
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Teslan tuotanto- ja toimitusmäärät ylsivät uuteen ennätykseen. Tesla ylitti hienoisesti Q4:lla analyytikoiden ennusteet ja kurssi on kääntynyt takaisin nousuun. Miltä Teslan tämä vuosi näyttää?
analyysi disruptiiviset teknologiaosakkeet kansainvälinen sijoittaminen osakkeet teknologiayhtiöt Tesla tuloksetTeslan liikevaihto kasvoi 37 % vuoden takaiseen verrattuna, mikä on jälleen kova kasvulukema.
Autoliiketoiminnan liikevaihto oli 21,3 miljardia dollaria, kasvaen 33 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvu on kuitenkin suhteellisesti hidastunut, mikä on toki luonnollista kun volyymit ovat kasvaneet.
Yhtiön nettotulos (non-GAAP) oli 4,1 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa 43 prosentin kasvua vuoden takaisesta.
Teslan suurimman segmentin eli autoliiketoiminnan bruttokate kuitenkin laski merkittävästi ollen 25,9 %. Vuosi sitten bruttokate oli 30,6 %. Tesla onkin myynyt loppuvuodesta 2022 lähtien autoja huomattavilla 10-15 % alennuksilla maailmanlaajuisesti. Kaikki alennukset eivät kuitenkaan näkyneet vielä Q4-raportissa, vaan näkyvät sitten tulevissa kvartaaleissa.
Sijoittajien reaktio tulokseen oli alkuun maltillinen, mutta Elon Musk sai vakuutettua sijoittajat analyytikkopuhelussa ja kurssi nousi yli viisi prosenttia jälkipörssissä.
Teslan alennusmyynti on näkynyt kasvavana kysyntänä ja yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk kertoi eilen tulosjulkistuksen yhteydessä tilauskannan olevan vahvempaa kuin koskaan. Kysyntä on Muskin mukaan kaksinkertainen suhteessa Teslan tuotantokapasiteettiin.
Yhtiö arvioi toimittavansa 1,8 miljoonaa autoa tänä vuonna, mutta Musk kertoi potentiaalin olevan jopa 2 miljoonaa. Yhtiön 1,8 miljoonan auton arvio tarkoittaisi 37 prosentin kasvua, joka on huomattava, mutta alle yhtiön keskipitkän aikavälin 50 prosentin kasvun. Yhtiö on edellä kasvutavoitettaan johtuen vuoden 2021 selvästi korkeammasta kasvusta.
Energiasegmentissään Teslan liikevaihto ylsi 1,31 miljardiin ja sähkön toimituksen olivat 100 MWh, missä on 18 % kasvu verrattuna viime vuoden takaiseen. Kustannukset ovat kuitenkin edelleen korkealla ollen 1,15 miljardia dollaria, joten Teslan energiasegmentti tuskin lähivuosina tulee tuottamaan yhtiölle merkittävää osaa liikevoitosta.
Teslan toimituskyky paranee edelleen tulevaisuudessa, kun uudet gigatehtaat Austinissa ja Berliinissä ovat täydessä tuotannossaan. Berliinin tehdas aukesi maaliskuussa 2022 ja Teksasin huhtikuussa 2022. Yhtiö myös pyrkii maksimoimaan tuotannon olemassa olevilla tehtaillaan Shanghaissa ja Fermontissa.
Tesla Semi eli keskiraskakuorma-auto tulee tuotantoon odotetusti joulukuussa. Cybertruckin odotetaan tulevan tuotantoon 2023 puolivälissä, mutta Tesla ei antanut tarkkaa päivämäärää vaan totesi, että Cybertruckin tuotanto alkaa vasta, kun Texasin tehdas on saanut Y-mallin tuotannon kunnolla käyntiin.
Tesla varoitti autojen toimitusten pullonkauloista vuoden viimeisellä kvartaalilla ja kertoi siirtyvänsä tasaisempaan toimitustahtiin.
Tesla toimitti 1,31 miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2022. Neljännellä kvartaalilla Tesla toimitti 405 278 ja valmisti yhteensä 439 701 ajoneuvoa. Vuoden 2021 viimeisellä kvartaalilla Tesla toimitti 308 600 ajoneuvoa, joten kasvua vuoden takaiseen kvartaaliin on 31 %. Vuonna 2021 Tesla toimitti 936 172 ajoneuvoa, joten vuonna 2022 ajoneuvoja toimitettiin 40 % enemmän.
Teslan tuotantoluvut ovat hyvät, mutta jäivät hieman analyytikoiden ennusteista. Analyytikot odottivat Teslan raportoivan joulun kvartaalille keskimäärin 427 000 auton toimitusta. Analyytikkojen ennusteet vaihtelivat noin 409 000 – 433 000 toimitetun auton välillä. Koko vuodelle analyytikot odottivat noin 1,33 miljoonan auton toimitusta.
Tesla käynnisti tänä vuonna kaksi uutta tehdasta, jotka sijaitsevat Teksasissa ja Saksassa. Tesla onnistui lisäämään Kaliforniassa sijaitsevan tehtaansa tuotantoa, mutta yhtiö ei avaa aluekohtaisia tuotanto- ja toimitusmääriä. Shanghain tehtaan toimintaa on kuitenkin rajoittanut viime vuosina Kiinan laajat koronasulut, joiden takia Tesla joutui vähentämään tuotantoaan.
Teslan pitkän aikavälin tavoite on tuottaa 20 miljoonaa ajoneuvoa vuodessa 2030 vuoteen mennessä. Monet analyytikot ovat kuitenkin huolissaan Teslojen kysynnästä tulevaisuudessa. Teslat ovat muita sähköautoja kalliimpia ja yhtiö onkin tarjonnut alennuksia Kiinassa ja Yhdysvalloissa lisätäkseen myyntiä.
Teslan osake suli eeppisesti vuonna 2022, mutta on tehnyt comebackin vuonna 2023. Osake on samalla tasolla, millä se oli syksyllä 2020.
Vuoden 2022 Teslan osakkeen lasku johtui siitä, että osake nousi tasoille, jonne sen ei olisi ikinä pitänyt nousta. Parhaimmillaan Teslan markkina-arvo oli yli 1,2 biljoonaa dollaria. Miljoonat piensijoittajat innostuivat Teslasta. Yhtiön liiketoiminta oli ymmärrettävää ja yhtiö oli kuuman EV- ja puhtaan energian busineksen kärkiyhtiö.
Lasku alkoi, kun keskuspankki Fed aloitti koronnostot ja kasvuosakkeet joutuivat markkinoiden epäsuosioon. Loppuvuoden eeppisen sulamisen lähtölaukaus oli Elon Muskin Twitter-saaga. Musk on käyttänyt valtavasti aikaa Twitter-ostokseen ja Teslan johtaminen on jäänyt toiselle sijalle. Lisäksi Musk on myynyt kymmenillä miljardeilla dollareilla Teslan osakkeita. Yhtiön kurssille ei ole koskaan hyväksi, jos pääomistaja ja toimitusjohtaja myyvät osakkeita valtavia määriä.
Näiden lisäksi markkinoilla on kyseenalaistettu Teslojen kysyntä. Käytettyjen Teslojen hinnat ovat laskeneet ja uusien autojen toimitusajat ovat lyhentyneet merkittävästi. Inflaatio on vaikuttanut kulutuskysyntään, eikä Teslakaan ole immuuni. Kysynnän heikentyminen vaikuttaa liikevaihdon kasvuun ja marginaaleihin. Molemmat ovat tuhoisia korkean valuaation kasvuosakkeelle. Tuore raportti ja Elon Muskin puheet kuitenkin kertovat kysynnän olevan hyvällä tasolla.
Tällä hetkellä Teslan EPS-ennuste vuodelle 2023 on 6,16 dollaria ja osakekurssi jälkipörssissä oli 152 dollaria. P/E-luvuksi saadaan 25. Tulokseen liittyy kuitenkin epävarmuutta, sillä marginaali on laskussa. Toisaalta Muskin puheiden mukaan kysyntä on vahvaa.
Sijoittajien tehtäväksi jää pohtia, luottaako Muskin puheisiin. Jos Tesla pystyy lähemmäs 2 miljoonan auton toimituksiin vuonna 2023 ja marginaalit pysyvät vakaina, on kurssilla mahdollisuus palautua merkittävästi. Jos taas toimitukset jäävät 1,8 miljoonan auton tasolle tai alle ja marginaalit edelleen laskevat johtuen hinnanalennuksista, voi kurssi ajautua takaisin laskukierteeseen. Paljon vaikuttaa myös se, osoittaako Musk itse uskoa yhtiöön. Osakkeiden myynti nyt Muskilta olisi tuhoisa signaali sijoittajille.
Tesla kertoi vuoden 2022 Q2-tulosjulkistuksen yhteydessä, että FSD-ohjelmisto (Full Self-Driving) on yksi tärkeimmistä painopistealueista tälle vuodelle. Tesla on pitkällä ohjelmistokehityksessä, jonka avulla autoista on tarkoitus saada täysin itseohjautuvia. Ajan mittaan ohjelmistoliiketoiminnan tuottojen ennakoidaan kiihdyttävän Teslan kannattavuutta.
Tesla kertoi edelleen, että se ennustaa autotoimituksiin 50 %:n vuosittaista kasvua pitkällä aikavälillä. Muita kasvudraivereita ovat ohjelmistotuotteet, akkuteknologia ja yhtiön kehittämät uudet tuotteet, kuten robotit.
Tesla ei ole pelkästään sähköautovalmistaja, vaan teknologiayhtiö, jolla on teknologinen etumatka kilpailijoihin muun muassa itseohjautuvissa autoissa. Yhtiö on myös puhtaan energian yhtiö aurinkoenergiabusineksellaan sekä energiavarastoinnillaan. Yhtiö on mukana monissa tärkeissä megatrendeissä. Nämä tekevät Teslasta yhden maailman seuratuimmista osakkeista.
Vaikka Tesla tekee paljon muutakin kuin autoja, on autotuotanto silti yhtiölle ylivoimaisesti isoin liikevaihdon lähde.
Löydät Teslan osakkeen tiedot eTorosta alla olevan linkin kautta. Voit ostaa Teslan osaketta tai osakkeen osia (alkaen 10 dollaria) eTorosta nollakuluilla. Tesla on myös ollut suomalaisten ja kansainvälisten sijottajien suosikkiosake eTorossa viime vuodet.
Pääomasi on vaarasssa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees.
eToron sijoitusalustalla kansainvälisiin osakkeisiin voi sijoittaa Ilman välityspalkkiota. Tesla on yksi suosituimmista osakkeista eTorossa ja sijoittajat käyvät alustalla yhtiöstä kiivasta keskustelua.