Haluatko bisnesenkeliksi – pidä mielessä nämä 5 seikkaa

Bisnesenkeli on sijoittaja, joka sijoittaa rahaansa ja aikaansa pääasiallisesti nuoriin kasvuyrityksiin (startup). Käytännössä kuka tahansa, jolla on tarpeeksi pääomaa voi alkaa bisnesenkeliksi, mutta sellaisena menestyminen vaatii paljon muutakin kuin rahaa.

SijoittajaPRO Corporate Finance

Amerikkalainen kirjailija ja bisnesenkeli Tucker Max kirjoitti taannoin lopettaneensa enkelisijoittamisen, vaikka hänen sijoituksensa olivat tuottaneet vähintään viisinkertaisen ja todennäköisesti yli 20 kertaisen tuoton panostuksiinsa nähden. Listaamme alla muutamia Maxin nostamia pointteja sille, miksi enkelisijoittaminen ei kannata, kenestä voi tulla hyvä bisnesenkeli ja mitä tehdä jos kaikesta huolimatta haluaa tehdä pääomasijoituksia startupeihin.

1. Hyviä startup-vetäjiä ei ole riittävästi

Monet näkevät, että jatkuvassa statupien ja erityisesti teknologialan startupien hehkuttamisessa lähestytään jo kuplaa. Ideat ovat kuluneita, eikä suuria ongelmia yritetäkään ratkaista. Kuitenkin startupien suurin ongelma ei ole ideoiden puute, eikä edes ideoiden huono markkinapotentiaali. Suurin ongelma on startupien vetäjien kyvyttömyys saada aloitettu projekti yli kehitysvaiheesta. Kuka tahansa voi perustaa startup-yrityksen: koulutusta, kokemusta tai muutakaan kriteeriä ei ole. Tästä kuitenkin seuraa, että suuressa määrässä startupeja on vetäjinä ihmisiä, joilla ei ole mitään asiaa menestyvän yrityksen johtoon.

Monet perustajista ovat nuoria, joten on perusteltua ajatella, että heillä ei ole kokemusta johtaa kasvavaa yritystä. Monet ovat myös kouluttamattomia, mutta samalla myös koulutetuissa vastuuhenkilöissä piilee ongelma: heidän koulutuksensa ei todennäköisesti ole millään tavalla valmistanut heitä juuri startup-vaiheessa olevan yrityksen vetämiseen. Jokaista Gatesia ja Zuckerbergia kohti on tuhansia ja taas tuhansia samoista lähtökohdista aloittaneita yrityksiä, jotka eivät ole menestyneet. Poikkeuksia on aina, niiden löytäminen on vaikeaa.

2. Enkelisijoittaminen vie paljon aikaa

Maksimoidakseen pääomasijoituksensa arvon, bisnesenkelin tulee käyttää yritysten kehittämiseen myös aikaa. Usein bisnesenkeli tai sellaiseksi pyrkivä unohtaa oman ajankäytön vaihtoehtoiskustannukset, erityisesti silloin jos kehitettäviä yrityksiä on useita ja aikaa on käytettävänä rajoitetusti. Ajankäyttö tulisikin keskittää niihin toimintoihin, jotka antavat henkilölle itselleen eniten lisäarvoa. Loput tehtävät tulisi ulkoistaa tai delegoida muille. Hyvä bisnesenkeli tukee yritystä paitsi oman ammattitaitonsa, myös oman verkostonsa ja yhteistyökumppaneidensa avulla. Näillä voimavaroilla voidaan esimerkiksi lievittää kohdassa 1 esiintyneitä ongelmia ja saada enemmän irti yrityksestä, joka muutoin voisi olla vaikeuksissa.

3. Hyvät enkelisijoituskohteet ovat todella kilpailtuja

Max nostaa bisnesenkelien pääomasijoituskilpailun tärkeimmäksi pointiksi potenssilain (”Power law”). Mikäli potenssilaki ei ole tuttu, ovat mahdollisuudet menestyä bisnesenkeliä olemattomat. Pähkinänkuoressa asian voi ymmärtää näin: mitä houkuttelevampi yritys on enkelisijoittajalle, sitä enemmän se vetää puoleensa bisnesenkeleitä. Näin ollen jokaisella erinomaisella alkuvaiheen pääomasijoituskohteella on valittavanaan kymmenittäin enkelisijoittajia joita tuskin kiinnostaa sijoituspanostusten tasajako. Päinvastoin, vahvemmat bisnesenkelit usein ajavat pienemmät toimijat joko pienempiin sijoituksiin tai kokonaan yrityksen sijoituskierrokselta ulos.

Startup-vaiheen pääomasijoittaminen on harvoin arvosijoittamista ja tuotto tuskin kertyy pienistä puroista: monet potentiaalisetkin startupit epäonnistuvat ja näin ollen bisnesenkeli joutuu näkemään useimpien sijoitustensa epäonnistuvan. Onkin siis olennaista, että sijoitukset jotka onnistuvat, onnistuvat todella hyvin. Pääomasijoituksetkin täytyy siis hajauttaa: on sijoitettava kymmeniin yrityksiin ja uskottava, että vaikka kahdeksan kymmenestä epäonnistuu, ne jotka onnistuvat tuovat rahat takaisin kymmen- tai satakertaisena. Tähän perustuu esimerkiksi Y Combinatorin sijoitusstrategia: sijoittaminen ei keskity pelkästään tuottoon, vaan yrityksiin joilla on potentiaalia muokata koko markkinoita (AirBnB, Dropbox, Stripe ym.).

4. Todella hyviä enkelisijotuskohteita on vaikea löytää

Jos potenssilaki on hallussa ja taskuissa rahaa sen verran, että sijoittaminen kymmeniin startupeihin onnistuu sen voittavan arvan toivossa, on edessä seuraava este. Kuten edellä on esitetty, ei hyvien alkuvaiheen pääomasijoituskohteiden löytäminen ole helppoa. Yrityksiä joilla on aidot mahdollisuudet olla markkinajohtajia tai jopa luoda uusia, menestyviä markkinoita, perustetaan todella vähän. Satojen ja taas satojen startupien joukosta on vaikea löytää niitä yhtä tai kahta helmeä, joihin sijoittaminen tekee koko bisnesenkelin hommasta tuottoisaa.

Parhaiden yritysten löytäminen ei välttämättä riitä. Vaikka löytäisit jatkuvasti yrityksiä, joihin sijoittaminen olisi kannattavaa, ei se tarkoita sitä, että yritys ottaisi rahasi vastaan. Koska sinä olet löytänyt voittavan yrityksen, todennäköisesti myös menestyvät pääomasijoittajat ovat ne löytäneet. Ja menestyvillä pääomasijoittajilla on usein verkostoa, pääomaa ja sosiaalista vaikutusvaltaa jotta he voivat saada leijonanosan yrityksen rahoitukseen varatusta allokaatiosta ja työntää kilpailevat sijoittajat kohti pienempiä sijoituksia tai kokonaan pois sijoitusmahdollisuuksista. Eikä tätä tapahdu vain suurempien sijoittajien toimesta pienempiä kohtaan. Yllämainittu Y Combinator on usein ajanut menestyneitäkin sijoittajia pois tulevaisuuden huippuyrityksistä käyttämällä jotain tai kaikkia yllämainituista keinoista.

5. Menestyvä bisnesenkeli on kokopäivätyö

Sille on syynsä, että enkelisijoittamiseen keskittyvä tv-sarja Leijonan luola (Shark Tank) löytyy monesta maasta ja on todella suosittu. Ihmisiä kiinnostaa katsoa kuinka enkelisijoittajat päättävät joko sijoittaa tai olla sijoittamatta ihmisten esittämiin yritysideoihin. Max rinnastaa tämän keskiajan meininkiin: talonpojat esittämässä pyyntöjä loordilleen. On siis ymmärrettävää, että monet enkelisijoittamisesta kiinnostuneet pyrkivätkin kohti tätä tilannetta. Lienee miellyttävää olla se henkilö, jonka rahoja yritykset haluavat ja joita täytyy mielistellä, jotta he sijoittaisivat yritykseen.

Tähän sudenkuoppaan ei kuitenkaan kannata astua. Enkelisijoittamisen pointtina ei ole sijoittajan itsetunnon kohottaminen, vaan tärkeän työn koko prosessissa tekee aina yritys ja sen henkilökunta. Bisnesenkelin täytyy kysyä itseltään miksi hän tekee sitä mitä hän tekee. Riittääkö se, että on itse kentän laidalla kannustamassa vai haluaako sijoittaja mielummin olla kentällä. Enkelisijoittajan työ on käytännössä tuossa ensimmäisessä kategoriassa. Ja siinäkin tapauksessa hänen täytyy käyttää paljon aikaa, vaivaa ja rahaa siihen, että yritys kukoistaa. Useimmassa tapauksissa on parempi käyttää edellämainitut resurssit oman yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen.

Pahimmassa tapauksessa suuri osa vaivasta menee jo yritystä etsiessä. Paige Craigin esimerkki AirBnB:stä kiteytti hyvin koko prosessin: hän löysi yrityksen verkostonsa kautta, teki ”due diligencen”, neuvotteli ja teki rahoitustarjouksen ja kaikki näytti selvältä. Mutta rahoituskierroksen viimeisellä tunnilla Y Combinator sai kammettua itselleen koko sijoitusallokaation ja Craig jäi ulos. Tällaiset tapaukset ovat tuskin harvinaisia ja ne demonstroivat miksi bisnesenkelinä toimiminen on paljon vaativampaa kuin miltä ehkä päällepäin näyttää. Enkelisijoittajien määrä lähentelee jo kuplaa, bisnesenkeleille on omat kurssinsa ja jatkuvasti kasvava pääomapotti on jaossa suhteellisesti kokoajan harvenevalle joukolle potentiaalisia voittajayrityksiä.

Jos kuitenkin haluat pääomasijoittajaksi alkuvaiheen yrityksiin

Maxin mukaan parasta mitä voit tehdä, on liittyä äänettömäksi yhtiömieheksi VC- eli venture capital-rahastoon. Maksat osan pääomasta ja osan tuotosta siitä, että yritys jolla on verkostot, kokemusta, korkeampi kokonaispääoma ja erityisesti sosiaalista vaikutusvaltaa, hoitaa käytännön asiat puolestasi. Yritys todennäköisesti paitsi löytää potentiaaliset sijoituskohteet tehokkaammin, myös pystyy käyttämään resursseja siihen, että sijoutus kyseiseen kohteeseen onnistuu.

Aivan riskitöntä ei tämäkään ole. Täytyy tietää kenen kanssa kannattaa sijoittaa ja sitten vielä päätyä oikeaan rahastoon. Tässä pätevät samat kilpailulainalaisuudet kuin itse enkelisijoittamisessakin: parhailla VC-rahastoilla on mahdollisuus valita haluamistaan pääomasijoittajista. Eikä riskeistä ole vieläkään päästy – suurin osa VC-rahastoista ei nimittäin tuota voittoa. Joukkorahoittaminen on myös yksi vaihtoehto, mutta se kantaa mukanaan lisäkustannuksia ja -riskejä. Joukkorahoituksessa niin palveluntarjoaja kuin rahoituksen saaja ovat todennäköisesti vähemmän motivoituneita parantamaan itse sijoittajan tuottoa.

Bisnesenkelin ei siis kannattaisi edes asennoitua hakemaan suuria tuottoja; toiminnan keskipisteenä tulisi olla menestyvien yritysten rakentaminen.

SijoittajaPRO Corporate Finance auttaa

SijoittajaPRO Corporate Finance toimii, kuten ammattimainen VC-rahasto. Kun isot ankkurisijoittajat ovat varmistaneet kierroksen toteutumisen ja ehdot, mukaan pääsee myös pienemmillä salkuilla operoivat sijoittajat. Tutustu Corporate Financen sijoitusstrategiaan ja toimintamalliin:

  • Kassavirtapositiivisia kotimaisia hyvin johdettuja yrityksiä
  • Pääosin lyhyitä lainarahoituksia (3-12kk)
  • Yksilöityjä projektirahoituksia vakuudellista ja pantattavaa saatavaa vastaan
  • Korko 10-14% p.a.
  • Sijoitamme itse jokaiseen esittelemäämme yritykseen 10-20% haetusta rahoituksesta.

Kuule ensimmäisenä uusista sijoituskohteista










SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT






YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa




Tutustu yritysjäsenyyteen!

Tilaa sijoittajakirje



Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy