Analyysissa Papu Designin sijoituskierros

Papu Design on kotimainen voimakkaasti kasvanut eettisiä ja laadukkaita lastenvaatteita valmistava yritys. Yhtiöllä on käynnissä osakeanti, jonka minimitavoite 200 000 euroa on täyttynyt. Lue analyysimme!

Julkaistu: 31.12.2017 Kirjoittaja:

analyysi Papu Design suorat sijoituskohteet

Papu Design

Papu Design on vuonna 2012 perustettu tyylikkäitä eettisesti tuotettuja lastenvaatteita suunnitteleva ja valmistava yritys. Lastenvaatteiden lisäksi mallistoon kuuluu asiakkaiden toiveesta nykyään myös aikuisten vaatteita ja satunnaisesti muita lifestyle-tuotteita, kuten satukirjoja ja sisustustuotteita. 

Perustamisensa jälkeen Papu Designin vaatteet saavuttivat nopeasti suuren suosion ja kansainvälistä näkyvyyttä. Yhtiö on kasvanut nopeasti ja sillä on nykyään 30 jälleenmyyjä Suomessa ja 70 ulkomailla. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 tulee yltämään lähes 2,5 miljoonaan euroon.

Papu Designilla on käynnissä osakeanti.

Papu Designin tuotteita

Papu haluaa olla lastenvaatealan vastuullisten edelläkävijöiden joukossa. Tuotteet valmistetaan laadukkaasta sertifioidusta luomupuuvillasta tai kierrätyskuiduista valmistetuista materiaaleista Oekotex -sertifikaatin mukaisesti. Papun tuotteet valmistetaan pääosin Suomessa ja Portugalissa sekä osittain muualla Euroopassa.

Markkinat

Vuonna 2016 lastenvaatemarkkinoiden koko oli 210 miljardia euroa. Analyytikot odottavat markkinan kasvavan 6 % vuodessa vuoteen 2020 mennessä.

Papun kohdemarkkina on laadukkaat lastenvaatteet. Näiden markkina on lähes 10 %:ia kokonaismarkkinasta.

Papun päämarkkina-alueet ovat Suomi, Ruotsi, USA ja Japani. Yhtiöllä on yli 100 jälleenmyyjää, joista Pohjois-Amerikassa jälleenmyyjiä on 23.

Papun strategia

Papu panostaa tuotteiden laatuun ja suunnittelun ajattomuuteen. Tuotteet valmistetaan mahdollisimman ekologisista materiaaleista ja tuotanto on eettistä. Papun strategia on inspiroida asiakkaita panostamaan kestäviin, pitkäikäisiin tuotteisiin ja harkittuihin ostopäätöksiin. Tuotteet ovat helposti kierrätettäviä kuosien unisex-värimaailman ansiosta ja laadukkaat tuotteet säilyvät hyvinä käyttäjältä toiselle.

Papu Design erottuu kilpailijakentästä ekologisuudella, designilla, laadulla ja eettisyydellä. Papun tuotteet ovat arvokkaampia kuin halpaketjujen, mutta hinnat ovat matalammat kuin luksusbrändeillä.

Taloudelliset luvut ja ennusteet

Papu Designin liikevaihto on kasvanut voimakkaasti. Vuonna 2015 se oli 570 t€ ja kuluvana vuotena se yltää lähes 2,5 M€:oon. Yhtiö tavoittelee liikevaihdon nelinkertaistamista seuraavan kolmen vuoden aikana. Kannattavuustavoite on yli 10 %:ia.

Alla olevassa ennusteessa on hyödynnetty johdon ennusteita ja toteutuneita lukuja.

 

Sijoittajan näkökulmasta

Alla olevaan taulukkoon olemme keränneet Osaketyökalusta tunnettuja design-alan pörssiyrityksiä. Kotimaisista listalla mukana ovat Marimekko ja Amer Sports. Pörssin design-yritysten keskeisimmät mediaanitunnusluvut ovat seuraavat:

  • EV/EBITDA on 15,8
  • PE (12 kk ennustettu tulos) on 17,6
  • Osakekohtaisen tuloksen kasvu 8,2 % p.a.

Papu Designin P/E-luku on vuoden 2018 tulosennusteella 11,0. Papu Designin osakekohtaisen tuloksen kasvu vuosina 2018-2020 on ennusteen mukaan 71,1 %.

Sijoittaja.fi:n näkemys

Näkemyksemme mukaan Papu Designin osakeanti on järkevästi hinnoiteltu. Yhtiö on kasvanut voimakkaasti ja kasvun ennustetaan jatkuvan. Yhtiöllä on ennakkotilausten perusteella hyvät mahdollisuudet yltää noin 4 M€:n liikevaihtoon vuonna 2018. Tällöin osakeannin valuaatio vastaa kuluvan vuoden liikevaihtoa.

Papu Designin sijoitus sopii myös henkilöille, jotka haluavat omilla sijoituspäätöksillään kannattaa kotimaista designia ja eettisiä valintoja. Yhtiö onkin saanut käynnissä olevalla osakeantikierroksella 250 uutta osakkeenomistajaa.

Osakeanti

Papu Designilla on käynnissä osakeanti. Osakennin minimitavoite on 200 000 euroa, joka on ylitetty. Kierroksen maksimi on 499 983 euroa.

  • Tutustu antiin Papu Designin sivuilla
  • Sijoituksen voi toteuttaa OP:n joukkorahoituspalvelussa
  • Osakkeen hinta on 139 euroa
  • Papu Designin valuaatio on 4 M€ ennen osakeantia
  • Minimisijoitus on yksi osake
  • Osakkeiden määrä ennen osakeantia 28 786 kappaletta
  • Osakkeita tarjolla annissa 3 597 kappaletta

 

Analyysi tehty yhteistyössä Papu Design Oy:n kanssa. Investment Intelligence Oy tai sen palveluksessa oleva henkilökunta ei vastaa analyysin mahdollisista puutteista tai virheistä, eikä sen perusteella tehdyistä tai tekemättä jätetyistä sijoitus- tai muista toimenpiteistä aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista.



SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT



YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa
Trialbox







kansainvälinen sijoittaminen - mihin sijoittaa nyt? lUE BLOGIKIRJOITUKSIA
OSAKESÄÄSTÄJIEN JÄSENILLE2 25% ETU VUOSIJÄSENYYDESTÄ OSTA JÄSENYYS TÄSTÄ!

Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy