Tässä artikkelissa lisätietoa Tubeconiin sijoittajille ja sijoittamista harkitseville. Osakeantikierros on auki 6.10. asti. Johto vastaa sijoittajien kysymyksiin.
Tubeconille uusi sopimus Sveitsiin!
Tubecon laajenee Sveitsiin. Tubecon järjestetään Sveitsin Zürichissa 29. joulukuuta 2017. Sopimus paikallisen lisensjoija Big Plus Sports and Entertainment AG:n kanssa on monivuotinen ja se kattaa tapahtumien järjestämisen Sveitsissä ja Itävallassa. Zurichin Hallenstadion-areenalla järjestettävän tapahtuman yhteistyökumppaneiksi ovat vahvistuneet mm. Swisscom teleoperaattori, Sveitsin yleisradio SRF sekä Google.
Tubeconin johto vastaa sijoittajien kysymyksiin
Kuinka suuresta ilmiöstä ja liiketoiminnasta tubettamisessa on kyse?
Risto Kuulasmaa (CEO): ”Katson itse asiaa lähes 20 televisiovuoden kokemuksella. Uusi sukupolvi luo sisältöjä verkossa netin ehdoilla, muutos on pysyvä ja ohjaa lopulta koko televisiotoimialaa. Verkon julkaisualustat ja ilmiöt toki muuttuvat, mutta yhteisöllisyyden tarve ja tapahtumien merkitys kasvaa. Jokaisesta Euroopan maasta löytyy tubettajien yhteisö ja heitä fanittava nuori yleisö.
Suomessa 92% kaikista 15-25 vuotiaista katsoo vähintään joskus tubettajien tuottamaa sisältöä. Tubettajien tuottaman sisällön päivätavoittavuus on selvästi korkeampi kuin kaupallisen TV:n. Kaupallisuus kuuluu lajin luonteeseen, 75% kohderyhmästä kokee tuotteiden esilletuonnin Tube-videoissa hyödylliseksi ja 84% kaikista 18-35 vuotiaista voisi kuvitella ostavansa tuotteen tai palvelun Tube-videon perusteella. (Troot/Annalect/OMD 09/2017)
Kymmenen suurimman yksittäisen yhdysvaltalaisen tubettajan vuosiansiot ovat 5 – 15 miljoonaa dollaria. Sadan suurimman yhdysvaltalaisen tubettajia edustavan MCN-toimijan yhteenlaskettu valuaatio yli 10 miljardia dollaria.
Videotapahtumien markkinat ovat kypsyneet ja aktiivinen toimiala tuottaa jatkuvasti sijoitusuutisia. Sijoittajat ja mediatalot ovat kiinnostuneita Tubeconin kaltaisista tapahtumista. Useita Tubeconin kaltaisia tapahtumia on ollut viime aikoina sijoituksen tai oston kohteena: Yhdysvaltalainen BeautyCon nosti A-kierroksellaan 2017 maaliskuussa 9 miljoonaa dollaria. Saksalainen VideoDays (Berliini ja Köln) myytiin RTL/Divimoverelle huhtikuussa. Lontoossa järjestettävä Tubeconin kaltainen tapahtuma Summer in the City (Lontoo, UK) on myyty MCM Expo Groupille.”
Mikä on Tubeconin markkina-asema?
Risto Kuulasmaa: ”Olemme ainoa toimija, joka rakentaa Euroopan laajuista videotapahtumien verkostoa. Yhteenlasketulla kävijämäärällä mitattuna Tubecon oli vuonna 2016 Euroopan suurin videotapahtumien järjestäjä. Olemme tällä hetkellä aktiivisia Espanjassa, Ruostissa ja Sveitsissä. Tavoitteemme on avata vuoden 2018 aikana kahdeksan uutta markkinaa nostaen yhteenlasketun maiden määrän kahteentoista.”
Saitte merkittävän 500 000 euron pääomasijoituksen vuosi sitten? Miksi ipr.vc sijoitti Tubeconiin?
Tanu-Matti Tuominen, partneri, IPR.VC: ”Tubettaminen ja nuorten siirtyminen televison katselijoista Youtuben pariin on kansainvälinen megatrendi ja Tubecon oli osoittanut Suomen ja Ruotsin tapahtumilla osaavansa tehdä tubettajille ja heidän faneilleen hyvän tapahtuman sekä livenä että verkossa. Uskomme että varsinkin digitaalista puolta on mahdollisuus kasvattaa huomattavasti lisämällä omaa digitaalista kanavaa ja applikaatioita. Tiimillä on huomattavaa kokemusta ja osaamista median puolelta. Näimme myös että ajoitus on hyvä, tätä markkinaa ei ole kansainvälisesti vielä otettu haltuun.
Miten Tubecon on muuttunut pääomasijoituksen ja sijoittajan mukaantulon jälkeen?
Tuominen: ”Me pyrimme edesauttamaan yhtiön arvon nostamisessa antamalla rahoitusta ja muuta apua. Pääomasijoittaja tuo mukanaan hallinnon kehittämistä ja hallitustyöskentelyä. Tubeconissa on hyvä ja osaamiseltaan monipuolinen hallitus, joka tukee johtoa bisneksen teossa. Ehkä tärkein pääomasijoittajan tehtävä on kysyä oikeita ja usein tyhmiäkin kysymyksiä.”
Kuulasmaa: ”Suurin muutos liiketoimintamallissa on ollut Espanjan tapahtuman jälkeen lisenssimalliin siirtyminen. Lisenssibisneksen lainalaisuuksille on löydetty kansainvälinen markkina. Samalla oppia on karttunut perinteisen areenakokoluokan tapahtumaliiketoiminnan sykleistä ja sopimuksista. Sopmusprosessit ovat tyypillisesti pidempiä kuin luulimme.”
Mitä muuta merkittävää on tapahtunut lähiaikoina?
Kuulasmaa: ”Telefonica uutisoi syyskuussa yhteistyön käynnistämisen Tubeonin kanssa. Rakennamme tubettajien studion Madridiin. Lisäksi Telefonicalla on aikomus vahvistaa investointi Tubeconin seed-kierrokseen. Tubecon on valittu Tekesin NIY-ohjelmaan. Ohjelmaan kuuluva 500 000 euron tukiohjelma aktivoituu Tubeconille välittömästi kun Tubecon on kerännyt tarvittavan pääomaosuuden. Telefonican investoinnin lisäksi tarvitaan joukkorahtoituskampanjan minimiosuuden kokoinen sijoitus (375 000 euroa).”
Miksi Tubeconiin kannattaa sijoittaa?
Tuominen: ”Me sijoitimme yhtiöön, koska uskomme että sijoituksella voidaan tehdä voittoa ja että yhtiö osaa käyttää saadut varat tuottavasti. Tavoite on myydä yhtiö lähivuosina esimerkiksi kansainväliselle mediatalolle tai suurelle tapahtumajärjestäjälle, joka ei vielä toimi tällä alueella. Odotettavissa on alalla kansainvälistä kilpailua ja se on hyvä, sillä voimakkaat kasvajat etsivät myös muita yrityksiä ostettavaksi.”
Kuulasmaa: ”Operatiivisella tasolla meillä on syntynyt kuluneen puolentoista vuoden aikana erinomainen verkosto ja näkyvyys Euroopan toimialaan. Lisenssimallille löytyy ostajia. Etenemme kohti visiotamme Euroopan laajuisesta verkostosta. Viime viikkojen aikana Sveitsin tapahtuman varmistuminen on herättänyt lopullisesti alan isot toimijat neuvottelupöydän ääreen. Meillä on tarjolla jotain uniikkia.”