Litium- ja akkuteollisuuteen sijoittava Global X Lithium & Battery ETF (LIT) on noussut vuoden alusta 54,6 %. Mistä nousu johtuu, ja voiko se vielä jatkua?
Kannattaako sijoittaa litiumiin?
Litium on perinteisesti ollut yksi niistä raaka-aineista, joka ei juuri herätä intohimoja tai kiinnostusta sijoittajien keskuudessa. Litiumia ei vaihdeta johdannaispörsseissä kuten muita metalleja, ja sen kysyntä on suhteellisen matalaa. Litiumilla ei ole myöskään samaa roolia teollisuudessa kuin kuparilla tai alumiinilla, eikä sillä ole kullan kaltaista asemaa turvasatamana.
Tilanne on nopeasti kääntynyt ympäri. Tästä hopeisen vaaleanharmaasta metallista on tullut yhtäkkiä vuoden kuumin raaka-aine, jonka hinnat ovat pompanneet lähelle kaikkien aikojen ennätyslukemia kasvaneen kysynnän aiheuttamien huolien saattelemana siitä, riittääkö litiumin tarjonta vastaamaan nopeaan uusiutuvan energian ja sähköautotuotannon kasvuun.
Ainokainen litium-ETF markkinoilla, Global X Lithium & Battery ETF (LIT), on noussut 54,6 % vuoden alusta ja kerännyt rahavirtoja 808 miljoonaa euroa kuluvan vuoden aikana.
Litium-ETF:n (LIT) tuotto vuoden alusta

Räjähtävä kysynnän kasvu
Ei tuota suuria vaikeuksia nähdä, miksi sijoittajat ovat nyt niin innokkaina hyppäämässä litium-sijoitusten kyytiin. Litiumin kysynnän odotetaan räjähtävän seuraavien vuosien aikana, kun autovalmistajat kasvattavat sähköautojen tuotantoa. Litium on avainasemassa litiumioniakuissa, joita käytetään sähköautoissa kuten Tesla Model S ja Tesla Model 3. Sähköautojen voimakas kysynnän kasvu räjäyttää litiumin kysynnän, sillä yksi auto voi vaatia jopa 10 000 kertaa niin paljon litiumia kuin matkapuhelimien akku.
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) ennustaa sähköisten ajoneuvojen tuotannon nousevan vuoden 2017 alle 1 miljoonasta 24,4 miljoonaan ajoneuvoon vuonna 2030. Analyytikot arvioivat sähköautojen osuuden uusien autojen myynnistä nousevan 8 %:iin vuoteen 2025 mennessä ja ylittävän polttomoottoriautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä 54 %:n osuudella.
Tarjonnan puute
Litiumia ei maailmasta puutu. BNEF:n mukaan seuraavan kymmenen vuoden tuotanto ei tule kuluttamaan edes 1 prosenttia maapallon litiumvarannoista. Ongelma on akkuvalmistajien synnyttämä äkillinen kysynnän kasvu, johon nykyiset kaivokset eivät kykene vastaamaan.
Räjähtävä litiumin kysynnän kasvu vaatii kymmenien uusien kaivosten avaamista lähivuosina. Kaivosyritykset ovat luvanneet avata 20 uutta kaivosta 16 nykyisen lisäksi, mutta alalla on huoli, etteivät kaivokset valmistu ajoissa tyydyttääkseen kasvavaa kysyntää. Ensimmäinen uusi kaivos aukeaa näillä näkymin vasta vuonna 2019.
Yksi ainoa ETF-rahasto, jolla litiumiin voi sijoittaa
Kirjoitimme muutama viikko sitten ETF-poiminnan Global X Lithium & Battery ETF (LIT) ETF-rahastosta, joka sijoittaa laajasti koko litiumin tuotantoketjuun aina litiumin louhijoista ja jalostajista litium-akkujen tuottajiin. Se on toistaiseksi ainoa litiumiin erikoistunut ETF-rahasto. Suurimmat sijoitukset ETF-rahastossa ovat litiumin louhintaan ja jalostukseen erikoistuneet FMC Corporation ja Sociedad Quimica y Minera, yhdessä ne muodostavat 39 % ETF:n omistuksista. Lisäksi ETF omistaa osuuksia useista litiumioni-akkujen valmistajista, joista suurimmat ovat Tesla, Samsung ja Panasonic.

Jatkuuko litiumin ja akkuteknologiayritysten nousu?