Analyysissa Tubeconin sijoituskierros

Tubecon toimii mielenkiintoisella toimialla. Yhtiö on uusinut liiketoimintamallinsa ja hakee voimakasta kansainvälistä kasvua. Mukana on pääomasijoittaja ja Tubecon on päässyt Tekesin NIY-ohjelmaan. Yhtiöllä on käynnissä osakeantikierros kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseksi.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Tubecon toimii mielenkiintoisella toimialla. Yhtiö on uusinut liiketoimintamallinsa ja hakee voimakasta kansainvälistä kasvua. Mukana on pääomasijoittaja ja Tubecon on päässyt Tekesin NIY-ohjelmaan. Yhtiöllä on käynnissä osakeantikierros kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseksi.

Sijoituskierros

Mitä on tubettaminen?

Tätä kannattaa kysyä lapselta tai koululaiselta. Jos vastaajaa ei ole lähettyvillä tai sinulla on kiire, niin Wikipedian mukaan tubettaja on henkilö, joka tuottaa sisältöä, yksin tai ryhmässä muiden tubettajien kanssa, ensisijaisesti YouTube-videopalveluun. Tubettamisesta on muodostunut viime vuosien aikana globaalia nuorisokulttuuria. Tubettamisen ympärille on muodostunut myös erilaisia tapahtumia kuten TubeCon, joka on kerännyt vuosien aikana kymmeniä tuhansia nuoria vuosittain Helsingin Hartwall Arenalle. Osa tubettajista elättää itsensä videoiden tekemisellä.

Tubettajat ovat nuorten keskuudessa suuria tähtiä. Maailmalla ja Suomessa suosituimmat tubettajat ovat seuratuimpia kuin tunnetuimmat artistit. Alla olevassa kuvassa on Suomen tunnetuimmat julkisuudenhenkilöt 13-19-vuotiaiden keskuudessa. Kuusi tunnetuinta on tubettajaa ja sijalla seitsemän on tunnetuin artisti Robin.

Mikä on Tubecon?

Tubecon on YouTubeen ja muille alustoille sisältöä luovien sometähtien, fanien sekä brändien uniikki kohtaamispiste. Tubecon on tapahtuma, joka kokoaa tubettajat ja niiden seuraajat yhteen.

Tubecon on jo nyt Pohjoismaiden suurin ja se laajenee parhaillaan Euroopan laajuiseksi tapahtumaverkostoksi sekä monialustaiseksi medialiiketoiminnaksi. Tubecon tarjoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun yhdistämällä isot yleisötapahtumat, sosiaalisen median tähdet ja nuoren yleisön. 

Tubeconeja järjestetään Suomen lisäksi Ruotsissa, Espanjassa ja Sveitsissä. Yhtiöllä on tällä hetkellä aiesopimukset laajentumisesta vuoden 2018 aikana kuuteen uuteen Euroopan maahan. Tähän menessä Tubecon on järjestetty kolmessa eri maassa areenakokoluokan tapahtumana tai kiertuemuodossa yhteensä 18 kertaa. Tapahtumissa on ollut mukana 570 tubettajaa ja lähes 80 000 kävijää.

Kansainvälistyminen tuo globaaleja sponsorisopimuksia

Tubeconin kansainvälistyminen ja verkoston maantieteellinen kasvu on luonut mahdollisuuden synnyttää kansainvälisiä ja alueellisia sponsorisopimuksia. Ensimmäisen pohjoismaisen tason kumppanuus käynnistyi kesäkuussa 2017 kun Tubecon aloitti yhteistyön HMD:n edustaman Nokian matkapuhelinten kanssa. Sopimus kattaa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan markkinat. Tubecon neuvottelee parhaillaan usean kiinnostuneen globaalin toimijan kanssa vastaavista alueellisista kumppanuuksista Pohjoismaissa, Baltiassa ja saksankielisessä Euroopassa.

Sijoittajia ja mediataloja houkutteleva markkina

YouTube on luonut ympärilleen miljardien dollarien markkinan. Markkina perustuu tubettajien ja sosiaalisen median tähtien suosioon. YouTubesta on tullut maailman katsotuin media nuorten keskuudessa ja tunnetuimmat sosiaalisen median sisällöntuottajat ovat tutkitusti nuorison vaikutusvaltaisimpia idoleja. Ilmiö on samankaltainen niin Suomessa kuin maailmallakin. YouTubessa ja muissa videokanavissa tulot syntyvät mainostuloista, tekijänoikeuspalkkioista, maksullisista kanavista, sponsorisopimuksista ja oheistuotemyynneistä.

Mediatalot ovat ostaneet YouTube-kanavassa liiketoimintaa tekeviä yhtiöitä korkeilla kauppasummilla. Yhdysvaltojen markkina on vakiintunut toimiala ja sadan suurimman yhtiön markkina-arvo on yli 10 miljardia dollaria. Alan TOP100-yhtiöiden keskimääräinen valuaatio on 97 miljoonaa dollaria. Ostajia ovat mm. Disney, Dreamworks, Discovery ja RTL.

Erityisen houkuttelevia ostokohteita ovat nopeasti kasvavat yhtiöt. Näissä arvonnousu on ollut voimakkainta. Myös Tubeconin nykyinen valuaatio ja potentiaalinen arvonnousu perustuu nopeasti kasvavaan markkinaan, houkuttelevuuteen mediatalojen keskuudessa ja yrityskauppojen korkeisiin valuaatiotasoihin.

Tubeconissa mukana ammattimainen pääomasijoittaja

Sijoittajan näkökulmasta Tubeconin houkuttelevuutta lisää se, että Tubeconissa on mukana ammattimainen pääomasijoittaja merkittävällä 25 %:n omistuksella. Syksyllä 2016 suomalainen IPR.VC -pääomasijoitusyhtiö teki Tubeconiin 500 000 euron alkuvaiheen sijoituksen. Pääomasijoittajat tyypillisesti tavoittelevat sijoituskohteilleen merkittävää arvonnousua 3-5 vuoden aikajänteellä sijoituksesta. 

Nyt käynnissä olevalla sijoituskierroksella Tubeconin tarkoituksena on vauhdittaa kansainvälistä kasvua. Pääomasijoittaja IPR.VC ja Tubeconin nykyiset osakkaat ovat sitoutuneet merkitsemään osakkeita yhteensä €112 500 arvosta. Mikäli vastaanotettujen osakemerkintöjen arvo on vähintään €487 501, omistajien merkintöjä ei toteuteta.

Tiimi

Tubeconilla on poikkeuksellisen vahva tiimi, jossa on laajasti osaamista mm. media- ja pelialalta.

Risto Kuulasmaa CEO, perustajajäsen 

Risto Kuulasmaa johtaa Tubeconin uutta liiketoimintaa ja valvoo Tubeconin monialustabrändin kehitystyötä. Risto on toiminut Yleisradion julkaisupäällikkönä, oman tuotantoyhtiönsä toimitusjohtajana sekä  useissa konsultointi- ja neuvonantajatehtävissä. Hän on UNICEF Suomen halituksen jäsen. LinkedIn.

Jaakko Kievari COO, perustajajäsen

Jaakko Kievari johtaa Tubeconin operaatioita ja myynnin tukitoimintoja. Jaakko on toiminut aiemmin peli ja media-alan yrityksissä johtotehtävissä ja toimitusjohtajana. LinkedIn.

Mark Newton. Business Development

Mark Newton edustaa Tubeconia johtavana neuvottelijana lisenssinhaltijoiden suuntaan. Ennen Tubeconia Newton toimi 16 vuotta FremantleMedian EMEA-alueen Senior Vice President -tehtävässä vastaten Idols, X Factor, Talent ja Project Runway formaattien lisensoinnin globaalista  liiketoiminnasta.

Pauli Aalto-Setälä hallituksen puheenjohtaja, enkelisijoittaja

Pauli Aalto-Setälä on Tubeconin hallituksen puheenjohtaja. Hän on Aller Median toimitusjohtaja. LinkedIn.

Tutustu koko tiimiin Invesdorin sivuilla.

Tubeconin ansaintalogiikka

Tubecon muutti liiketoimintamalliaan syksyllä 2016 pääomasijoittajan mukaantulon jälkeen. Yhtiö ei enää ole tapahtumien järjestäjä vaan Tubecon-formaatin lisensoija. Lisenssimallissa on tapahtumajärjestämiseen verrattuna merkittäviä etuja:

  • Skaalautuva, joka mahdollistaa nopean kasvun ja korkean kannattavuuden
  • Riskittömämpi
  • Sitoo vähemmän resuresseja.

Nykyisessä liiketoimintamallissa Tubeconin tulot syntyvät viidestä erillisestä lähteestä:

  1. Tapahtumien lisenssimaksut
    1. Tuotot koostuvat lisensoijan ennakkomaksusta (Minimum Guarantee) , lipunmyyntitulojen osuuksista, paikallisista sponsorointisopimuksista ja oheistuotteiden myynnistä.
  2. Globaalit sponsorisopimukset
    1. Tubecon hallinnoi kansainvälisiä sponsorisuhteita. Lukuisia tapahtumia hyödyntäviltä monialueellisilta sponsoreilta laskutetaan tyypillisesti €20 000€ – €100 000+ tapahtumaa kohden
  3. Nykyisten markkinoiden monetisaatio
    1. Tapahtumissa jatkovuosien kävijämäärät kasvavat parhaimmillaan 80–100% per vuosi ensimmäisten kolmen vuoden aikana, ja sponsoroinnin myynnissä on todennettu 50%:n vuosikasvu.
  4. Uudet tapahtumaformaatit
    1. Tubecon kehittää parhaillaan uusia tapahtumakonsepteja osaksi tarjontaansa. Tällaisia ovat erityisesti pelaamiseen, muotiin, kauneudenhoitoon ja musiikkiin keskittyvät tapahtumat. 
    2. Uudet tapahtumakonseptit käynnistetään vuoden 2018 aikana.
  5. Muut kuin tapahtumatulot
    1. Tubeconin oheistuotemyynti ja kuluttajatuotteiden lisensointi.

Yhtiö arvioi sponsorointimaksujen ja medialiiketoiminnan tulojen kasvavan tulevaisuudessa ja nousemaan pääasiallisiksi tulonlähteiksi. Tubeconin ensimmäinsen kansainvälinen sponsorointisopimus solmittiin kesäkuussa 2017, kun Tubecon aloitti yhteistyön HMD:n edustaman Nokian matkapuhelinten kanssa. Sopimus kattaa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan markkinat.

Tubeconin ennusteet

Liiketoimintamallin muutos näkyy vuoden 2017 luvuissa. Helsingin Tubecon-tapahtuman järjestäminen on erillisessä yhtiössä ja Tubecon saa tapahtumasta lisenssituloja. Tästä syystä yhtiön liikevaihto väliaikaisesti laskee vuonna 2017. Vastaavasti kannattavuus paranee. Uudella skaalautuvalla liiketoimintamallilla Tubecon ennustaa merkittävää liikevaihdon kasvua ensi vuodesta lähtien. Liikevaihdon kasvu syntyy kansainvälistymisestä ja Tubecon-tapahtuman lisensoinnista.

 Yhtiön ennusteet

Tubecon vuonna 2022

Tubeconin visio on laajentua Euroopan laajuiseksi tapahtumaverkostoksi ja kehittyä lisensoinnin kautta kansainväliseksi monialustaiseksi medialiiketoiminnaksi.

Sijoittaja.fi:n näkemys

Tubecon toimii mielenkiintoisella kasvualalla, jossa etenkin mediatalot ovat aktiivisia yrityskaupoissa. Yhtiö saanut vuosi sitten merkittävän pääomasijoituksen kotimaiselta pääomasijoittajalta ja päässyt Tekesin NIY (Nuoret Innovatiiviset Yritykset) -ohjelmaan, mitkä kertovat liiketoiminnan kansainvälisestä potentiaalista. NIY-ohjelmaan pääsevät vain kaikkein lupaavimmat suomalaiset startup-kasvuyritykset.

Uusi liiketoimintamalli on skaalautuva, mikä mahdollistaa voimakkaan kasvun ja korkean kannattavuuden. Yhtiön omissa ennusteissa yhtiön liikevaihdon ennustetaan olevan vuonna 2019 jo 3,7 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 1,1 miljoonaa euroa. Ennusteisiin pääsy edellyttää rahoituskierroksen toteumista ja kansainvälisessä kasvussa onnistumista. Rahoituskierros mahdollistaa lisäksi 250 000 + 250 000 euron NIY-avustukset Tekesistä, mikä tuo lisäresursseja kasvuun ja vipuaa osakeantikierrosta.

Yhtiön arvostustaso on korkea (5 M€). Tätä puoltaa toimiala, toteutuneiden yrityskauppojen korkeat valuaatiot, pääomasijoittajan aiempi sijoituskierros, uusi skaalautuva lisensointiliiketoimintamalli sekä Tekesin NIY-ohjelmaan pääsy. Osakeantiin osallistuvat sijoittajat pääsevät hyötymään pääomasijoittajan tuomasta panoksesta yhtiön arvon kasvattamiseen. Pääomasijoittaja odottaa sijoituskohteiltaan merkittävää arvonnousua.

Sijoituskierros

Lisätietoja!

  • 15.9. yhtiö tiedotti, että Tekes hyväksyi Tubeconin NIY-ohjelmaan, mikä tarkoittaa 250 000 euron avustusta ja sekä optiota toisesta 250 000 euron avustuksesta. Ehtona on 475 000 euron rahoituskierroksen toteutuminen.
  • 15.9. yhtiö tiedotti, että Telefónica on ilmoittanut aikomuksen investoida Tubeconin aikaisempaan seed-rahoitusosuuteen lähiaikoina osana yhteistyötä, jossa Madridiin perustetaan Tubecon Creator Space. 
  • 29.9. yhtiö tiedotti laajentumisesta saksankielisille markkinoille. Seuraava Tubecon järjestetään Sveitsin Zürichissä 29.12.2017 ja tapahtumaa sponsoroi Swisscom
  • Lisäetu sijoittajille. Tubecon tiedotti 11.9. edusta ensi vuoden Tubecon tapahtumaan. Kaikille Invesdorin kautta osakkeita ostaneille toimitetaan “Tubecon Owner” T-paita, kaksi lippua tapahtumaan ja lisäksi pääsy ”Sijoittaja VIP” -tilaisuuten Helsingin Tubeconissa 2018. Etu on voimassa kaikille uusille ja jo tehdyille sijoituksille Tubeconiin Invesdor -kampanjan aikana.

Riskit

  • Yhtiön kasvu jää odotetusta
  • Voimistuva kilpailu
  • Kansainvälistymisessä onnistuminen
  • Sijoittaja voi menettää koko sijoittamansa pääoman

 

Analyysi tehty yhteistyössä Tubecon Oy:n kanssa. Investment Intelligence Oy tai sen palveluksessa oleva henkilökunta ei vastaa analyysin mahdollisista puutteista tai virheistä, eikä sen perusteella tehdyistä tai tekemättä jätetyistä sijoitus- tai muista toimenpiteistä aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista.

Sinua voisi kiinnostaa
Kansainvälinen markkina, etf
Näin pisteytämme osakkeet Osaketyökalussa
Analyysi: Elisa aloitti vuoden vakaalla suorituksella
Analyysi: Nokian tulos näyttää paremmalta kuin onkaan
RiverRecycle näkyvyys
Sijoittajan valinnat