Kilpailuetu tarkoittaa kykyä täyttää asiakastarpeet kilpailevia yrityksiä tehokkaammin ja paremmin. Tällöin yhtiö pystyy myymään enemmän, tuottamaan edullisemmin tai saamaan palveluistaan/tuotteistaan korkeamman hinnan, mikä kaikki näkyy yhtiön tuloksessa. Mikäli kilpailuetu on kestävä, se antaa yhtiölle vahvan tuloksentekokyvyn myös pitkällä aikavälillä.
Kestävä kilpailuetu tarkoittaa yrityksen kykyä säilyttää suhteellinen kilpailuetu kilpailijoihinsa nähden, mikä mahdollistaa yhtiön markkinaosuuden ja pitkän aikavälin kannattavuuden suojaamisen. Kestävää kilpailuetua on vaikea jäljitellä tai monistaa (esim. brändi tai patentit) ja joka luo siten tehokkaan esteen kilpaileville yrityksille. Yritykset, joilla on kestävä kilpailuetu, voivat kasvaa muita yhtiöitä nopeammin ja tuottaa enemmän vapaata kassavirtaa.
Mistä tunnistaa kestävä kilpailuetu?
Warren Buffetin tunnetuksi tekemä termi ”wide economic moat” eli ”taloudellinen vallihauta” tarkoitus on suojata yrityksen kannattavuutta ja markkinaosuutta. Samaan tapaan keskiaikaisten linnojen vallihauta tarjosi linnan asukkaille suojaa ulkopuolisilta.
Leveän taloudellisen vallihaudan eli kestävän kilpailuedun tärkeimmät lähteet ovat:
Verkostovaikutus – Palvelun arvo kasvaa, mitä useampi ihminen sitä käyttää.
Kustannusetu – Antaa mahdollisuuden myydä tuotteita samaan hintaan kuin kilpailijat ja kerätä ylisuuria tuottoja ja/tai mahdollisuuden kasvattaa markkinaosuutta edullisemmilla hinnoilla.
Tehokas mittakaava – Kun markkinan koko on rajallinen, uusilla kilpailijoilla ei ole välttämättä kannustimia astua markkinoille. Vakiintuneet toimijat tuottavat voittoa, mutta uusien tulokkaiden saapuminen tiputtaisi kaikkien toimijoiden tuotot selvästi alle pääomakustannusten.
Aineeton pääoma – Aineettomat hyödykkeet ja oikeudet, kuten tuotemerkit, patentit ja viranomaisluvat, jotka estävä kilpailun ja/tai antavat yritykselle mahdollisuuden veloittaa enemmän.
Vaihtamisen kustannus – Ajassa tai rahassa mitattavat kulut, jotka asiakas joutuisi maksamaan vaihtaessaan toiseen valmistajaan/palveluntarjoajaan.
Sijoita kestävän kilpailuedun yhtiöihin ETF:llä
VanEck Vectors on lanseerannut kaksi ETF-rahastoa, jotka sijoittavat kestävän kilpailuedun yhtiöihin. Moat -ETF:t perustuvat yksinkertaiseen konseptiin: Sijoitetaan yrityksiin, joilla on kestäviä kilpailuetuja ja jotka on hinnoiteltu houkuttelevasti. Pitkällä aikavälillä näillä yrityksillä näyttää olevan hyvät mahdollisuudet tuottaa parempaa tuottoa kuin suurilla osakeindekseillä.
Morningstarin osaketutkimus muuttaa kestävän kilpailuedun filosofian toimivaksi sijoitusstrategiaksi. Moat-ETF:t käyttävät Morningstarin ”Wide Moat Focus”-strategiaa, joka poimii kestävän kilpailuedun yhtiöistä joka kvartaali 40 kaikkein houkuttelevimmin hinnoiteltua osaketta suhteessa Morningstarin estimoimaan käypään arvoon (”fair value”).
Morningstarin kestävän kilpailuedun sijoitusstrategia sovellettuna Yhdysvaltojen osakkeisiin on historiallisesti tuottanut ylituottoa suhteessa suuriin osakeindekseihin.
Sijoittaja.fi:n valinta on Yhdysvaltoihin sijoittava US Wide Moat ETF, joka on selvästi hallinnoitavilta varoiltaan suurempi, kaupankäynniltään aktiivisempi, kustannuksiltaan hieman edullisempi ja ETF-työkalun tehokkuuspisteytyksen mukaan seuraa tarkemmin Morningstar Wide Moat -indeksiä.
ETF-työkalun avulla ETF:ien vertailu ja valinta on helppoa. Mukana yli 2 500 ETF:ää. Löydät työkalusta myös valitsemiamme valmiita ETF-ideoita ja mallisalkkuja.