VISA kertoi korona-ajan kulutustrendeistä – mitkä osakkeet hyötyvät?

Visan tulos oli odotusten mukainen. Yhtiö kertoi kuluttajien trendeistä koronakvartaalina. Matkailu on edelleen syvässä laskussa ja verkko-ostaminen voimakkaassa kasvussa.

markkinaympäristö osakkeet sijoitusideat Visa

Visan Q3-tulos

Visa julkaisi tilikautensa kolmannen kvartaalin tuloksen. Tulos oli linjassa odotusten kanssa. Osake laski jälkipörssissä reilun prosentin.

  • Tulos 1,06$ (ennuste 1,02$)
  • Liikevaihto 4,84 miljardia dollaria, jossa laskua 17 %.
  • Maksuvolyymit laskivat 10 %.
  • Käsitellyt transaktiot laskivat 13 %
  • Rajat ylittävien maksujen volyymit laskivat 37 %.

USA:ssa maksuvolyymit laskivat 7 % kvartaalin. Jyrkkää laskua huhtikuussa seurasi V-muotoinen palautuminen touko-kesäkuussa. Volyymit laskivat 18 % huhtikuussa, mutta olivat kesäkuussa jo palautuneet vertailukauden tasolle. Heinäkuun volyymit ovat 7 %:n kasvussa!

Alta olevasta kuvasta voidaan havaita, että maksuvolyymit USA:ssa (sininen viiva) ovat viikkotasolla nousseet heinäkuussa kasvuun. Huhtikuussa volyymit olivat lähes 30 % laskussa. Voimakkainta kasvu on ollut verkkomaksuissa (card not present, excluding travel), jotka ovat nousseet korona-aikana 30 %. Myös kortilla tehtävät maksut (card present) ovat nousseet tasaisesti ja olivat heinäkuussa enää 10 %:n laskussa. Huhtikuussa lasku oli 50 %.

Lähde Visa

Visa kertoi, että Yhdysvalloissa avattiin vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 80 miljonaa lähimaksukorttia. USA:ssa maksetaan edelleen paljon käteisellä ja käytetään shekkejä, mutta tilanne on muuttumassa. Lähimaksamisen trendi kiihtyy ja on voimassa myös COVID-19-kriisin jälkeen, sillä kuluttajat haluavat kontaktitona maksamista.

Verkko-ostaminen on jatkanut vahvaa kasvua. Huhtikuun puolivälistä lähtien kasvuvauhti on ollut 25 %. Päivittäistavaroissa verkko-ostaminen ja nouto kaupasta on nykyään erittäin suosittua kuluttajien keskuudessa.

Kuluttamisen trendit korona-aikana

Visa kertoi kuluttamisen trendeistä koronakvartaalina. Samat trendit toistuvat kuin toukokuussa kirjoittamassamme analyysissa, mutta myös muutoksia on.

Visa jaotteli yritykset kolmeen kategoriaan, joista jokainen kattaa noin kolmanneksen Visan maksuvolyymeista. Ensimmäinen ryhmä on koronasta “hyötyneet”. Seuraava on koronasta kärsineet, mutta jo palautuneet. Kolmas on eniten koronasta kärsineet toimialat.

Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat kategoriat, kuten ruoka- ja lääkekaupat, rautakaupat ja vähittäiskauppa. Nämä kategoriat ovat jatkuvasti kasvaneet samalla tai korkeammalla vuotuisella kasvuprosentilla kuin ennen COVID-19-kriisiä huhtikuun puolivälistä lähtien. Kasvu on ollut viikottaista.

Toiseen ryhmään kuuluvat kategoriat, joiden liikevaihdot laskivat huhtikuussa 10-50 % ja olivat kaikki toipuneet kasvuun kesäkuun loppuun mennessä. Nämä segmentit sisältävät auto-, vähittäiskaupan palvelut, tavaratalot ja vaatekaupat, terveydenhuolto-, koulutus-, valtion- ja yritystarvikkeet.

Kolmanteen ryhmään kuuluvat kategoriat, joihin tämä pandemia vaikuttaa eniten: matkailu, viihde, polttoaineet ja ravintolat. Nämä laskivat yli 50% huhtikuussa ja laskevat edelleen vuoden takaisesta, vaikkakin ne paranivat 20–45 prosenttiyksiköllä vuosineljänneksen aikana. Matkailu on edelleen eniten kärsinyt toimiala, joka on edelleen yli 50% vuoden takaista alempana. Polttoainekysyntä kasvaa jälleen, mutta myynti on laskenut yli 15 prosenttia heinäkuussa alhaisemman hinnan takia. Ravintoloissa kulutus on edelleen laskussa vuoden takaiseen verrattuna pikaruokaravintoloiden menestyessä perinteisiä ravintoloita paremmin.

Kun rajat avautuvat, matkailu elpyy

Matkailuun liiittyvä kulutus laski 78% kvartaalilla ja olivat edelleen yli 70% alempana kesäkuun lopussa. Rajat ylittävien matkojen lisääntyminen edellyttää, että rajat avataan uudelleen. Muutamilla alueilla, joilla rajat ylittävät matkat ovat nyt mahdollista, Visa on havainnut merkittäviä parannuksia. Esimerkiksi amerikkalaiset matkustavat jälleen Meksikoon ja Karibialle. Visan mukaan kuluttajamatkojen elpyminen todennäköisesti alkaa siten, että ihmiset menevät maihin, jotka ovat maantieteellisen mukavuusalueensa sisällä

Verkkokaupassa ei kotimaauskollisuutta

Useimmissa maissa Visa on huomannut että kun kuluttaja päättää ostaa jotain verkosta, eikä käydä paikallisessa myymälässä, on todennäköistä, että osto tapahtuu rajat ylittävänä. Kuluttajalla ei ole merkitystä, missä maassa verkkokauppa sijaitsee, eikä mikä on tuotteen lähetyspaikka.

Sijoittajan näkökulma


Haluatko lukea koko artikkelin?


Tämä sisältö on avoinna vain Sijoittaja.fi -jäsenille.
Liittymällä jäseneksi saat käyttöösi sijoittajan kaikki työkalut ja lukuoikeuden sisältöön.
Tämä osio ei kuulu Osakesäästötilipalveluun.


Aloita kuukauden kokeilu eurolla!

Oletko jo Sijoittaja.fi -jäsen? Kirjaudu:



SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


12.8.2020 15:52 | Sijoittaja.fi
Markkina jyräsi uusiin huippuihin

suomi, osakkeet 11.8.2020 13:15 | Sijoittaja.fi
Täyden kympin laatuyhtiöt Suomesta

10.8.2020 12:15 | Sijoittaja.fi
Parhaimmat kasvuyhtiöt Suomesta ja maailmalta


YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa
Trialbox








Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy