Vertailussa kesäosakekori Suomesta

Poimimme vertailuun osakkeita, joita yhdistää kasvanut kysyntä kesäksi, sekä lomakaudelle yleisesti. Vertailussa kesäosakkeet: Olvi, Atria, HKScan, Harvia, NoHo Partners, Viking Line ja Finnair.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Poimimme vertailuun osakkeita, joita yhdistää kasvanut kysyntä kesäksi, sekä lomakaudelle yleisesti. Vertailussa kesäosakkeet: Olvi, Atria, HKScan, Harvia, NoHo Partners, Viking Line ja Finnair.

Yhtiöt sijoittajan näkökulmasta

Elintarvikeyhtiöt ja Harvia ovat parhaimmassa kunnossa koronavuosien jälkeen. Finnair, Viking Line ja NoHo Partners velkaantuivat rajusti. Voit vertailla yhtiötä lisää osaketyökalusta täällä.

Olvi

Olvin osake on kohtalaisen hyvässä kunnossa, kun vertaa listan muihin yhtiöihin. Olutta ja virvoitusjuomia on kulunut myös korona-aikana tasaisesti. Olvi on tasaisesti kasvava ja kannattava matalariskinen yhtiö. Liikevaihto ja liikevoitto ovat kasvaneet tasaisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Taloussuhdanteet eivät ole aiheuttaneet suuria heilahteluja kannattavuudessa, vaan Olvi on takonut hyvää kannattavuutta kaikissa sykleissä.

Liiketoimintariskiä ja -potentiaalia nostaa toiminta Baltian maissa, mutta Valko-Venäjän riskit realisoituivat kesällä ja yhtiö ilmoitti vetäytyvänsä maasta Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Olvin osake on osittain Valko-Venäjältä ja Venäjältä vetäytymisen myötä laskenut rajusti tänä vuonna. Vuoden alusta laskua on tullut lähes 32 %. Vuoden aikana tullut pudotus on noin 34,5 %. Olvi on kuitenkin nyt kuitenkin suhteellisen hyvin arvostettu 14,56 P/E-luvulla ja osinkoprosentti on noin 3,5.
Olvi osaketyökalussa

Olvin A Le Coq tehdaslinjastolla
Kuvalähde: Olvin mediapankki

Atria

Atria on kärsinyt heikosta lihamarkkinasta jo vuosia. Liiketulos-% on ollut 2,0–2,8 %:n välillä viimeiset seitsemän vuotta heikoimman vuoden ollessa 2018. Ongelmia on myös aiheuttanut liiketoiminta Venäjällä, josta yhtiö vetäytyi Ukrainan sodan alkamisen jälkeen. Atrian markkina-arvo suhteessa tasearvoon on alhainen. Vuonna 2022 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan pienempi kuin edellisvuonna (49,2 miljoonaa euroa).

Kustannusten merkittävä ja nopea nousu sekä maailmanlaajuisen sianlihan kysynnän ja tarjonnan epätasapaino aiheuttavat epävarmuutta toimintaympäristössä vuonna 2022. Atrian vahva markkina-asema, pitkäaikainen panostus omiin tuotemerkkeihin ja hyvät asiakassuhteet sekä luotettavasti toimivat teolliset prosessit antavat kuitenkin edellytykset liiketoiminnan vakaudelle myös näissä markkinatilanteissa. Atrian osake on laskenut vuoden alusta noin 25 %. Osinkoa yhtiö ei jaa.
Atria osaketyökalussa

HKScan

HKScanin kannattavuus on pitkään ollut epätyydyttävä. Tähän on ollut monta ulkopuolista syytä: heikko talouskehitys, rehun kallistuminen, ongelmat lihantuotannossa ja -hinnassa jne. Yhtiöllä on ollut myös vaikeuksia maantieteellisten alueiden kehityksessä. Toisen alueen pystyessä hyvään tulokseen on toisen alueen tappiollisuus syönyt tuloksen. Yhtiö on pitkään pyrkinyt tehostamaan toimintaansa, mutta konsernitason kannattavuuden parantumisena tämä ei vielä näy. Kurssivaihtelu on keskimääräistä. Hinta per tasearvo on alhainen. Jos yhtiö saisi pääoman tuottamaan, osakkeessa olisi potentiaalia. HKScan ilmoitti tällä viikolla 56 työntekijän irtisanomisesta, joka on osa yhtiön tehostamistoimia. Yhtiön kurssi on laskenut vuoden alusta yli 28 % ja yhden vuoden aikana osakkeen kurssi on laskenut lähes 50 %.
HKScan osaketyökalussa

Harvia

Maailman suurimpiin saunojen ja kiukaiden valmistajiin kuuluva Harvia on tullut rytisten alas alkuvuodesta. Vuoden alusta Harvian kurssi on tullut alas lähes 55 %. Harvian syöksyyn on vaikuttanut myös vetäytyminen Venäjältä, jossa yhtiöllä meni lujaa. Harvian kurssi on noussut voimakkaasti viimeisen 2,5 vuoden aikana. 2020 alusta Harvian kurssi on noussut yli 170 %. Harvian P/E on tällä hetkellä reilu 14 ja osinkoprosentti 2,25. Harvian tulos ja tulevaisuus on kuitenkin epävarma, sillä myynti on sakannut hieman myös Euroopassa. Harvian osake on ollut viime vuodet suosiossa myös piensijoittajien keskuudessa ja yhtiöllä on noin 44 000 osakkeenomistajaa Suomessa.

NoHo Partners

Ravintola-alan yhtiö NoHo Partners on kärsinyt koronasta valtavasti. Yhtiö omistaa noin 250 ravintolaa, baaria ja yökerhoa Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2022 yhteensä noin 300 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 7 prosentin ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin.

Konsernin tavoitteena on saavuttaa noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja noin 10 prosentin liikevoittomarginaali vuoden 2024 aikana. Yhtiön tavoitteena on laskea IFRS 16 -vuokrasopimusveloilla oikaistun nettovelan suhde operatiiviseen käyttökatteeseen alle kolmen, ja jakaa osinkoa strategiakauden 2022–2024 aikana. NoHoa kuormittaa raju velkaantuneisuus ja nettovelkaantumisaste onkin kesäosakekorin korkein, yli 500 %. Ravintoloiden liiketoiminnan normalisoitumisesta huolimatta yhtiön kurssi on laskenut vuoden alusta, mutta maltillisen 1,8 % verran. Vuoden takaiseen verrattuna kurssi on yli 10 % alhaisemmalla tasolla.
Noho Parters osaketyökalussa

Viking Line

Viking Line on ollut myös yksi pahimmin koronasta kärsivistä yhtiöistä, mutta rajoitusten poistettua yhtiön näkymät näyttävät kohtalaisen hyviltä. Vaikka Viking Linen alukset pääosin kulkivat eri reiteillä kuljettaen rekkoja Ruotsin ja Viron välillä, ei rahdista silti ole korvaamaan autolauttojen ydintoimintaa eli sisämyyntiä. Tallinkin ja Viking Linen tuloksesta jopa 60 % muodostuu sisämyynnistä, vasta tämän jälkeen tulevat matkalipuista ja auto- sekä rekkapaikoista saadut tuotot.

Viking Linen Kiinasta tilaama uusi Glory-alus otettiin liikenteeseen 2022 maaliskuun alussa. Yhtiön kurssi on noussut vuoden alusta 5,6 %, mutta vuoden takaiseen verrattuna kurssi on yhä yli 10,5 % pakkasella. Matkailun piristyminen tulee varmasti vaikuttamaan yhtiöön erittäin positiivisesti, mutta inflaatio ja raju öljynhinnan nousu on yhtiön johdolle jo uusi päänsäryn aihe.
Viking Line osaketyökalussa

Vikin Line Glory
Kuvalähde: Viking Line mediapankki

Finnair

Juuri kun korona alkoi helpottamaan rajoitusten poistumisen myötä, ja Finnairille alkoi näkyä raskaiden koronavuosien jälkeen valoa tunnelin päässä, alkoi Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan. Tämä romutti koko Finnairin strategian, joka oli perustunut Aasian yhteyksiin ja nopeaan saavutettavuuteen Helsingistä lentämällä Venäjän ilmatilan yli. Venäjän ilmatilan sulkeuduttua helmikuun lopussa yhtiö on valtavan haasteen edessä. Kohonnut öljynhinta ei myöskään helpota tilannetta.

Finnair alkoi lentämään Japaniin pohjoisnavan yli, mutta lentoajat esimerkiksi Japaniin ja Thaimaahan ovat merkittävästi pidempiä, joka näkyy suoraan kohonneina lipunhintoina. Helsinki on Venäjän ilmantilansulkeutumisen myötä syrjäisessä sijainnissa Aasian lentojen suhteen. Finnair lentää toki paljon myös Eurooppaan, mutta Euroopassa hintakilpailu on kovaa ja marginaalit pieniä halpalentoyhtiöiden kuten Ryanairin, Easyjetin, Norwegianin ja Wizz Airin johdosta. Finnairin osake on syöksynyt lähes 35 % vuoden alusta. Yhtiön tilanne on vakava.
Finnair osaketyökalussa

Arvostusluvut vertailussa

Osakevalintatyökalu antaa Olville korkeimmat kokonaispisteet. Atria pääsee hyvälle toiselle sijalle. Keskikastiin putoavat Harvia, NoHo Partners ja Viking Line. Heikoimmat pisteet saa Finnair ja HKScan. Olvin talous näyttää olevan yhtiöistä parhaiten kunnossa ja nettovelkaantumisaste on jopa negatiivinen. Oluen ja virvoitusjuomien kysyntä säilynee korkeana oli suhdanne ja sää mikä tahansa. Atria on myös potentiaalinen valinta kesäosakesalkkuun ja niin Olvin kuin Atrian kursseista ovat pahimmat ilmat jo puhaltaneet ulos. Harvia, NoHo Parners ja Viking Line ovat hieman epävarmempia kortteja, mutta Harvian kokonaispisteet 60 ovat jo hyvin lähellä Atrian 65 pistettä ja yhtiön tuotteet ovat huippuluokkaa.

NoHo Partners ja Viking Line hakevat vielä varmasti hieman suuntaansa. Risteilymatkustamisen paluu ei ole vielä täydellinen, sillä esimerkiksi Aasian turismi on tällä hetkellä hyvin alhaista Kiinan koronasulkujen takia. NoHoa taas rasittaa kova velkaantuneisuusaste ja raju inflaatio, joka näkyy varmasti kuluttajahinnoissa ja vaikuttaa näin myös kysyntään. Laman pelko voi myös vähentää ravintoloissa käymistä.

Finnair ja HKScan saavat luonnollisesti heikoimmat pisteet. Yhtiöillä on todellinen suunnan etsimisen paikka ja nähtäväksi jää pystyykö Finnair tekemään uuden voittavan strategian.

Osaketyökalu ja muut työkalut Sijoittaja.fi:n jäsenille – kokeile 14 päivää veloituksetta!

Osaketyökalu on monipuolinen työkalu osakkeiden etsimiseen ja vertailuun. Työkalusta löydät helposti sijoitustyylisi houkuttelevimmat osakkeet Suomesta ja maailmalta.

Työkalussa on osakkeiden tärkeimmät tunnusluvut sekä valmiita TOP-listoja ja mallisalkkuja. Löydät Osaketyökalusta ajantasaiset listat mm. parhaista laatu-, arvo-, kasvu- ja osinko-osakkeista Suomesta sekä maailmalta.

KOKEILE JÄSENYYTTÄ 14 PÄIVÄÄ ILMAISEKSI!

Sinua voisi kiinnostaa
Analyytikot odottavat Euroopan datakeskusten määrän kasvavan hurjasti
Konecranes osake: Konecranesin todella vahva tulos ylitti korkeat odotukset
Neste osake: Ennätysheikko tulos sai positiivisen vastaanoton
Sijoittajan valinnat