
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Arctic Blue Beverages AB:n listautumisannin merkintäaika päättyy pian. Lue yhtiön johdon haastattelu annin tiimoilta.
Arctic Blue Beverages IPO listautuminen osakkeet sijoitusideatSuomalaisen artesaanijuomia valmistavan Arctic Blue Beverages AB:n listautumisannin merkintäaika lähestyy loppuaan. Pääsimme haastattelemaan yhtiön johtoa siitä, millainen yhtiö ja sijoituskohde Arctic Blue Beverages on.
Arctic Blue Beverages on kehittänyt ja kaupallistanut tuotevalikoiman, joka on palkittu useissa kansainvälisissä juomakilpailuissa. Gin-tuoteportfolio, johon kuuluu Arctic Blue Gin, Arctic Blue Gin Navy Strength, Arctic Blue Gin Rose ja Arctic Blue Legacy. Oat-tuoteportfolio johon kuuluu vegaaninen kauralikööri, Arctic Blue Oat sekä miedot kaurapohjaiset RTD (Ready to Drink) alkoholijuomat. Näiden lisäksi yhtiöllä on oma tonic-vesi, Arctic Blue Tonic. Tärkein yhtiön liikevaihdon kannalta on gin-tuoteportfolio ja tulevaisuuden kasvun kannalta innovatiivinen oat-tuoteportfolio. Kaikki Arctic Blue Beveragesin tuotteet ovat Suomessa puhtaista kotimaisista raaka-aineista valmistettuja.
Yhtiö myy tuotteet perinteisten välillisten jakelukanavien kautta kaikilla maailmassa paitsi Suomessa. Suomessa myynti tapahtuu suoraan tukkuihin, horecaan, alkoon ja travel retailiin. Ulkomailla yhtiö myy maahantuojille, jotka toimivat myös jakelijoina. Perinteisten jakelukanavien lisäksi yhtiö on kehittänyt ja toteuttaa verkkokauppastrategiaa, jonka avulla yhtiö voi tuoda tuotteet kuluttajien saataville verkossa.
Yhtiön liikevaihto kasvoi n. 22 % vuodesta 2021 vuoteen 2022 (9,8 MSEK -> 11,9 MSEK).
Vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin liikevaihto oli yli kaksinkertainen verrattuna samaan ajankohtaan vuotta aiemmin (1,6 MSEK -> 3,3 MSEK).
Vuonna 2021 kansainvälisen myynnin osuus liikevaihdosta oli n. 55%:a.
Yhtiö on käyttänyt ja tulee käyttämään merkittävän osan käytettävissä olevista varoista uusille markkinoille pääsyyn ja niillä laajentumiseen, merkintäoikeuksista saaduista varoista pääasiassa n. 70% käytetään kasvun rahoittamiseen ja 30% tuotekehitykseen
Arctic Blue Beveragesin tavoitteena on saada yhtiön tuotteet markkinoille maailmanlaajuisesti. Tämä tarkoittaa toiminnan laajentamista sekä nykyisillä maantieteellisillä markkina-alueilla että uusilla maantieteellisillä markkinoilla. Lisäksi tavoitteena on laajentaa yhtiön tuotevalikoimaa tuomalla uusia innovatiivisia tuotteita markkinoille.
Listautuminen Ruotsissa tuo Yhtiölle laajemman osakaspohjan ja mahdollistaa tehokkaamman pääsyn Ruotsin pääomamarkkinoille. Lisäksi Yhtiön näkemyksen mukaan Tukholman Nasdaq First North Growth Market on kaupankäyntipaikkana sopiva tulevaisuuden tavoitteille kasvaa kansainvälisesti pohjoismaisena yhtiönä.
Maailmanlaajuinen gin-markkina vuonna 2021 oli 14,5 miljardia USD ja maailmanlaajuinen liköörimarkkina 118 miljardia USD. Sekä gin- että liköörimarkkina kasvavaa jatkuvasti. Kuluttajat ovat nykyään valmiita maksamaan ylimääräistä laadukkaista premium-tuotteista Esimerkiksi premium gin markkinan kasvu on n. 10% vuosittain. Kasvipohjaisten juomien kysyntä kasvaa valtavasti, ja tämä koskee myös alkoholijuomia. Yhtiöllä on hyvä mahdollisuus globaalissa mittakaavassa ottaa oma palansa kasvavasta markkinasta. Yhtiöllä on premium-brändi, premium-tuotteet ja premium-marginaalit sekä ainutlaatuinen tarina maailmanlaajuisesti. Yhtiöllä on palkittu Gin-portfolio ja innovatiivinen Oat-portfolio. Yhtiöllä on hyvä jalansija ja potentiaali sekä Aasian että Euroopan markkinoilla oman verkkokauppastrategian tukemana. Listautuminen antaa yhtiölle työkalut nykyisten markkinoiden laajentamiseen, uusien markkinoiden avaamiseen ja uusien innovatiivisten tuotteiden kehittämiseen.
Mistä ajatus Arctic Blue Beverages:n on syntynyt? – Suomalainen Arctic Blue Beverages perustettiin vuonna 2017. Yhtiön juomien innoittajana on ollut puhdas pohjoismainen luonto.
Mikä on yhtiön liiketoimintamalli – Arctic Blue Beveragesin liiketoimintamallina on valmistaa ja myydä käsityönä valmistettuja juomia – artesaaniginiä, kauralikööriä ja muita ginipohjaisia tuotteita – niin perinteisten jakelukanavien kuin verkkokaupan kautta. Yhtiö haluaa tuotteidensa erottuvan markkinoilla korkean laadun, herkullisen maun ja kiinnostavan designin ansiosta. Yhtiö uskoo viiden vuoden kuluessa myyvänsä enemmän verkkokaupan kuin perinteisten jakelukanavien kautta.
Mikä on yhtiön kokonaistavoite? – Nousta johtavaksi pohjoismaiseksi artesaanijuomien valmistajaksi.
Tehty kaupallisessa yhteistyössä Arctic Blue Beverages AB:n kanssa.