Rovion pörssitaival oli floppi

Rovion lähes kuuden vuoden pörssitaival tulee päätökseen. Rovio oli klassinen esimerkki siitä, miten liian korkealle asetettu listautumishinta pilaa koko pörssimatkan.

Timo Heikkilä
Timo Heikkilä

Rovion lähes kuuden vuoden pörssitaival tulee päätökseen. Rovio oli klassinen esimerkki siitä, miten liian korkealle asetettu listautumishinta pilaa koko pörssimatkan.

Rovio listautui vuonna 2017

Rovio listautui vuonna 2017. Kysyimme listautumisanalyysissa, onko Rovion listautuminen jättipotti vai floppi. Vastaus on nyt selvillä, kun yhtiön pörssitaival päättyy. Listautuminen oli floppi.

Rovion listautumishinta oli 11,50 euroa. Lähes kuusi vuotta myöhemmin osake ostetaan pörssistä 9,25 euron hintaan. Ostaja on japanilainen Sega. Osinkoja sijoittajat ovat saaneet 0,64 euroa, joten tappio on 1,36 euroa osaketta kohden.

Miksi listautuminen oli floppi?

Vastaus tähän on sangen yksinkertainen. Listautumishinta oli liian korkea. Listautuminen kuitenkin ylimerkittiin moninkertaisesti, joten miten hinta voi olla liian korkea.

Listautumishetki oli Rovion kannalta otollinen. Yhtiön toteutuneissa luvuissa näkyi Angry Birds -elokuvan vahvat luvut. Lisäksi yhtiö maalaili ruusuisia kasvuodotuksia.

Kun seuraavina vuosina elokuvatuloja ei enää ollut ja pelisegmentin kasvu jäi selvästi odotuksista, romahti Rovion kurssi. Yhtenä pörssipäivänä jopa 50 %.

Rovio kertoi listautumisesitteessä pelimarkkinan kasvavan 14 % vuositasolla ja Rovion tavoittelevan markkinaa kovempaa kasvua. Tämä tarkoittaisi siis 15 prosentin tai sitä suurempaa kasvua. Lisäksi yhtiö kertoi tavoittelevansa 30 prosentin liikevoittotasoa.

Listautumisen jälkeen korkein kasvuluku oli kolme prosenttia vuonna 2019 ja paras liikevoitto-% oli 17,3 % vuonna 2020.

Kuuden vuoden pörssiaikana Rovio ei päässyt lähellekään listautumisesitteen tavoitteita.

Rovion opetus

Listautuvien yritysten johdon ja silloisten omistajien pitäisi ymmärtää, että pörssitaival on pitkänmatkan juoksukilpailu. Sitä ei kannata pilata startissa.

Mikäli Rovio olisi asettanut kasvutavoitteet realistisimmiksi ja antanut listautumisen yhteydessä ohjauksen, eivät sijoittajat olisi pettyneet osakkeeseen niin syvästi. Listautumishinta olisi myös pitänyt olla selvästi matalampi.

Tällöin Rovion pörssiura olisi ollut tasaisempi ja nousujohteinen. Sijoittajat olisivat luottaneet yhtiöön ja osakkeesta olisi maksettu preemiota suhteessa pörssin keskiarvoon. Nyt osake oli jatkuvasti jopa alennuksessa, vaikka yhtiön kannattavuus oli vuosia korkealla tasolla.

Paremmalla sijoittajaviestinnällä osakekurssi olisi ostotarjoushetkellä ollut korkeammalla ja siten myös ostotarjous olisi ollut parempi. Lopputulos on se, että omistajat hävisivät ahnehdittuaan listautumisessa.

Sinua voisi kiinnostaa
säästäminen, osinko, sijoittaminen
Eniten kokonaispisteitä nostaneet Osaketyökalun osakkeet
CMD-analyysi: Atria avasi yritysostoja ja vastuullisuutta Nurmossa
Sammolta ostotarjous Topdanmarkista
United Bankers Oyj
Sijoittajan valinnat