Haastavasta markkinatilanteesta kärsivän Wetterin toisen neljänneksen tulos jäi ennusteista. Yhtiö aikoo panostaa nyt toiminnan tehostamiseen ja kannattavuuden parantamiseen odotellessaan markkinakäännettä.
Wetterin tulos vuoden 2025 toisella neljänneksellä
Vuoden toisella neljänneksellä Wetterin liikevaihto oli 109,0 milj. euroa (ennuste 119,9 milj. euroa) ja oikaistu liikevoitto oli -1,4 milj. euroa (ennuste 0,2 milj. euroa). Autokaupan haastava markkinatilanne jatkui katsauskaudella ja Wetterin jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto laski 7 prosenttia vertailukaudesta. Liikevaihto laski 10 prosenttia Henkilöautot-segmentissä ja 6 prosenttia Huoltopalvelut -toimintasegmentissä. Raskas kalusto -segmentin liikevaihto sen sijaan kasvoi 49 prosenttia, mutta tämä ei riittänyt paikkaamaan muiden toiminta-alueiden laskua.
Henkilöautot -segmentissä odotuksia heikompi markkinakysyntä, siitä johtuva hintakilpailu, alhainen myyntitehokkuus sekä heikko käyttöpääoman kierto painoivat kannattavuutta. Myös huoltopalveluissa tulos laski. Raskas kalusto -segmentin jatkuvat toiminnot tekivät puolestaan merkittävän tulosparannuksen ensimmäisestä neljänneksestä ja segmentin liiketulos kääntyi voitolliseksi.
Konsernin oikaistu käyttökate oli huhti-kesäkuussa 2,3 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 2,8 miljoonaa. Oikaistu käyttökatemarginaali oli 2,1 prosenttia. Wetterin oikaistu liiketulos painui selvästi vuoden takaista vertailukautta (-0,7 M€) enemmän tappiolle Henkilöautot- ja Huoltopalvelut-toimintasegmenttien kehityksen myötä.

Yhtiön taloudellisen tilanteen ja odotuksia heikomman markkinakehityksen vuoksi Wetteri käynnisti 27.8.2025 muutosneuvottelut, joilla se tavoittelee 4 miljoonan euron vuotuisia säästöjä. Aiemmin toukokuussa Wetteri käynnisti kannattavuusohjelman, jonka tavoitteena on saavuttaa 8 miljoonan euron vuotuinen parannus kannattavuuteen. Toimien on määrä näkyä täysimääräisesti tuloksessa vuoden 2026 aikana.
Wetterin mukaan kesäkuun lopussa markkinoilla oli näkyvissä varovaisia merkkejä autokaupan piristymisestä. Yhtiö ei kuitenkaan antanut uutta ohjausta toukokuussa perutun tilalle.
Markkinan heikkous jarruttanut kasvua
Autoala on kohdannut viime vuosina merkittäviä haasteita, jotka ovat heijastuneet koko toimialan näkymiin, mutta etenkin uusien autojen myyntiin. Vuonna 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit Suomessa laskivat 15,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, jääden 74 072 autoon. Tämä määrä on selvästi alle viime vuosikymmenen keskiarvon, joka oli noin 114 000 autoa vuodessa.
Kuluttajien luottamus talouteen on ollut matalalla, eivätkä laskevat korot ole vielä näkyneet ostokäyttäytymisessä. Korkeat korot ja taloudellinen epävarmuus ovat saaneet monet lykkäämään auton hankintaa.
Samaan aikaan käytettyjen autojen kauppa on käynyt vilkkaana. Vuonna 2024 käytettyjen henkilöautojen myynti kasvoi noin 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tämä kehitys on johtanut siihen, että Suomen autokanta vanhenee edelleen, mikä voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja päästötavoitteiden saavuttamiseen.

Kuva: Autoalan tiedotuskeskus

Ensimmäisiä viitteitä markkinan elpymisestä nähtävissä
Autoalan tiedotuskeskuksen julkaisemien tilastojen perusteella käytettyjen autojen kauppa olisi sujunut vuoden 2025 alkupuoliskolla vielä edellisvuottakin paremmin. Myyntimäärät ovat tilastojen mukaan olleet kuukausittain korkeammat tammi-heinäkuussa kuin vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2024.
Uusien autojen kysyntä ei kuitenkaan ole vielä elpynyt toivotulle tasolle, vaikka merkkejä kysynnän asteittaisesta paranemisesta alkaa pikku hiljaa ilmetä. Wetterin uusi toimitusjohtaja Pietu Parikka kommentoi puolivuosikatsauksessa vaihtoautomarkkinan näyttävän tasaantuvan ja vaihtoautojen hintojen vakiintuvan. Parikan mukaan myös uusien autojen kauppa vaikuttaa kehittyvän positiivisesti vuoden loppua kohden ja erityisesti sähköautojen kysynnässä on nähtävissä kasvua.
Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen perusteella myös uusien pakettiautojen osalta ensirekisteröinnit ovat pysytelleet kuluvana vuonna edellisvuotta korkeammalla tasolla, mikä voi viitata laajemman markkinakäänteen ensiaskeleisiin. Pakettiautot toimivat usein suhdanneherkkinä indikaattoreina, sillä ne liittyvät suoraan elinkeinoelämän investointeihin ja palveluiden tuotantoon.
Yritysasiakkaiden lisääntyvä halukkuus päivittää ajokalustoaan voi ennakoida myös kuluttajapuolen aktivoitumista, erityisesti, jos talouden epävarmuus hellittää, korkotaso jatkaa laskua ja kotitalouksien ostovoima vahvistuu. Näiden tekijöiden kohentuessa myös uusien henkilöautojen markkina voi alkaa toipua, mikä loisi suotuisamman toimintaympäristön koko autoalalle ja erityisesti monimerkkiyhtiöille, kuten Wetterille.
Romutuspalkkiokampanjan arvioidaan tukevan markkinan kehitystä
Autoalan toimijat ovat ilmaisseet huolensa nykyisestä tilanteesta ja peräänkuuluttaneet toimia kuluttajakysynnän elvyttämiseksi. Ehdotuksia ovat olleet muun muassa autoveron alentaminen, kierrätyspalkkio-ohjelmat uusien autojen hankintaan sekä vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen.
Kesäkuun lopulla Suomen hallitus tulikin asiassa vastaan, kun se esitti uutta henkilöautojen romutuspalkkiokampanjaa vuosille 2026-2027. Esityksen mukaan valtio maksaisi romutuspalkkion uuden ajoneuvon hankinnan yhteydessä, jos ostaja toimittaa samalla yhden vähintään 10 vuotta vanhan auton romutettavaksi. Romutuspalkkiokampanjalla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä, parantamaan liikenneturvallisuutta ja uudistamaan autokantaa teknologianeutraalisti. Wetterin toimitusjohtaja Parikka arvioi kampanjan tukevan koko automarkkinan kehitystä.
Kuluttajien luottamuksen palautuminen ja kannustimet uusien autojen hankintaan toimivat keskeisinä edellytyksinä markkinan toipumiselle. Mikäli käänne vahvistuu, voi se toimia positiviisena ajurina myös Wetterin osakkeelle, joka on tällä hetkellä hinnoiteltu hyvin matalalle heikosta markkinatilantesta johtuen.
Wetteri osake
Heikon markkinan vuoksi Wetterin osake on jatkanut laskusuunnassa, eivätkä positiiviset uutiset, kuten uudet merkkiedustukset tai Wetteri Powerin toteutettu yrityskauppa, ole riittäneet kääntämään osakekurssia pidempiaikaiseen nousutrendiin. Markkina hinnoittelee osakkeeseen edelleen sekä geopoliittisista jännitteistä kumpuavaa epävarmuutta että kotimaisen autokaupan haastavan tilanteen jatkumista.
Wetterin osake reagoi analyytikko-odotuksista jääneeseen Q2-tulokseen negatiivisesti.

Sijoittajan näkökulma Wetterin osakkeeseen
Wetterin toisen neljänneksen kehitystä varjosti yhä edelleen jatkuva autokaupan pehmeys. Vaikka pieniä merkkejä markkinan elpymisestä näkyi varsinkin kesäkuussa, painoi Henkilöautot -toimintasegmentti koko konsernin liikevaihtoa ja kannattavuutta. Katsauskaudella myös Huoltopalvelut-segmentin tulos laski tappiolliseksi. Liiketoiminta-alueen kehityksessä näkyi ensimmäisen neljänneksen tavoin henkilöautomarkkinan haastava tilanne sekä toimipisteiden välisen kysynnän ja tehokkuuden epäsuhta, johon Wetteri kertoi puuttuvansa jatkossa.
Raskas kalusto -segmentti nousi jälleen positiivisesti esiin puolivuosikatsauksesta, kun liiketoiminta-alue kasvatti liikevaihtoaan ja onnistui tuloskäänteessä. Huhti-kesäkuun kehitys johtui segmentin hyvästä ostotoiminnasta sekä vaihtokuorma-autojen kiitettävästä myynnistä. Wetterin toimitusjohtaja Pietu Parikka kommentoi tulosjulkistustilaisuudessa segmentin jatkuvien toimintojen vahvan kehityksen olevan vakaalla pohjalla.
Toimintasegmentti (Jatkuvat toiminnot) | Liikevaihto Q2/2025 | Liikevaihto Q2/2024 | Muutos, % | Oikaistu liikevoitto Q2/2025 | Oikaistu liikevoitto Q2/2024 |
---|---|---|---|---|---|
Henkilöautot | 78,4 M€ | 87,5 M€ | -10 % | -1,7 M€ | -1,4 M€ |
Huoltopalvelut | 22,1 M€ | 23,8 M€ | -7 % | -0,1 M€ | 0,8 M€ |
Raskas kalusto | 7,8 M€ | 5,2 M€ | 49 % | 0,3 M€ | -0,4 M€ |
Segmenteille kohdistamattomat erät | 0,8 M€ | 0,8 M€ | -3 % | 0,1 M€ | 0,2 M€ |
Yhteensä | 109,0 M€ | 117,3 M€ | -7 % | -1,4 M€ | -0,7 M€ |
Vuoden toiselle puoliskolle Wetteri lähtee tavoitteenaan toiminnan tehostaminen ja kannattavuuden parantaminen. Tavoitteisiin tähdätään tulosparannusohjelmalla sekä elokuun 27. päivä tiedotetuilla muutosneuvotteluilla ja uudelleenorganisoinneilla. Tulosjulkistustilaisuudessa toimitusjohtaja Parikka listasi konkreettisina tehostustoimina liikevaihdon laadun tarkastelun ja myyntiprosessien hiomisen sekä vaihtoautoliiketoiminnan varaston kierron nopeuttamisen.
Strategiatyö päätökseen loppuvuodesta
Haastavassa markkinatilanteessa Wetteri on pyrkinyt vahvistamaan asemaansa tekemällä strategisia muutoksia, jotka tukevat kannattavampaa ja ennustettavampaa liiketoimintaa. Yhtiö on muun muassa myynyt Wetteri Powerin ja on siten keskittänyt toimintaansa henkilöautokauppaan ja huoltopalveluihin. Kaupan myötä Wetteri -konsernista poistui Volvo ja Renault kuorma-autojen myynti sekä huolto. Wetteri on kuitenkin jatkanut panostuksia käytettyjen kuorma-autojen kauppaan, huoltoon ja kuorma-autojen päällirakenteiden valmistukseen.
Lisäksi henkilöautojen merkkivalikoimaa on laajennettu sähköautotarjonnan osalta, ja huoltoliiketoimintaa sekä sähköauto-osaamista on kehitetty vastaamaan alan teknologista murrosta. Näiden toimenpiteiden ansiosta Wetterillä on vahva asema hyötyä markkinakäänteestä ja pidemmän aikavälin muutoksista autokaupassa.
Käynnissä olevan strategiatyön Wetteri on ilmoittanut valmistuvan vuoden lopussa. Toimitusjohtaja Parikan mukaan Wetteri tarkastelee uuden tulosohjeistuksen antamista, kun uusi strategia on valmis.
Wetterissä on kasvupotentiaalia, mutta käänne vaatii suotuisamman markkinatilanteen
Autoala liikkuu tyypillisesti selkeissä sykleissä, ja sijoittajalle keskeinen kysymys on, missä kohtaa sykliä juuri nyt ollaan. Vaikka nykyhetki on edelleen haastava, syklisten toimialojen logiikkaan kuuluu usein nopea nousu, kun kysyntä alkaa palautua. Nykyisessä markkinaympäristössä matalasti hinnoiteltu osake voi tarjota sijoittajalle hyvän mahdollisuuden ennen markkinan selkeämpää käännettä. Osakkeen tuotto-odotus on selvästi houkuttelevampi ennen kuin tulosparannus alkaa näkyä laajemmin arvostuksessa, mutta riskinä on luonnollisesti markkinakäänteen pitkittyminen.
Wetterin operatiivinen pohja on vakaa ja valmius kasvuun on olemassa. Yhtiön laaja merkkivalikoima, vahva alueellinen asema ja huoltoliiketoiminnan rooli tuovat rakenteellista vakautta muuten sykliseen toimialaan. Erityisesti nykyisessä markkinaympäristössä nämä tekijät auttavat tasaamaan uusien autojen myynnin heilahteluja. Huollon tasaisempi kassavirta ja käytettyjen autojen kasvava kysyntä tukevat liiketoimintaa matalasuhdanteessa ja luovat vahvan lähtökohdan hyötyä markkinan elpymisestä. Myös raskaan kaluston liiketoiminta, etenkin kuorma-autojen päällirakenteiden valmistuksen osalta, toimii nykyisessä markkinatilanteessa defensiivisyyttä lisäävänä tekijänä.
Wetterin on kasvupotentiaalin realisoituminen vaatii kuitenkin nykyisten tulosten valossa autoalan markkinoilta selvää parannusta sekä kotimaan patoutuneen kysynnän purkautumisen. Jälkimmäisessä katalyyttina voisi toimia seuraaville vuosille suunniteltu romutuspalkkiokampanja. Analyytikoiden arvioiden perusteella mahdollisen markkinakäänteen odotetaan kuitenkin tapahtuvan hitaasti. Seuraavissa osavuosikatsauksissa sijoittajien huomio kiinnittyneekin Wetterin kannattavuustoimenpiteiden edistymiseen.
IR-ikkuna on SalkunRakentajan ja Sijoittaja.fi:n yrityskumppaneiden kanava taustoittaville ja analyyttisille artikkeleille sekä muulle mielenkiintoiselle sijoittajatiedolle. Artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä yhtiön kanssa. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia.