Viimeinen mahdollisuus sijoittaa: eFlexFuelin 10 % korkoa tuottava VVK-laina rahoittaa kansainvälistä kasvua

Kotimainen cleantech-yhtiö StepOne Tech Oy on kehittänyt ja lanseerannut eFlexFuel konversioteknologian, joka mahdollistaa etanolipolttoaineseosten käytön bensiini- ja hybridiajoneuvoissa sekä koneissa. Jo kansainvälisesti toimiva kasvuyhtiö pyrkii vahvistamaan asemaansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa, minkä tueksi se on käynnistänyt VVK-lainakierroksen. Vielä ehdit sijoittaa houkuttelevaan lainakierrokseen.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Kotimainen cleantech-yhtiö StepOne Tech Oy on kehittänyt ja lanseerannut eFlexFuel konversioteknologian, joka mahdollistaa etanolipolttoaineseosten käytön bensiini- ja hybridiajoneuvoissa sekä koneissa. Jo kansainvälisesti toimiva kasvuyhtiö pyrkii vahvistamaan asemaansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa, minkä tueksi se on käynnistänyt VVK-lainakierroksen. Vielä ehdit sijoittaa houkuttelevaan lainakierrokseen.

eFlexFuelin vaihtovelkakirjalaina

  • eFlexFuel (StepOne Tech Oy) vaihtovelkakirjalainakierros on käynnissä. Rahoituskierros päättyi 2.6.2025.
  • Lainan kesto: 5 vuotta
  • Velkakirjalle maksettava korko: 10,00 % p.a.
  • Alennus konvertoinnin yhteydessä: 30,00 %
  • Hinta per velkakirja: 250,00 €
    • Minimimerkintä: 1 yksikkö
  • Merkintäpalkkio: 1,50 %
  • Suurin liikkeelle laskettava määrä: 2 000 000,00 € (8 000 yksikköä)
    • Kierrokseen on jo sijoitettu: 1 311 250 €

Sijoita rahoituskierrokseen >

Rahoituskierros on päättynyt. Tutustu eFlexFuelin tuotteeseen.

eFlexFuel on kehittänyt ja lanseerannut jälkiasennettavan vaihtoehdon sähköajoneuvoille

eFlexFuel -brändin taustalla oleva StepOne Tech Oy on Tampereella vuonna 2012 perustettu cleantech-yhtiö. eFlexFuel kehittää innovatiivista teknologiaa, jonka avulla ajoneuvot voivat käyttää vähähiilisiä polttoaineita, kuten biomassasta tai synteettisistä lähteistä tuotettua korkeaseosetanolia, eli E85:tä.

Yhtiön patentoitu teknologia on suunniteltu bensiini- ja hybridikäyttöisten ajoneuvojen päivittämiseen vähähiilisille polttoaineille, joiden avulla voidaan vähentää päästöjä, saavuttaa kustannussäästöjä ja lisätä moottorin tehoa. Bensiini- ja hybridiautojen lisäksi jälkiasennettava teknologia on yhteensopiva monenlaisten muiden ajoneuvojen kanssa, kuten moottoripyörien ja veneiden kanssa. eFlexFuel tarjoaa edullisen ja skaalautuvan vaihtoehdon sähköajoneuvoille.

Tähän päivään mennessä eFlexFuel on ehtinyt saavuttaa vakaan ja kasvavan markkina-aseman. Yhtiön patentoitua ratkaisua on myyty yli 65 000 kappaletta yli 35 eri maahan ja 49 Yhdysvaltojen osavaltioon. Vuonna 2024 eFlexFuelin liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa.

Yhtiön mukaan sillä on hyvät edellytykset laajentua edelleen Euroopassa, Yhdysvalloissa sekä kehittyvillä markkinoilla. Tästä syystä yhtiö käynnisti vaihtovelkakirjalainamuotoisen rahoituskierroksen, jolla se kerää varoja kasvun kiihdyttämiseen. Sijoittajalle kierros tarjoaa mahdollisuuden päästä osakkaaksi nopeasti laajentuvaan kasvuyritykseen houkuttelevalla konversioedulla. Hyvin startanneen rahoituskierroksen merkintäaika päättyy kuitenkin jo kesäkuun toinen päivä.

Yhdellä asennuksella nykyisestä ajoneuvosta ympäristöystävällisempi

Keskeinen ongelma, mikä eFlexFuelilla pyritään ratkaisemaan, on ajoneuvojen riippuvuus fossiilisista polttoaineista. Fossiilisten polttoaineiden käyttö liikenteessä tuottaa maailmanlaajuisesti lähes neljänneksen ihmiskunnan päästöistä. Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen kannan odotetaan kuitenkin kasvavan tietyillä markkinoilla vielä pitkään ja bensiinin käyttövoimana odotetaan hallitsevan vuosikymmeniä. Sähköajoneuvot ovat toki karsineet ajoneuvojen suoria päästöjä, mutta niiden kustannukset ovat korkeita, infrastruktuuri on vielä rajallista ja niiden vaatima sähkö tuotetaan usein edelleen fossiilisilla polttoaineilla.

eFlexFuel on uraauurtava suomalainen teknologia, jonka avulla bensiini- ja hybridiajoneuvot voivat käyttää polttoaineena etanolia, joka on edullista, uusiutuvaa sekä vähähiilistä. Konversioteknologia mahdollistaa minkätahansa bensiinin ja etanolin sekoituksen (0-100 %) käytön, kuten jo laajasti saatavilla olevan etanolipolttoainesekoitus E85:n. eFlexFuelin jälkiasennusratkaisun avulla monenlaiset ajoneuvot voivat vähentää elinkaarijäljitettyjä hiilidioksidipäästöjään jopa 80 prosenttia. Samalla teknologia vähentää haitallisia pienhiukkaspäästöjä ja lisää moottorin suorituskykyä, sillä korkeat etanoliseokset ovat aina yli 100-oktaanisia.

eFlexFuel -muunnossarja

Ratkaisu voidaan asentaa jälkiasennuksena

eFlexFuel modulaarinen ratkaisu mahdollistaa teknologian helpon mukauttamisen monenlaisiin ajoneuvotyyppeihin ja polttoaineisiin. Asiakkaan ei siis tarvitse investoida kokonaan uuteen ajoneuvoon tai moottoriin, vaan ratkaisu voidaan lisätä jälkiasennuksena. Asentamisen jälkeen ratkaisu ei vaadi asiakkaalta mitään toimenpiteitä. Pienempien päästöjen sekä suorituskyvyn tehostamisen lisäksi etanolipolttoaineseokset ovat lähtökohtaisesti litrahinnaltaan edullisempia kuin bensiini, eli asiakas säästää ratkaisun myötä polttoainekuluissaan.

Yhtiön tuotevalikoimassa on kolme versiota eFlexFuel-muunnossarjasta – Eco, Plus ja Pro – joista jokainen on suunniteltu vastaamaan eri kuluttajien tarpeisiin. Kukin tuoteversio palvelee omaa asiakassegmenttiään tavallisista ympäristöhyötyjä etsivistä kuluttajista (Eco) ajoneuvon suorituskyvyn optimoijiin (Pro). Teknologian ohessa eFlexFuel tarjoaa mobiilisovelluksen, jonka avulla käyttäjä voi seurata moottorin ja laitteen tilaa reaaliajassa tai valita ajotilan. Sovellus luo myös pohjan tuleville uusille liiketoimintamalleille sovelluksen sisäisten lisäpalvelujen ja tilausten kautta.

eFlexFuelilla on Avainlippu-sertifikaatti, ja sen tuotteet on valmistettu Suomessa, Pirkkalassa.

eFlexFuelin kaltaisten tuotteiden kysynnän odotetaan kasvavan

eFlexFuel erottuu skaalautuvalla ja modulaarisella teknologialla kilpailijoistaan antaen yhtiölle mahdollisuuden valloittaa merkittävä osuus kestävien polttoaineratkaisujen kasvavista markkinoista. Ilmastotavoitteiden ja -rajoitusten yleistyessä puhtaampien ja kustannustehokkaampien liikenteen ratkaisujen maailmanlaajuinen kysyntä kasvaa. Useat eri maat tukevat yhä enemmän etanolin käyttöönottoa, ja fossiilisten polttoaineiden vaihtoehtoja suosiva politiikka etenee niin EU:ssa, Amerikoissa kuin Aasiassa. Tämän kasvupaineen myötä eFlexFuelin tuotteilla on merkittävät mahdollisuudet laajentua Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta myös kehittyvillä markkinoilla, kuten Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Afrikassa, joissa bensiinikäyttöisten ajoneuvojen kannan odotetaan kasvavan länsimaita pidempään.

Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen odotetaan hallitsevan monia kasvavia markkinoita ainakin 2050-luvulle asti, mikä tarjoaa valtavan mahdollisuuden eFlexFuelin E85-muunnosjärjestelmien kaltaisille jälkiasennusratkaisuille. Yhtiön mukaan on ennustettu, että vuoteen 2050 mennessä maailmassa on käytössä yli 1,3 miljardia eFlexFuelin kanssa yhteensopivaa ajoneuvoa. 

eFlexFuelin ratkaisu on patentoitu ja se erottuu yhtiön mukaan edukseen hajanaisessa kilpailukentässä. Toisin kuin kilpailijat, jotka keskittyvät tiettyihin viritysajoneuvosegmentteihin tai tiettyihin rajattuihin markkinoihin, eFlexFuel tukee lähes kaikkia bensiinikäyttöisiä moottoreita ja on täyttänyt markkinoiden vaatimustenmukaisuuskriteerit useilla mantereilla, tarjoten vertaansa vailla olevaa monipuolisuutta ja skaalautuvuutta.

Rahoituskierroksen varat ohjataan kasvuun

eFlexFuelin vaihtovelkakirjalainakierros on startannut hyvin ja kierroksen minimitavoite on jo saavutettu. Kierroksella kerätyt varat kohdennetaan ensisijaisesti B2B-myynnin sekä markkinoinnin tehostamiseen Ranskassa.

Rahoituskierroksen lopullisesta koosta riippuen yhtiöllä on vielä kaksi skenaariota, joiden mukaisesti varoja allokoidaan. Mikäli kierroksella kerätään vähintään 1 250 000 euroa, yhtiö investoi kasvuun Ranskan B2B-myynti- ja markkinointi-investointien lisäksi Yhdysvalloissa ja Intiassa. Yhdysvalloissa ja Intiassa eFlexFuel kertoo keskittyvänsä strategiseen markkinoille menoon, kuten market compliance-laajennuksiin, keskeisten kumppanuuksien kehittämiseen sekä kullekin markkina-alueelle räätälöityjen paikallisten markkinointikampanjoiden käynnistämiseen.

Jos eFlexFuelin vaihtovelkakirjalaina merkitään täyteen ja kierroksella kerätään yhteensä 2 miljoonaa euroa, voi yhtiö panostaa sekä B2B- että B2C-toimintojen merkittävään laajentamiseen Ranskassa. Skenaario mahdollistaa myös suuremmat investoinnit myyntitiimien kehittämiseen ja markkinointiin, kasvutoimien voimakkaamman laajentamisen Yhdysvalloissa, tehostetut market entry -toimet Intiassa sekä laajentumisstrategioiden käynnistämisen Etelä-Amerikassa. Lisäksi varoja kohdennetaan eFlexFuelin potentiaalin vahvistamiseen kehittyvillä markkinoilla, jotka tukevat yhä enemmän vähähiilisiä polttoaineratkaisuja.

eFlexFuelin vaihtovelkakirjalainan ehdot

Vaihtovelkakirjalaina on käytännössä oman pääoman ehtoiseksi rahoitukseksi katsottu instrumentti, sillä laina konvertoidaan lähtökohtaisesti yhtiön osakkeiksi. Lainalle kertyy vuosittain korkoa, mutta pääomaan lisätylle korolle ei makseta korkoa. Vuosittaisen koron lisäksi sijoittajan riskiä kompensoidaan osakkeiden konvertointiin liitetyllä edulla, kuten konversioalennuksella tai ennalta määrätyllä konversiosuhteella. Usein VVK-lainoissa maksetaan sijoitettu pääoma sekä sille kertynyt korko takaisin sijoittajalle mikäli konversiota ei tapahdu lainan juoksuaikana tai eräpäivänä,

eFlexFuelin käynnissä olevan kierroksen velkakirjan juoksuajaksi on määrätty viisi vuotta. Juoksuaikanaan lainalle maksetaan vuotuista 10 prosentin korkoa. Korko lisätään lainapääomaan ja se kasvattaa konvertoitavan sijoituksen kokonaismäärää.

Konversiotilanteessa vaihtovelkakirjan omistaja saa myös 30 prosentin konversioalennuksen. Alennus lasketaan konversion määrittävästä valuaatiosta, kun velkakirjat muutetaan yhtiön osakkeiksi. Vaihtovelkakirjalainojen alin valuaatio on 18,36 euroa osakkeelta.

eFlexFuelin vaihtovelkakirjalainan ehdoissa on kirjattu kolme skenaariota, joissa konvertio tapahtuu joko pakollisena tai vapaaehtoisena:

  • Pakollinen konvertointi: Osakekonversio toteutetaan pakollisena, jos yhtiö saa vähintään 3 miljoonan euron suuruisen hyväksytyn rahoituskierroksen tai jos yhtiössä tapahtuu vaihtovelkakirjalainan ehdoissa määritelty listautumistapahtuma tai jos yhtiön kaikki ulkona olevat osakkeet hankitaan.
  • Vapaaehtoinen konvertointi: Vaihtovelkakirjalaina on mahdollista, muttei pakollista konvertoida yhtiön osakkeiksi, mikäli yhtiö saa alle 3 miljoonan euron suuruisen ei-kvalifioidun sijoituskierroksen.
  • Pakollinen konversio eräpäivänä: Jos vaihtovelkakirjalainan voimassaoloaikana ei ole tapahtunut konversiotapahtumaa, osakekonversio toteutetaan lainan eräpäivänä 18,26 euron osakekohtaiseen vähimmäisarvoon. Tässä VVK-lainassa konversio on siis lähtökohtaisesti väistämätön.

Sijoittajan näkökulma

eFlexFuel on mielenkiintoinen kotimainen brändi, jonka kehittämällä teknologialla ja siihen pohjautuvalla liiketoiminnalla on suuri kasvupotentiaali, jota globaalit megatrendit tukevat. Pelkästään jo bensa- tai hybridikäyttöisten autojen maailmanlaajuinen jälkimarkkina on todella suuri, mutta konversioteknologian skaalautuminen myös muihin ajoneuvoihin ja polttomoottorilla toimiviin koneisiin kasvattaa ratkaisun potentiaalista markkinaa valtavasti.

Kasvun ja markkinatilan valtaamisen kannalta on keskeistä, että eFlexFuel on onnistunut luomaan ratkaisustaan asiakasta houkuttelevan. Merkittävien ympäristövaikutusten lisäksi eFlexFuelin konversioteknologia voi tuoda käyttäjälleen säästöä polttoainekustannuksissa, mikä helpottaa tuotteen myyntiä. Muuntojärjestelmän etuihin nähden ratkaisun hinta on asiakkaalle melko edullinen – eFlexFuelin järjestelmäversioiden hinnat vaihtelevat 499 eurosta 899 euroon. Ratkaisu on myös käyttäjäystävällinen, sillä se ei vaadi asennuksen jälkeen muita toimenpiteitä.

Houkutteleva tuote ja valtava markkinapotentiaali näkyvät eFlexFuelin arvioimissa kasvuennusteissa. Yhtiö odottaa sen liikevaihdon nousevan kuluvana vuonna kasvuinvestointien tukemana 4,8 miljoonaan euroon ja ensi vuonna jopa kymmeneen miljoonaan. Yhtiön mukaan eFlexFuelin modulaarinen tuote sekä laaja optimoitu alihankintaverkosto mahdollistavat nopean kasvun ilman suuria käyttöomaisuusinvestointeja. Kasvuyhtiön tuloksen odotetaan kääntyvän takaisin kannattavaksi kuluvana vuonna.

eFlexFuelin avainluvut viimeiseltä kolmelta vuodelta sekä ennusteet seuraaville vuosille.

eFlexFuelin kannattavuuskehitys

Vuoteen 2022 saakka eFlexFuelin kasvu oli todella nopeaa ja yhtiö teki liiketoiminnallaan voittoa. Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan sekä sen myötä alkanut energiakriisi aiheuttivat kuitenkin merkittäviä heilahteluja yhtiön toimiympäristössä. Tämä vaikutti lyhyellä aikavälillä eFlexFuelin liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Auto- ja energiateollisuuden vastaavat nopeat muutokset lienevät edelleen suurin riski eFlexFuelin liiketoiminnalle. Toisaalta yhtiö on pyrkinyt tehostamaan liiketoimintaansa siten, ettei se olisi enää yhtä altis markkinaympäristön vaihtelulle.

Käynnissä oleva VVK-lainakierros tarjoaa kiinnostavan mahdollisuuden päästä osakkaaksi vahvaa kasvua tavoittelevaan cleantech -yhtiöön, joka on osoittanut kannattavaa liiketoimintaa historiassa. Kuten lainan ehdoista selviää, on eFlexFuelin päämääränä toteuttaa osakekonversio viimeistään lainan juoksuajan lopussa. Lainaan liittyviä riskejä kompensoidaan konversioalennuksella sekä 10 prosentin vuotuisella korolla, jotka yhdessä tarjoavat merkittävän edun suuremman omistusosuuden muodossa, kun lainakirja muutetaan uusiksi osakkeiksi.

Rahoituskierros on päättynyt. Tutustu eFlexFuelin tuotteeseen.

Sijoita rahoituskierrokseen >

Tehty kaupallisessa yhteistyössä StepOne Tech Oy:n kanssa.

BTCHEL näkyvyys
Sinua voisi kiinnostaa
Osakeidea: Digia – kotimaisen IT-palveluyhtiön osake kovassa nousussa
10 % korkotuotto vakaalta kasvuyhtiöltä – Analyysissa CoreGon velkakirjalaina
Sijoittaminen vuonna 2025
Sijoittajan valinnat