SoftVet AB:n (Vetrik) osakeanti: Eläinalan digitalisaatio alkaa nyt!

SoftVet AB:n, tutummin Vetrikin osakeanti on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Vetrik on kehittänyt alustan, joka tarjoaa palveluita lemmikkieläimille ja niiden omistajille. Osakeannilla kerätyt varat on tarkoitus käyttää Vetrikin laajentamiseen ja käyttäjäkunnan kasvattamiseen Pohjoismaissa.

Vieraileva kirjoittaja
Vieraileva kirjoittaja

SoftVet AB:n, tutummin Vetrikin osakeanti on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Vetrik on kehittänyt alustan, joka tarjoaa palveluita lemmikkieläimille ja niiden omistajille. Osakeannilla kerätyt varat on tarkoitus käyttää Vetrikin laajentamiseen ja käyttäjäkunnan kasvattamiseen Pohjoismaissa.

Vetrik:n osakeanti

  • Osakeannin koko: 29 762 osaketta (500 001,6 euroa)
  • Yrityksen pre-money valuaatio: 2 929 785,6 euroa
  • Osakkeen merkintähinta: 16,8 euroa
  • Minimimerkintämäärä: 60 osaketta (1 008 euroa)
  • Merkintäaika: 13.9.-15.10.2021 saakka
Sijoita osakeantiin

Vetrik on alusta, jonka tavoitteena on mullistaa lemmikinomistajien ja koko eläinalan päivittäinen toiminta.

SoftVet AB:n, tutummin Vetrikin, taustalla on joukko alan kovimpia asiantuntijoita. Eräs perustajajoukon jäsenistä tunnetaan eläinlääkäripiireissä melkoisena supertähtenä ja valittiin muun muassa Ruotsin vuoden eläinlääkäriksi 2018, kun taas toinen pyörittää kokonaista eläinsairaalaa. Tiimiin mahtuu myös kokemusta yritysmaailmasta, esimerkiksi satojen miljoonien liikevaihtoa tekevän ja miljoonia asiakkaita palvelevan yrityksen perustamisesta.

”Huomasimme aukon, joka vaati täyttämistä. Eläinala on pitkään ollut alidigitalisoitu. Jos avaat pankkitilin, on itsestään selvää, että pääset puhelimellasi verkkopankkiin, mutta eläinlääkärissä käynnin jälkeen tyydyt paperisiin ohjeisiin ja puhut vakuutusyhtiön kanssa puhelimessa. Alalta puuttui nykyaikaista kehitystä”, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Emil Åkesson.

SoftVet AB on ruotsalainen yhtiö, ja sen tuote on jo pitkälti käytössä Ruotsissa. Osakeannilla kerätyt varat on tarkoitus käyttää Vetrikin laajentamiseen ja käyttäjäkunnan kasvattamiseen Pohjoismaissa.

Kaikille olennaisia toimintoja ja palveluita

Vetrikin tarkoituksena on tarjota hyötyä koko lemmikkimaailmalle. Tavoitteena on kattava alusta, joka sopii kaikille, mutta jossa kaikki eivät välttämättä käytä jokaista toimintoa. Yrityksen perustajien tähtäimessä on olla jokaisen lemmikinomistajan ilmiselvä valinta.

”Lemmikinomistajien käyttöön tehdyssä sovelluksessa on oikeastaan kaksi käyttöympäristöä. Toinen on sisäinen: mitä käyttäjä ja hänen lemmikkinsä voivat tehdä itse. Käyttäjä saa esimerkiksi arkistoitua lemmikin asiakirjat ja muut paperityöt digitaaliseen muotoon, tai vaikkapa pidettyä kirjaa lemmikin painon ja pituuden kehityksestä ja yhdessä tehdystä liikunnasta”, sanoo Åkesson ja jatkaa:

”Toinen puoli on ulkoinen. Käyttäjä voi muun muassa ulkona lemmikkinsä kanssa etsiä sovelluksesta lähimmän lemmikkiystävällisen kahvilan. Vetrikistä saa myös apua eläinten hoitoon: lähin eläinlääkäri, kouluttaja, tai vaikka hevosen kengittäjä löytyy nopeasti ja helposti. Ekosysteemimme avulla saa myös etäyhteyden alan ammattilaisiin tarvittaessa.”

Ratkaisu myös yritysmaailmaan

Vetrik ei ole tarkoitettu vain lemmikinomistajien arkea helpottamaan, vaan tarjoaa hyötyä myös eläinalan PK-yrityksille ja freelancereille. Ammattilaisille suunnatun VetrikPRO:n avulla yritykset voivat tarjota palveluitaan, hallita liiketoimintaansa ja olla yhteydessä lemmikinomistajiin.

VetrikPRO:nkin kohdeyleisössä on vaihtelua. Toisessa päässä on nuori opiskelija, joka käyttää alustaa näyteikkunana koiranulkoilutuspalvelulle tienatakseen hieman ylimääräistä, toisessa taas kymmenien tai satojen työntekijöiden eläinsairaala. Eläinsairaalan tapauksessa VetrikPRO toimii täytenä toiminnanohjausjärjestelmänä, jossa liiketoiminnan suunnittelu, nettiajanvaraukset ja videovastaanotot sujuvat mutkattomasti. Yritys voi tarjota koko palvelukirjoaan, myydä tuotteita täysin integroidun verkkokaupan kautta, ja hallita asiakasrekisteriään, kaikki samalla alustalla.

”Käytämme jatkuvasti runsaasti aikaa kehitystyöhön tehdäksemme alustasta mahdollisimman tehokkaan ja käyttäjäystävällisen. Ammennamme asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saatua arvokasta tietoa luodaksemme jotain, mitä käyttäjä todellisesti arvostaa. Tavoitteena on tehdä Vetrikistä itseisarvo eläinten kanssa tekemisissä oleville, oli käyttäjä sitten lemmikinomistaja tai eläinalan yrityksen johtaja”, toteaa Åkesson.

Toiminta alkanut vahvasti

Onnistuneiden beta-testien ansiosta Vetrikillä on alusta asti jalansijaa alalla ja vahvoja kumppanuuksia on jo muodostettu. Sovelluksella on jo ensimmäisten markkinointitoimenpiteiden johdosta yli 1000 käyttäjää ja VetrikPRO:n puolella useita ammattikäyttäjiä, ja yhtiön käyttäjävetoisen kasvustrategian myötä kasvu kiihtyy entisestään. Seuraavana tähtäimessä onkin käyttäjälukujen merkittävä kasvattaminen.

Vahva aloitus on huomioitu myös yritysmaailmassa, Vetrik on nimetty ehdokkaaksi Tukholman vuoden paras startup -äänestykseen, mikä osoittaa yrityksen erottuvan edukseen noin 10000 yrityksen joukosta.

SoftVet AB (Vetrik) sijoituskohteena

  • Ainutlaatuinen liikeidea: Alusta tarjoaa kokonaisvaltaisesti kaikille eläinten kanssa tekemisissä oleville heidän tarvitsemiaan palveluita. Vetrik tarjoaa sekä lemmikinomistajille että eläinten parissa työskenteleville heidän tarvitsemansa palvelut yhdessä paketissa, jolloin eri profiilin käyttäjät hyötyvät toisistaan alustaa käyttäessään.
  • Strategiset yhteistyökumppanit: Vetrik hyödyntää kumppaneidensa vaikutusvaltaa lemmikkialalla, ja se on kasvattanut uskottavuuttaan onnistuneilla betatestauksilla valittujen eläinlääkäriasemien kanssa. Yhteistyökumppaneiden kautta Vetrikillä on etumatka palveluntarjoaja-asiakkaiden hankinnassa Pohjoismaissa.
  • Edellä kilpailua: Kilpailijat eivät tällä hetkellä tarjoa kokonaisvaltaisesti kaikille eläinten kanssa tekemisissä oleville heidän tarvitsemiaan palveluita. Vetrik on onnistunut vastaamaan kasvavaan kysyntään kehittämällä alustan, joka on lyhyessä ajassa onnistunut hankkimaan kiitettävän asiakaskunnan kilpailua nopeammassa tahdissa.
  • Toimialan kehitys: Lemmikkien määrä on ollut tasaisessa kasvussa jo ennen pandemiaa, mutta viimeisen vuoden aikana rekisteröityjen eläinten määrä kasvoi huomattavasti. Myös lemmikkien omistamisen kulttuuri on muutoksessa, sillä eläimiä kohdellaan perheenjäseninä ja niihin käytetään enemmän rahaa. 
  • Houkutteleva valuaatio: Yrityksen valuaatio on houkutteleva, sillä sen ollessa vasta alkutaipaleellaan on kasvupotentiaali vahva. Tämän rahoituskierroksen tavoitteena on tuottaa sijoittajille merkittävää tuottoa jo 24 kuukauden aikana.
  • Rahoitus suunnataan kasvuun: Rahoituskierroksen varojen avulla yritys pyrkii testatulla kasvustrategiallaan kasvattamaan sovelluksen käyttäjämäärää merkittävästi niin lemmikinomistajien parissa yksityistalouksissa kuin PRO-käyttäjissä ammattilaisten joukossa, sekä vakiinnuttamaan huomattavan kuukausittain toistuvan liikevaihdon.

Kiinnostuitko SoftVet AB:sta sijoituskohteena?

  • Tutustu osakeantimateriaaliin huolellisesti
  • Merkintä tehdään sähköisellä merkintäsitoumuksella
  • Merkinnät maksetaan merkintäsitoumuksessa ilmoitetulle tilille 20.10. mennessä
Sijoita osakeantiin

Tehty kaupallisessa yhteistyössä SoftVetAB:n kanssa.

Sinua voisi kiinnostaa
Analyytikot odottavat Euroopan datakeskusten määrän kasvavan hurjasti
Konecranes osake: Konecranesin todella vahva tulos ylitti korkeat odotukset
Neste osake: Ennätysheikko tulos sai positiivisen vastaanoton
Sijoittajan valinnat