- Aloita sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Osakesäästötili
- Sijoittajan työkalut
Ruokakauppa verkossa? Päivittäistavaroiden verkkokauppa Ekamarket.com Oy:llä on käynnissä osakeantikierros, jossa enimmäistavoite on 1,02 MEUR. Lue analyysimme Ekamarket.comin osakeannista.
analyysi Ekamarket.com sijoitusideat vaihtoehtoiset sijoituskohteetEkamarket.com Oy on yksi Suomen ensimmäisistä puhtaista, ainoastaan netissä toimivista, verkkoruokakaupoista. Verkkoruokakaupan ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa miljardeihin euroihin vuositasolla, ja Ekamarket.com aikoo olla kärkiyritys toimialalla.
Vuonna 2017 perustettu Ekamarket.com Oy toimii erilaisella konseptilla kuin Kesko ja SOK, jotka keräävät asiakkaiden tilaukset käsityönä kivijalkamyymälöiden hyllyiltä ja kuljettavat tavarat vain tietylle sallitulle alueelleen tai sijoittavat ne noutopisteeseen. Ekamarket.com sen sijaan kerää jatkossa tavarat automatiikan ja robotiikan ansiosta suoraan varastostaan ja kuljettaa ne nopeasti sinne mihin asiakas haluaa.
Ekamarket.com ravistelee perinteisiä ruokakaupan malleja ympäristöystävällisyydellä ja kustannustehokkuudella. Yhtiön mukaan tulevaisuudessa ruuan hinta tulee olemaan Suomessa edullisempaa, koska ruokaverkkokaupan kustannukset ovat pienemmät kuin perinteisessä kaupassa. Samalla Ekamarket.com edistää ympäristöystävällistä kauppaa, koska se tuo tavarat yhdellä ajokerralla usealle asiakkaalle. Liiketoiminnan konsepti on osoitettu toimivaksi jo Oulun alueella, ja lisäinvestoinneilla palvelu on tavoitteena avata pääkaupunkiseudulla vuoden 2019 aikana.
Ekamarket.com on supermarketti verkossa.
Digitalisaatio on voimakkaimpia murroksia yhteiskunnassamme sitten teollisen vallankumouksen. Yksi näkyvimpiä esimerkkejä tästä on verkkokaupan valtava kasvu lyhyen ajan sisällä, ja tällä hetkellä ruoan verkkokauppa on tämän megatrendin suurimpia kasvajia. Business Insider kertoo, että Yhdysvalloissa ruoan nettikaupan markkinan koko on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa, ja sen odotetaan edelleen yli nelinkertaistuvan vuoteen 2023 mennessä. Svensk Digital Handel kertoo, että Etelä-Koreassa jo nyt 20 % ruokaostoksista tehdään verkon kautta.
Robotisaatiossa ja tekoälyteknologiassa viimeisen vuosikymmenen aikana tapahtuneet harppaukset mahdollistavat toimitusajat ja kustannustehokkuuden, jotka eivät olisi olleet vielä muutama vuosi sitten mahdollisia. ABI Research ennustaa robotisoitujen varastojen kymmenkertaistuvan vuoteen 2025 mennessä. Samaan aikaan eestiläinen Starship Technologies valloittaa maailmaa pienillä kuljetusroboteillaan.
Maailmalla ruoan verkkokauppa on ollut edelläkävijänä liki kaikkien varastointia ja logistiikkaa tehostaneiden uusien teknologioiden käyttöönotossa. Ekamarket.com on Suomessa ensimmäisten joukossa ottamassa uusia teknologioita käyttöönsä, kun se laajentaa palveluaan pääkaupunkiseudulle vuoden 2019 aikana. Tavoitteissa tekoälyä ja robotiikkaa hyödyntävä varasto (vrt. Ocado) on täydessä mittakaavassaan vuonna 2021.
Uudet tulokkaat mullistavat ruokakauppaa (videolla Ocado). Automatisaatio vähentää varastoinnin ja logistiikan kustannuksia.
Ruoan verkkokauppa muodostaa Euroopassa vielä pienen osan päivittäistavarakaupasta, mutta se osuus kasvaa kohisten. Iso-Britanniassa jo yli 7,5 % ruokaostoksista tehdään netissä, ja Ranska seuraa tiukasti kintereillä. Myös naapurimaassa Ruotsissa pöhinä nettiruokakaupan ympärillä käy kuumana, ja verkkokaupan osuus ruokaostoksista kasvaa vauhdilla etenkin Tukholman ja etelän kaupunkien ympärillä Mathemin ja muiden start-uppien kirittämänä.
Lähde: Svensk Digital Handel, Digital mathandel 2018. Verkkokaupan osuus elintarvikemyynnistä kasvaa vauhdilla.
Suomessa ruoan verkkokauppa on ollut vielä pienimuotoista, koska suurilta ketjuilta (S- ja K-ryhmä) ovat puuttuneet vakavasti otettavat kirittäjät (vrt. Ocado ja Amazon Fresh Briteissä). Silti myös Suomessa ruoan verkkokaupassa puhutaan 60 % vuotuisista kasvulukemista. Uudet puhtaasti verkkoon keskittyneet supermarketit ovat vallanneet markkinaosuuksia perinteisiltä päivittäistavaraketjuilta ympäri maailman, mikä näkyy myös kyselytutkimuksissa: McKinseyn selvityksen mukaan 64 % kuluttajista vaihtaa ruokakauppaa siirtyessään tilaamaan ostoksensa netistä.
McKinseyn mukaan 64 % kuluttajista vaihtaa ruokakauppaa vaihtaessaan kivijalkamyymälästä verkkoon.
Vuonna 2017 perustettu Ekamarket.com Oy on lähtenyt vauhdilla liikkeelle, ja niin asiakaskunta kuin liikevaihto ovat kasvaneet nopeasti Oulussa toteutetussa pilotissa. Yhtiön rakennettua liiketoiminnan perustan kuntoon nopeaa kasvua varten (mm. verkkokauppa, markkinointikanavat sekä sopimukset tavarantoimittajien, varasto- ja kuljetusliikkeiden kanssa) ja konseptin osoittauduttua toimivaksi, Ekamarket.com on nyt valmiina laajentamaan toimintaansa reippaasti. Tavoitteena on avata palvelu pääkaupunkiseudulla vuoden 2019 aikana sekä myöhemmin myös Turun ja Tampereen alueella.
Yhtiö tähtää voimakkaaseen kasvuun lähivuosina, ja investoi osakeannissa kertyvää pääomaa mm:
Ekamarket.comin johto ennustaa saavansa yrityksen käyttökatteen positiiviseksi vuoteen 2022 mennessä, kun liiketoiminnan laajentamiseen liittyvät investointipaineet kevenevät ja liiketoiminta saadaan pyörimään laajassa mittakaavassa. Nykyisessä projektiossaan Ekamarket.com tähtää 80 miljoonan euron liikevaihtoon vuoteen 2023 mennessä.
Analyysi tehty yhteistyössä Ekamarket.com Oy:n kanssa. Investment Intelligence Oy tai sen palveluksessa oleva henkilökunta ei vastaa analyysin mahdollisista puutteista tai virheistä, eikä sen perusteella tehdyistä tai tekemättä jätetyistä sijoitus- tai muista toimenpiteistä aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista.