Analyysissa Chalupan osakeanti

Think Drinks Oy on ravintola-alan yhtiö, joka omistaa Kotipizzasta irronneen ravintolaketju Chalupan. Yhtiö tavoittelee nopeaa kasvua ja on huippukannattava. Lue analyysimme osakeannista.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Think Drinks Oy on ravintola-alan yhtiö, joka omistaa Kotipizzasta irronneen ravintolaketju Chalupan. Yhtiö tavoittelee nopeaa kasvua ja on huippukannattava. Lue analyysimme osakeannista.

WEBINAARI TO 9.12. KLO 17

Osakeanti lyhyesti

  • Osakeannin koko 700 000 € (25 000 osaketta)
  • Yrityksen pre-money valuaatio 2,8 MEUR
  • Osakkeen merkintähinta: 28 EUR
  • Minimimerkintämäärä: 18 osake (504 EUR)
  • Merkintäaika: 31.12.2021 saakka
Tutustu antiin

Think Drinks Oy omistaa ravintolaketju Chalupan

Think Drinks Oy on ravintola-alan yhtiö, joka omistaa ravintolaketju Chalupan, 60% uudesta cloud kitchen-konseptista DIF Döneristä sekä raaka-ainetukku CH Stockin.

Meksikolaista tuoretta fast casual-pikaruokaa tarjoavalla Chalupa-konseptilla on viisi franchise-ravintolaa pääkaupunkiseudulla. Kaksi uutta ravintolaa on avautumassa ensi vuoden alkupuoliskolla ja toiset kaksi ensi vuoden lopulla. Chalupa-konsepti perustettiin vuonna 2015 ja oli alun perin pörssiyhtiö Kotipizzan omistama, kunnes toimiva johto osti konseptin vuonna 2020.

Uus laadukas cloud kitchen -ravintolakonsepti DIF Döner

Toinen yhtiön omistama ja perustama ketju on uusi cloud kitchen-ravintolakonsepti DIF Döner. DIF Döner on laadukas kebab-ravintolakonsepti, joka lanseerataan lähikuukausina. Alustavat sopimukset on jo solmittu 70 ravintoloitsijan kanssa.

Ravintolakonseptien lisäksi Think Drinks Oy operoi raaka-ainetukku CH Stockia, josta Chalupa-ravintolat ostavat tarvittavat raaka-aineet.

Liiketoimintamalli

Think Drinks Oy:n liikevaihto muodostuu CH Stockin myymistä raaka-aineista, franchise-yrittäjien maksamista liikevaihtoon perustuvista maksuista sekä DIF Döner-ravintolakumppaneiden myynnistä alla olevan kaavion mukaisesti.

Tällä hetkellä CH Stock tuo noin 50% sekä yhtiön liikevaihdosta että tuloksesta. Tulevaisuudessa tukun osuus liikevaihdosta tulee olemaan entistä suurempi. Valtaosa Chalupa- ja DIF Dönerin raaka-ainehankinnoista ostetaan CH Stockilta.

Chalupan liikevaihto koostuu franchise-yrittäjien maksamista aloitusmaksuista, vuokrista sekä liikevaihtoon perustuvista franchise- ja markkinointimaksuista. DIF Döner -ravintoloiden myynti kulkee kokonaisuudessaan Think Drinksin kautta, josta 85% tilitetään kumppaniravintolalle ja loppu jää katteeksi Think Drinks Oy:lle. Lisäksi molemmat ravintolaketjut ostavat raaka-aineet Think Drinksin omistamasta tukusta.

Taloudellinen tilanne ja tavoitteet

Yhtiö on erittäin kannattava. Liikevaihto vuonna 2020 oli 809 TEUR ja nettotulos 230 TEUR. Kuluvana vuonna liikevaihdon ja tuloksen odotetaan olevan viime vuoden tasolla. 

Yhtiön omavaraisuusaste oli syyskuun lopussa yli 50 %, joten taloudellinen tilanne on hyvä ja vakaa.

Yhtiö ennustaa kovaa kasvua. Vuosina 2019-2021 liikevaihto kasvoi 30 %. Tavoitteena on saavuttaa yli 15 miljoonan euron liikevaihtotaso vuonna 2026. Käyttökatteen ja liikevoiton ennustetaan olevan yli 4 miljoonaa euroa vuonna 2026. Valtaosa, yli 70%, liikevaihdosta tulee raaka-ainetukusta ja loppu franchise-maksuista sekä DIF Dönerin myynnistä.

Yhtiön tulevaisuuden tavoitteena on yli 200 DIF Döner-ravintolan sekä 20 Chalupa-ravintolan verkosto Pohjoismaissa.

Markkinatilanne

Fast-casual ravintolamarkkinan koko Suomessa on noin 500 miljoonaa euroa ja koko pikaruokamarkkinan koko 1,5 miljardia euroa.

Pikaruokamarkkina on kilpailtu. Chalupan lähimmät kilpailijat ovat meksikolaisessa fast casual -pikaruoassa Tortilla House, Chilitos, El-Nam and Taco-Bell. Chalupa haluaa iskeä fast casual -segmenttiin tarjoten terveellistä ruokaa tuoreista ja vastuullisesti tuotetuista raaka-aineista.

DIF Dönerin kilpailijoita ovat paikalliset pizzeriat ja kebab-ravintolat, jossa markkina on hajanainen. Kebab-ravintoloita on Suomessa lähes 4000. DIF Döner haluaa erottua terveellisemmillä ja laadukkaimmilla ruoillaan.

Osakeannilla hankittavien varojen käyttö

Think Drinks Oy hakee osakeannilla rahoitusta uusien Chalupa-kohteiden avaamiseen sekä DIF Döner-konseptin rakentamiseen ja lanseeraamiseen. Osa rahoituksesta on myös tarkoitus käyttää tukkuliiketoiminnan parantamiseen, jotta kysyntään pystytään vastaamaan, kun volyymit kasvavat.

WEBINAARI TO 9.12. KLO 17

Sijoittajan näkökulma  

  1. Erittäin kannattava liiketoimintamalli ja houkutteleva arvostus
  2. Tiimin pitkä kokemus pikaruokamarkkinasta ja Chalupa-konsernista
  3. Franchise-yrittäjien menestyminen

Think Drinks Oy:n liiketoimintamalli on franchise-liiketoiminta. Se on kannattava ja mahdollistaa nopean kasvun. Yhtiön johdolla on pitkä kokemus pikaruokamarkkinasta ja Chalupasta, mikä edesauttaa uuden menestystarinan luomisessa. Franchise-yrittäjät ovat onnistumisessa avainasemassa. Kun Franchise-yrittäjät menestyvät, menestyy myös Think Drinks Oy.

Think Drinks Oy:ta ei voi analysoida vertaamatta sitä Kotipizzaan. Kotipizzan listautuessa 5 euron osakehinnalla vuonna 2015 Chalupa oli yksi kasvustrategian osa-alueista. Kotipizzan liikevaihto oli listautuessa 52 miljoonaa euroa ja liiketulos 3,8 miljoonaa euroa. Markkina-arvo listautumisessa oli 34 miljonaa euroa. Kotipizza oli yksi pörssin parhaista menestystarinoista. Orkla teki yhtiöstä ostotarjouksen ja osake ostettiin pörssistä 23,00 euron hinnalla. Tuotto sijoittajille osingot huomioiden noin 400 %.

Ostohetkellä Kotipizzan arvostusluvut olivat seuraavat:

  • Markkina-arvo 146 miljoonaa euroa
  • P/S-luku 1,7
  • P/E-luku 27,9
  • P/EBIT-luku 20,4

Think Drinks Oy tavoittelee vuonna 2026 yli 4 miljoonan euron käyttökatetta. Liikevaihdossa yhtiö tavoittelee yli 15 miljoonan euron tasoa.

Kansainväliset suuret pikaruokaketjut ovat kaikki korkealle arvostettuja. Vuoden 2022 tulosennusteella lasketut P/E-luvut ovat välillä 25 – 54 ja P/S-luvut 4,6 – 8,8.

Kotipizzaan ja kansainvälisiin verrokkeihin peilaten Chalupan arvo voi moninkertaistua strategiakauden (2026) loppuun mennessä. Tässä vaiheessa yhtiö olisi myös jo riittävän kokoinen First North -listautuja.

Suurimmat riskit ovat kasvustrategiassa onnistuminen ja uuden DIF Döner -konseptin lanseeraus. Mikäli yhtiö ei onnistu kasvamaan tavoitellusti, ei arvo kehity odotetusti. Myös koronatilanne on maailmalla ja Suomessa pahentunut, mikä voi vaikuttaa lyhyen tähtäimen liikevaihto- ja tulosnäkymiin.

Tutustu antiin

Kaupallinen yhteistyö. Lähteet: Think Drinks Oy:n osakeantimateriaalit.

Sinua voisi kiinnostaa
Analyysi: Elisa aloitti vuoden vakaalla suorituksella
Tekoälyuutiset: robottijalkapalloa ja tekoäly-influenssereita
Laaja markkinakatsaus: sijoittajan tärkeimmät indikaattorit
RiverRecycle näkyvyys
Sijoittajan valinnat