn ohjelmistokokonaisuuteen mahdollistaa avaimet käteen -periaatteella toimivan autonomisen ratkaisun, joka nopeuttaa laajaa käyttöönottoa autovalmistajien sarjatuotannossa.

Luminarin teknologian on myös tarkoitus pystyä havaitsemaan mitattavan kohteen nopeus kolmiulotteisesti, jotta se voi ohjata auton itsenäisesti liikesarjojen, kuten esteiden väistämisen vilkkaalla tiellä. Luminarin laitteisto on yhdistetty yrityksen ohjelmistoon, joka suorittaa automaattipäivityksiä kasvaviin ominaisuuksiin ja parantaen jatkuvasti laitteen ydintoimintoja.

Luminarin Iris-lidarsensori integroituna ajoneuvon kattopaneeliin.
Luminarin Iris-lidarsensori on integroitu ajoneuvon kattopaneeliin. Source: Luminar

Kuten Matt Weed, Ph.D, Luminarin tuotejohtaja, sanoi: “Luminarilla päätimme varhain, että lidar on ratkaisevan tärkeä autonomian vapauttamisessa. Aktiivisena sensorina lidar käyttää omaa valonlähdettään (laseria) kohteen havaitsemiseen sen sijaan, että se olisi riippuvainen ympäristön valosta. Passiiviset anturit, kuten perinteiset kamerat ja ihmissilmät, sitä vastoin riippuvat käytettävissä olevasta ympäristön valosta, ja siksi niillä on voimakas suorituskykyriippuvuus hallitsemattomien muuttujien (esim. vuorokaudenajan) perusteella. Vuosien varrella kulkemamme suunnittelupolku alkoi keskittymällä autoteollisuuden vaatimuksiin.”

Luminar on erityinen yhtiö toimitusjohtajaa myöten

Luminar Technologies perustettiin vuonna 2012, kun yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja, optiikan huippulahjakkuus Austin Russell oli vain 17 vuotias. Russel haki ensimmäistä patentiaan jo 13 vuotiaana. Hän käytti teini-ikänsä lopun Kalifornian yliopistossa Irvine Beckman laser-instituutissa, ennenkuin aloitti opinnot Stanfordin yliopistossa. Opiskellessaan yliopistossa vuonna 2012 hän sai 100 000 dollarin Thiel Fellowshipin. Thiel Fellowship on miljardööri Peter Thielin rahoittama ohjelma yrittäjien tukemiseksi. Stipendin saaminen johti Russellin perustamaan Luminarin ja lopulta jättämään yliopiston kesken. Luminarin listauduttua Nasdaqiin joulukuussa 2020 Russellista tuli maailman nuorin itsetehty miljardööri 25-vuotiaana.

Luminar Technologies (NASDAQ: LAZR*) listautui fuusion kautta erikoishankintayhtiö Gores Metropoulosin kanssa. Ennen kaupankäynnin alkamista Nasdaqissa Luminarin markkina-arvoksi arvioitiin 3,4 miljardia dollaria. Tällä hetkellä markkina-arvo on 5,7 miljardia dollaria.

Vankka joukko yhteistyökumppaneita

Luminar on hankkinut useilta yrityksiltä sitoumuksia ostaa lidar-laitteistonsa ja -ohjelmistonsa. Vuonna 2020 Luminar allekirjoitti alan ensimmäisen autonomisten kulutusajoneuvojen tuotantosopimuksen Volvo Carsin kanssa. Muita asiakasvoittoja ovat muun muassa SAIC, Daimler Truck AG, Intelin Mobileye, Pony.ai ja Airbus UpNext.

Luminarin yhteistyökumppaneita (Polestar ja Mobileye).
Source: Luminar
Luminarin yhteistyökumppaneita (Kodiak ja Embark).
Source: Luminar
Luminarin markkinanäkymiä.
Source: Luminar

Kesäkuussa 2021 Luminar ilmoitti, että se on vakiona Volvo Carsin tulevassa täyssähköisessä lippulaiva-autossa. Volvo Carsin vuonna 2022 julkistettavan XC90:n täyssähköinen seuraaja on nyt mukana uusimmalla lidar-laitteistolla, jossa on Luminarin Iris ja Sentinel-ratkaisu.

“Tämä on alalle vedenjakaja ja Luminarin merkittävin voitto turvateknologian seuraavan aikakauden perustamisessa”, sanoi Austin Russell, Luminarin perustaja ja toimitusjohtaja. “Siirtyminen valikoidusta moottoritiepilottivaihtoehdosta Luminariin, joka tulee vakiona kaikkiin seuraavan sukupolven Volvon lippulaiva-autoihin, käynnistää tämän uuden turvallisuusparadigman, joka toimii katalysaattorina sille, mitä olemme kutsuneet ennakoivaksi turvaksi. Volvon mielestä hengenpelastusteknologian ei pitäisi olla valinnaista, emmekä voisi olla enempää samaa mieltä.”

Marraskuussa 2021 ilmoitettiin, että Luminarin lidar-ratkaisu on valittu osaksi NVIDIA DRIVE Hyperionin autonomisen ajoneuvovertailualustan anturipakettia. Tämä AI-ajoneuvojen laskenta-alusta nopeuttaa autonomisten kulutusajoneuvojen kehitystä, ja suunniteltu tuotanto alkaa vuonna 2024. 20. tammikuuta 2022 Luminar ilmoitti yhteistyöstä Mercedes-Benzin kanssa. Yhteistyön on määrä nopeuttaa tulevaisuuden pitkälle automatisoitujen ajotekniikoiden kehitystä Mercedes-henkilöautoissa. Kumppanuus merkitsee suurta kaupallista voittoa Luminarille, ja yritys hyödyntää perustavaa teknologiaansa jatkaessaan sarjatuotantoaan.

Luminarin taloudellisia lukuja

Luminar julkaisee neljännesvuosittaisen liiketoimintapäivityksen ja raportoi vuoden 2021 neljännen vuosineljänneksen ja koko vuoden taloudelliset tiedot 28.2.2022. Näin yritys raportoi vuoden 2021 kolmannelta neljännekseltä:

Kuvakaappaus Luminarin Q3/2021 osavuositiedotteesta.
Kuvakaappaus Luminarin Q3/2021 osavuositiedotteesta.
Kuvakaappaus Luminarin Q3/2021 osavuositiedotteesta.

Motley Fool mainitsi Luminarin tammikuussa 2022 “autoteknologiaosakkeena, jota tulee seurata vuonna 2022” ja lisäsi seuraavan: “Vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä Luminarin liikevaihto oli vain 8 miljoonaa dollaria, ja se kirjasi 36 miljoonan dollarin oikaistun nettotappion. Yrityksellä oli taseessa 129 miljoonaa dollaria käteistä ja vielä 416 miljoonaa dollaria lyhytaikaisia ​​sijoituksia, joten sillä on muutaman vuoden likviditeettiä kattamaan tappionsa yrittäessään kehittyä elinkelpoiseksi liiketoiminnaksi. Mutta tässä vaiheessa 5,8 miljardin dollarin markkina-arvoltaan Luminar on riskialtis sijoitus”.

Motley Fool kuitenkin korosti, että yritys edistyy nopeasti, kun autonvalmistajat alkavat sisällyttää lidar-tekniikkaa edistyneisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiinsä (ADAS), ja viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto kasvoi 89 % edellisvuodesta. ”Luminar on siis selkeällä tiellä tulla elinkelpoiseksi autoteknologiayritykseksi seuraavien parin vuoden aikana. Sijoittajien on käytettävä hieman kärsivällisyyttä, sillä osakkeisiin hinnoitellaan edelleen paljon hypeä. Tästä huolimatta tällä pienyrityksellä on paljon lupauksia, jos se voi jatkaa lidar-teknologiansa edistämistä.”

Samaan aikaan osa analyytikoista näkevät Luminarin osakkeen aliarvostettuna. Näin yhtiön osakekurssi käyttäytyi listautumista seuranneena vuonna:

Luminarin osakekurssin kehitys vuonna 2021.

Elokuussa 2021 Forbes julkaisi artikkelin “40 % laskussa tänä vuonna. Onko Luminarin osake Osta-tilassa?”, joka täsmensi Luminarin osakekurssin laskua: ”Kurssin laskun taustalla on pari tekijää. Ensinnäkin sijoittajat ovat kääntyneet pois nopeasti kasvavista, tulevaisuuden osakkeista, kuten Luminaristam ja suosineet syklisiä. Toiseksi pari muuta lidar-osaketta listautui aiemmin tänä vuonna, mukaan lukien Ouster ja Innoviz, ja tämä todennäköisesti vähensi myös Luminarin osakkeiden kysyntää, joka oli aiemmin yksi harvoista vaihtoehdoista, joita oli tarjolla sijoittajille, jotka haluavat sijoittaa itseohjautuvien autojen markkinoille. Vaikka Luminarin osakkeen arvostaminen on hieman hankalaa, koska se ei ole vielä aloittanut kaupallista toimintaa, uskomme, että riski-tuottonäkymät näyttävät paremmilta suuren laskun jälkeen”.

Tällä hetkellä Tipranksin 9 analyytikkoa antavat Luminarin osakkeen konsensussuositukseksi “vahva osta”. Keskimääräiseksi tavoitehinnaksi annetaan 25,75$ (73,9 % ylöspäin suuntautunutta potentiaalia) ja korkeaksi tavoitehinnaksi 38$.

Tipranksin 9 analyytikkoa antoivat Luminarin konsensussuositukseksi "vahva osta".

Sijoittajan näkökulma

Luminar on kasvava lidar-teknologian johtaja, jolla on etenemissuunnitelma skaalautuvaan sarjatuotantoon ja massiivisiin kumppanuuksiin. Siksi osake kannattaa ottaa seurantaan Kysymys kuuluu, onko nyt hyvä hetki Luminariin sijoittamiselle vai kokevatko markkinat vielä suurempia massamyyntejä inflaatiohuolien ja Fedin toimien ajamina. Saako Luminarin osakkeita tulevaisuudessaa vielä halvemmalla?

Kaiken kaikkiaan katsottaessa isoa kuvaa, voi tukea hakea InvestorPlacen seniorisijoitusanalyytikko Luke Langon näkemyksestä. Lango on säännöllisesti arvioitu yhdeksi maailman parhaista osakepoimijoista, ja hän teki seuraavan päätelmä Luminarin osakkeista: “Se tiivistyy makrohuoliin, jotka liittyvät inflaatioon, eikä niillä ole mitään tekemistä Luminarin liiketoiminnan tai lähestyvän LiDAR-yhteensopivan tulevaisuuden kanssa. Onneksi monivuotisessa ikkunassa millään näistä inflaatiohuoleista ei ole merkitystä. Tämä on monivuotinen kasvutarina. Joten osta osaketta dipistä, unohda loput ja katso, kuinka LAZR-osakkeet saavuttavat yli 100 dollaria pitkällä aikavälillä”.

Luminarin osake löytyy eTorosta ja sitä voi ostaa nollakuluilla

Luminarin osake löytyy eToron sijotusalustalta*, josta sitä voi ostaa nollakuluilla. Tarkista hinta, muiden sijoittajien näkemykset ja keskustelut eTorosta. Rekisteröitymällä alla olevan linkin kautta saat sijoittaja.fi:n edut käyttöösi. Lue kuluista ja eduista lisää tästä sekä sijoittajien kokemuksista eTorosta.

Rekisteröidy eToroon

Kaikki kaupankäynti sisältää riskejä. Pääomasi on vaarassa.

Artikkelin kirjoittaja on Anastasiya Köykkä, joka on kasvuyhtiöistä pitävä sijoittaja ja analyytikko. Hän tutkii sijoitusmahdollisuuksia vallitseviin innovaatioihin, jotka johtavat maailman muutoksiin. Hän pyrkii tunnistamaan osakkeet, joilla on huomattava kasvupotentiaali. Anastasiyalla on BBA-tutkinto ”Financial Management for Global Business”, Haaga-Helia ja kansainvälisen oikeuden maisterin tutkinto Valko-Venäjän valtionyliopistosta.

(*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen.



neuvottelimme edun etoroon


SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


ostetuimmat osakkeet etorossa

Image







Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy