Tuore raportti paljastaa Black Fridayn voittajaosakkeet

Black Fridayn verkkokauppamyynti rikkoi ennätyksiä. Hintatietoiset kuluttajat metsästivät suosikkituotteita ja myynti kasvoi 7,5 prosenttia. Tuore raportti paljastaa jouluostoskauden voittajaosakkeet.

Timo Heikkilä
Timo Heikkilä

Black Fridayn verkkokauppamyynti rikkoi ennätyksiä. Hintatietoiset kuluttajat metsästivät suosikkituotteita ja myynti kasvoi 7,5 prosenttia. Tuore raportti paljastaa jouluostoskauden voittajaosakkeet.

Black Fridayn USA:n verkkokauppamyynti lähes 10 miljardia dollaria

Adobe Analyticsin mukaan Black Friday tuotti Yhdysvalloissa 9,8 miljardia dollaria verkkomyyntiä. Tässä on 7,5 prosentin kasvu vuoden takaiseen verrattuna.

Kuluttajat ovat hintatietoisia ja etsivät parhaita tarjouksia verkossa. ”Olemme nähneet strategisesti käyttäytyvän kuluttajan viimeisen vuoden aikana, jossa kuluttajat todella yrittävät hyödyntää näitä juhlapäiviä maksimoidakseen alennukset”, sanoi Vivek Pandya, Adobe Digital Insightsin johtava analyytikko.

Raportti myös kertoo, että kuluttaja on halukas kuluttamaan enemmän kuin vuonna 2022, jolloin korkeat bensan ja kaasun hinnat rajoittivat kuluttamista.

Adobe kerää tietonsa analysoimalla biljoonaa käyntiä yhdysvaltalaisilla vähittäismyyntisivustoilla, 18 tuoteluokkaa ja 100 miljoonaa tuotetta. Raportti ei kerro myyntitapahtumista kivijalkakaupoissa.

Kybermaanantain myynti kasvoi yli 5 prosenttia

Verkkokaupassa Black Fridaytakin kovempi myyntipäivä on kybermaanantai. Adoben mukaan myynti kybermaanantaina oli 12,0 – 12,4 miljardia dollaria, jossa kasvua 5,4 %.

Parhaiten myyneet tuotteet

Adoben raportin mukaan Black Fridayn myydyimmät kategoriat olivat elektroniikka, kuten älykellot ja televisiot, sekä lelut ja pelit. Samaan aikaan kodin remontointiin tarkoitetut työkalut eivät menestyneet. Enimmäkseen kuluttajat juoksivat parhaiden alennusten perässä.

Voittajaosakkeet

Verkkokaupan johtajan Amazonin odotetaan olevan vuoden 2023 jouluostoskauden voittajien joukossa. Verkkokaupan jätti aloitti tarjouksilla lauantaina, mikä todennäköisesti keräsi lisämyyntiä ennen kybermaanantaita. Jälleenmyyjä Walmart on yksi maailman suurimmista jälleenmyyjistä ja usein voittaja jouluostoskauden aikana. Walmart on erityisesti hintatietoisten kuluttajien suosikki.

Latinalaisen amerikan ”amazon”, MercadoLibre, on eittämättä yksi kasvavan verkkokulutuksen voittajista. Osake on noussut 10,4 prosenttia viimeisen viikon aikana.

Yksi mahdollinen ostoskauden voittajayhtiö voisi olla Affirm, johtava osta nyt, maksa myöhemmin -yritys. Adoben mukaan osta nyt, maksa myöhemmin -ostosten odotetaan kasvavan selvästi vuonna 2023. Affirmin osake on noussut Black Weekin ja kybermaanantain aikana uusiin 52 viikon ennätyksiin.

Adobe mainitsee 2023 jouluostoskauden kuumina tuotteina muun muassa peliyritys Robloxin, johon kuluttajat ostavat Roblox-lahjakorttieja. Nämä kortit pelin pelaajat käyttävät usein sovelluksen sisäisiin ostoksiin. Robloxin osake on noussut kuukauden aikana yli 26 prosenttia.

Myös yksi johtavista verkkokauppa-alustoista, Shopify, näyttäisi olevan ostoskauden voittajaosakkeista. Shopifyn osakkeet ovat nousseet uusiin 52 viikon ennätykseen. Shopify kertoi, että Shopify-kauppiaiden myynti Black Fridayna oli 4,1 miljardia dollaria, mikä oli 22 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suomessa yksi näkyvimmistä verkkokauppaosakkeista on Verkkokauppa.com. Black Weekin ja kybermaanantain hyvät myyntiluvut eivät ole innostaneet sijoittajia. Verkkokauppa.comin osake on laskenut noin 4 prosenttia viimeisen viikon aikana.

Yllä mainituista osakkeista Amazon, Adobe, MercadoLibre kuuluvat Disruptiiviset Teknologiaosakkeet -salkkuun.

Sinua voisi kiinnostaa
Tekoälyuutiset: Uusia tekoälymalleja ja käyttökohteita
Sijoittaja.fi:n Disruptiiviset teknologiaosakkeet -salkun sisältö ja tuotto
Helsingin Pörssin kasvuosakkeet
Helsingin pörssin parhaat kasvuosakkeet
New call-to-action
Sijoittajan valinnat