Kotipizzan johdon haastattelu

Kotipizzan osake

Kotipizza listautuu Helsingin pörssin päälistalle. Osakkeiden viimeinen merkintäpäivä on 1.7. Tämä on täydennys tekemäämme analyysiin.

Kotipizza osakkeet

Lue Sijoitusideamme: Kotipizza houkuttelee – Helsingin pörssin paras osinkotuotto.

Yhteenveto johdon haastattelusta

Toimitusjohtaja Tommi Tervasella 25-vuoden elintarvikealan kokemus. Tervanen perustanut Helsinki Foodstockin, joka osa Kotipizza Group -konsernia. Talousjohtaja Timo Pirskasella pitkä kokemus Rautaruukilta ja Deutche Bankista.

Yhtiön missio:

Make the world a better place one pizza at a time

Yhtiön tärkein arvo on vastuullisuus, joka tuodaan esille kaikessa toiminnassa. Raaka-aineet. Ympäristöystävällisyys. Ei harmaata taloutta.

Johdon strategia syntyi nykytila-analyysista. Toimitusjohtaja Tervanen kiersi vuonna 2013 henkilökohtaisesti 150 pizzeriaa, josta 100 oli Kotipizzaa. Tähän perustuen sai vahvan käsityksen markkinasta, kilpailijoista ja Kotipizzan kilpailuedusta.

Tulevaisuudessa kuluttajien pitää pystyä syömään ravintolatasoisessa ympäristössä laadukkaasti alle kympillä! Erittäin voimakkaasti kasvava markkina USA:ssa. Tulee myös Suomeen. Kotipizza ja Chalupa etulinjassa.

Brändi

Brändin kannalta spontaani tunnettuus on tärkein, koska pizzan ostopäätös tehdään nopeasti. Kotipizzan spontaani tunnettuus on kasvanut 40 %:iin vuonna 2014, vuoden 2013 28 %:sta. Kotipizza on tunnetuin suomalainen ravintolaketju. Yhtiö on panostanut markkinointiin ja se on toiminut.

Myös tuotekehitykseen panostettu. Uudet tuotteet ja mm. erityinen pizzalaatikko, jonka avulla pizza pysyy rapeana ja tuoreena.

Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizza-ketju ja markkinajohtaja Suomessa 17 %:n markkinaosuudella.

Meksikolaistyylinen ravintola Chalupa launchataan tänä vuonna. Ensimmäinen ravintola avataan Kallioon heinäkuussa.

Myynti ja kannattavuus

Johto on sulkenut 20 pizzeriaa. Tästä syystä ketjumyynti laski vuonna 2013. Pizzeriat suljettiin, koska liiketoiminta oli yrittäjille liian pientä, eikä näihin pizzerioihin voitu tuoda uutta konseptia. Nyt uusia pizzerioita on avattu 6 kpl:ta ja tullaan avaamaan kuluvana vuotena yhteensä 12-18 kpl:ta.

Liikevaihto on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut tasaista, mutta 20 ravintolaa on poistunut. Eli olemassa olevien ravintoloiden myynti on kasvanut.

Vertailukelpoinen myynti on kääntynyt kasvuun. Liikevaihto kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla 8,6 %, jota selittää osaksi yksi ylimääräinen myyntipäivä Foodstockilla. Toukokuussa vertailukelpoinen ketjumyynti kasvoi +9,8%.

Kasvun ajurit:

Asiakasmäärät ja keskimääräinen ostos kääntyneet kasvuun 2014 puolivälissä ja kasvu jatkunut. Markkina on kasvanut tasaisesti 2 % vuodessa. Kotipizzan vertailukelpoinen myynti 2014 ja 2015 ylittänyt markkinakasvun.

  • Suomessa markkinapotentiaali Kotipizzalle 350 ravintolaa. Nyt 261 ravintolaa. Kilpailukielto Helsingissä on poistunut, mikä mahdollistaa nopean kasvun pääkaupunkiseudulla.
  • Verkkokaupassa vahva kasvu. Verkkokaupassa myös keskiostos suurempi kuin pizzerioissa.
  • Kotipizza Group aikoo olla aktiivinen fast casual –ravintolaketjujen yrityskauppamarkkinassa.
  • Chalupa avaa 4 ravintolaa tänä vuonna. Vuoden 2016 alusta aletaan skaalata Chalupa-ketjua ylöspäin.
  • Foodstock mahdollistaa logistiikan ja toimitukset. Mahdollistaa skaalautuvuuden. Toimittaa myös Subwaylle ja Rollsille.
  • Kotipizzan vahvuus on lähes 30 vuoden kokemus franchising-yrittämisestä. Yrittäjät ovat tärkeä osa kilpailuetua ja konseptia. Alhainen kynnys verrattuna kilpailijoihin. Kotipizza-yrittäjien tyyväisyys kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana.

Konseptiuudistus

Tervasen mukaan laajamittainen konsepti-ja ravintolauudistus on käynnistynyt ja tänä vuonna yhtiöllä on 62 ravintolaa sovittuna remontin muutokseen. Yhtiön tavoitteena on uudistaa kaikki kivijalkaravintolat (n. 140 kpl) uuteen ilmeeseen vuoden 2016 loppuun mennessä. Uudistuksia on nyt tehty noin 20 kpl:tta ja kaikki uudet ravintolat luonnollisesti avattu uuden konseptin mukaisesti.
Johdon mukaan tulokset ovat erinomaiset: “olemme havainneet paikkakohtaisesti merkittäviä myynninkehityslukuja, asiakasmäärän nousua sekä keskiostoksen kehitystä.”
Konseptiuudistus
Tervasen mukaan konseptiuudistus on jalkautettu koko markkinoinnin linjaan, uusiin tuotteisiin, ravintolailmeeseen, pakkauksiin sekä työvaatteisiin.
Konseptiuudistuksen viimeisessä vaiheessa implementoitiin Kotipizza.fi-verkkokauppa viime vuoden lokakuussa mikä on tuplannut
liikevaihdon toukokuuhun 2015 mennessä. Toukokuussa myytiin 250.000,00 €:n edestä kotipizzoja verkosta.

Kannattavuus ja kassavirta

Jos Kotipizzan ketjumyynti kasvaa 1 M€, niin Kotipizza Group saa franchising-maksuja 100 t€ ja Foodstockin raaka-ainetoimitusten myynnit 300 t€. Tästä 400 t€:n myynnistä 100 t€ on suoraa myyntikatetta.

Käyttökate-% laskenut kahtena edellisenä tilikautena 8,2 %:iin. Volyymin kasvu vaikuttaa nopeasti käyttökate-%:iin. Suuremmalla ravintolalukumäärällä yhtiö on aiemmin pystynyt yli 10%:n käyttökatteeseen.

Q1:llä vertailukelpoinen käyttökate laski 48 t€:lla. Tämä johtui kaksinkertaisista pääkonttorikustannuksista. Vaasan pääkonttori suljettu. Säästöt alkavat 1.6. alkaen, arviolta 50 t€/kk. Kvartaalitasolla 150 t€.

Käyttökatteen odotetaan nousevan kustannussäästöjen ja myynnin kasvun ansiosta.

Kassavirran odotetaan olevan vahva. Toimintamalli ei sido lainkaan käyttöpääomaa ja investointitarpeet ovat alhaiset. Normaali investointitaso on 0,5-0,7 M€ vuodessa. Nyt olleet ylisuureet 1,5 M€/vuosi ERP-järjestelmän ja verkkokauppainvestoinnin vuoksi.

Vahva odotettu kassavirta mahdollistaa siten hyvän ja kasvavan osingon.

Anti

  • Kukaan nykyomistajista ei myy! Sentica sijoittaa 5 M€ uutta rahaa yhtiöön. Myös johto osallistuu antiin.
  • Yhtiöllä sovittu 15 M€:n laina Nordean kanssa, jossa n. 3 %:n korko. Korkokulut laskevat siten 0,5 M€:oon vuodessa (viime vuonna 3,2 M€).
  • Annin jälkeen yhtiön oma pääoma 31,5 M€ ja korolliset velat 15 M€. Vahva tase, joka mahdollistaa mm. yritysostot.
  • Linkki Kotipizzan listautumissivuille


SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


10.7.2020 18:43 | Timo Heikkilä
Osakemarkkina on nyt hurjan vaarallinen

Kansainvälinen markkina, etf 9.7.2020 16:38 | Timo Heikkilä
Mikä on indeksi ja miten siihen voi sijoittaa?


YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa
Trialbox








Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy