
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Kulutussektorin osakkeet ovat sijoittajien suosiossa jatkuvuutensa ja vakaan tuottonsa vuoksi, mutta miten valita parhaat kohteet globaalista tarjonnasta? Tässä artikkelissa sukellamme syvälle maailman johtavien kulutusbrändien maailmaan ja vertailemme parhaita kulutussektorin osakkeita – kaikki sijoittajan näkökulmasta. Mitkä näistä brändeistä voisivat olla lisä sijoitusportfolioosi?
kansainvälinen sijoittaminen osakkeet sijoitusideatTutkimme eri lähteistä, mitä ovat maailman tunnetuimmat kuluttajabrändiyhtiöt. Seuloimme listalta liikevaihdon ja markkina-arvon perusteella suurimmat globaalit kuluttajatuoteyhtiöt harkinnanvaraisen kulutuksen ja päivittäiskulutuksen sektoreilta. Valitut yhtiöt ovat johtavia yrityksiä omilla sektoreillaan. Jätimme pois tunnetut teknologiayhtiöt, kuten Applen, Amazonin jne., koska käsittelemme niitä toisessa analyysissa.
Pitkässä juoksussa tunnetut brändiyhtiöt ovat tarjonneet hyvää tuottoa osakesijoittajalle. Brändit luovat arvoa ja niillä on hinnoitteluvoimaa. Etenkin inflatorisessa ympäristössä hinnoitteluvoima on ollut sijoittajien arvostuksessa korkealla.
Kulutussektorin osakkeissa on eroja riippuen siitä, tarjoavatko ne harkinnanvaraisen kulutuksen vai päivittäiskulutuksen tuotteita ja palveluita.
Harkinnanvaraisen kulutuksen sektori kattaa yritykset, joiden tuotteet ja palvelut ovat luonteeltaan ”harkinnanvaraisia”, eli kuluttajat ostavat niitä lähinnä silloin, kun taloustilanne on hyvä ja kuluttajien luottamus talouteen on korkea. Tämä sektori sisältää tyypillisesti muoti- ja luksustuotteita, autoja, elektroniikkaa, matkailu- ja vapaa-ajan palveluja sekä kodin parannustuotteita. Harkinnanvaraisen kulutuksen osakkeet voivat tarjota korkeaa tuottoa talouskasvun aikana, mutta ne voivat olla myös herkempiä talouden taantumalle ja markkinoiden heilahteluille.
Vastaavasti päivittäiskulutussektori kattaa yritykset, joiden tuotteita ja palveluja kuluttajat ostavat jatkuvasti riippumatta taloudellisesta tilanteesta, kuten ruokaa, juomia, kotitaloustuotteita ja henkilökohtaisen hoidon tuotteita. Päivittäiskulutusosakkeet voivat olla vähemmän herkkiä talouden suhdannevaihteluille, ja ne voivat tarjota tasaisempaa tuottoa ja usein myös vakaita osinkoja. Ne voivat olla hyvä lisä salkkuun hajauttamistarkoituksessa ja ne voivat toimia ”defensiivisinä” sijoituksina epävarmoina aikoina.
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton* on ranskalainen monikansallinen luksustavarayhtiö. Se on maailman suurin luksustuoteryhmä, jonka merkit kattavat muodin, viinin ja spirituaalit, parfymerian, kosmetiikan, kellot, korut ja vähittäiskaupan.
L’Oréal S.A.* on Ranskassa sijaitseva maailman suurin kosmetiikkayhtiö. Yhtiö on erikoistunut hiustenhoitoon, ihonhoitoon, aurinkosuojaan, meikkiin, hajuvesiin ja muihin kosmetiikkatuotteisiin.
Nike, Inc.* on amerikkalainen monikansallinen yritys, joka on erikoistunut suunnittelemaan, kehittämään, markkinoimaan ja myymään jalkineita, vaatteita ja laitteita.
Christian Dior SE* on ranskalainen luksustavaramerkki, joka tunnetaan parhaiten sen muodista, kosmetiikasta ja hajuvesistä.
Kering S.A.* on ranskalainen kansainvälinen luksusryhmä, joka omistaa useita tunnettuja muoti-, nahkatavaroiden ja korujen brändejä. Brändejä ovat esimerkiksi Gucci ja Saint Laurent.
Adidas AG* on saksalainen monikansallinen yritys, joka suunnittelee ja valmistaa jalkineita, vaatteita ja asusteita.
Starbucks Corporation* on amerikkalainen monikansallinen kahvilaketju, joka on maailman suurin kahvilayritys.
McDonald’s Corporation* on amerikkalainen pikaruokaketju, jolla on toimipaikkoja ympäri maailmaa.
Analyysissa ei ole käsitelty tunnettuja harkinnanvaraisen palvelusektorin brändiosakkeita. Jos sijoittaja kuitenkin haluaa tutustua näihin, niitä ovat esimerkiksi AirBNB, Booking Holdings, Marriott ja Hilton. Myös viestintäsektorin osake Disney on tunnettu brändiyhtiö.
Nestlé S.A.* on sveitsiläinen monikansallinen elintarvike- ja juomayritys, joka on yksi maailman suurimmista elintarvikealan yrityksistä.
The Coca-Cola Company* on amerikkalainen monikansallinen juomayhtiö, joka tunnetaan parhaiten sen merkkijuoista, kuten Coca-Cola.
PepsiCo, Inc.* on amerikkalainen monikansallinen elintarvike- ja juomayhtiö, joka tunnetaan parhaiten sen sooda- ja välipalatuotteista.
Procter & Gamble Co.* on amerikkalainen monikansallinen kuluttajatuoteyhtiö, joka tarjoaa laajan valikoiman henkilökohtaisen hoidon, terveydenhoidon ja kodinhoitotuotteita. Sen tunnettuja tuotteita ovat mm. Gillette, Pampers ja Oral-B.
Unilever PLC* on anglo-hollantilainen monikansallinen yritys, joka valmistaa ja markkinoi kuluttajatuotteita, kuten elintarvikkeita, juomia, puhdistusaineita ja henkilökohtaisen hoidon tuotteita. Tunnettuja brändejä ovat Dove, Lipton ja Bem & Jerry’s.
Heineken N.V.* on hollantilainen panimoyhtiö, joka on yksi maailman suurimmista oluen valmistajista.
Colgate-Palmolive Company* on amerikkalainen monikansallinen kuluttajatuoteyhtiö, joka keskittyy tuotanto-, jakelu- ja myyntitoimintoihin koskien koti-, terveydenhuolto- ja henkilökohtaisen hoidon tuotteita.
Estée Lauder Companies Inc.* on amerikkalainen monikansallinen kosmetiikkayhtiö, joka on erikoistunut ihonhoitoon, meikkiin, hajuvesiin ja hiustenhoitoon.
Constellation Brands, Inc.* on amerikkalainen monikansallinen alkoholijuomayhtiö, joka on yksi johtavista viinin, oluen ja spirituaalien tuottajista maailmassa. Tunnetuin brändi on Corona-olut.
Tutkimme osakkeita Osaketyökalulla. Viiden vuoden tuotolla mitattuna harkinnanvaraisen kulutuksen brändiyhtiöt ovat tarjonneet keskimäärin 88,3 prosentin tuottoa. Parhaiten ovat tuottaneet LVMH, Christian Dior ja L’Oreal. Päivittäiskulutussektorin brändiosakkeet ovat tuottaneet keskimäärin 58,2 prosenttia. Parhaiten ovat tuottaneet PepsiCo ja Procter & Gamble.
Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta, joten sijoittajan kannattaa tutkia brändiosakkeiden tulevaisuuden näkymiä. Osaketyökalu auttaa osakkeiden vertailussa, sieltä löytyy tärkeimmät tunnusluvut ja arvostuskertoimet.
Sijoituskohteeseen kannattaa tutustua myös tarkemmin. eToron sivuilta löytyy paljon hyötytietoa, jotka auttavat osakevalinnassa. Esimerkiksi Analysis-välilehdellä on analyytikkojen konsensussuositus sekä tavoitehinnat. Sijoittaja voi arvioida, paljonko osakkeella on nousuvaraa perustuen analyytikkojen arvioihin. LVMH:n osakkeessa on 17,7 prosentin nousuvara analyytikoiden tavoitehintaan.
Toinen tarkastettava asia on yhtiön taloudellinen kehitys. eToron Stats-välilehdellä on yleiskatsaus yhtiöön ja sen taloudelliseen kehitykseen. Esimerkiksi PepsiCon kohdalla nähdään, että liikevaihto on kasvanut tasaisesti viimeisen neljän vuoden aikana koronasta ja inflatorisesta ympäristöstä huolimatta. Kannattavuus on myös hyvällä tasolla.
Kolmas kohta, joka kannattaa tarkistaa ennen sijoituspäätöstä ovat viimeiset uutiset ja sentimentti. Tiedot löytyvät eToron News-välilehdeltä.
Muiden sijoittajien keskustelut esimerkiksi Niken osakkeesta ovat Overview-välilehdellä. Keskusteluissa on hyödyllisiä analyyseja muilta yksityissijoittajilta. Ne auttavat oman mielipiteen muodostamisessa.
Suomalaisten osakesijoittajien perisynti on puutteellinen hajautus. Moni suomalainen osakesäästäjä omistaa vain muutamaa osaketta. Aktiivisempienkin sijoittajien salkussa pääpaino saattaa olla kotimaisissa osakkeissa. Sijoittajan ei kannata yliarvioida kotikenttäetua. Yleensä salkun tuoton ratkaisee se, kuinka hyviä yhtiöitä salkussa on ja kuinka kattavasti se on hajautettu. Esimerkiksi globaaleja tunnettuja brändiyhtiöitä Suomesta ei löydy yhtään. Siksi hajauttaminen kansainvälisiin tunnettuihin johtaviin brändiosakkeisiin todennäköisesti nostaa sijoitussalkun tuottoa pitkässä juoksussa.
eTorossa hajauttaminen on helppoa, koska sijoittaja voi ostaa myös osakkeiden osia. Esimerkiksi 108 dollarin arvoista Niken osaketta voi ostaa 10 dollarilla. Näin ollen kymmeneen tunnettuun johtavaan brändiosakkeeseen sijoittavan osakesalkun voi rakentaa jo 100 dollarilla.
Avaa tili eToroon alla olevan linkin kautta ja saat käyttöösi Sijoittaja.fi:n neuvottelemat edut.
eTorossa voit käydä kauppaa kaikilla tässä artikkelissa mainituilla yhtiöillä nolla kuluilla. Pienin talletus eToroon on 50 dollaria ja pienin sijoitus yksittäiseen osakkeeseen on 10 dollaria.