SaaS-ohjelmistotalot, kuten CRM-järjestelmien rakentajat, ovat pitkään olleet kasvun ja korkean kannattavuuden yhtiöitä. Näiden yhtiöiden liiketoimien suojana on ollut vallihauta, joka on nyt uhattuna AI-vallankumouksen ansiosta. Alan johtavat osakkeet ovat jyrkässä pudotuksessa. Tarjoaako dippi paikan rohkealle treiderille?
Kuvalähde: Salesforce mediabank
SaaS-kasvuyhtiöt ongelmissa
Salesforcen ja Hubspotin vallihauta on perustunut siihen, että kun CRM- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä otetaan käyttöön, siitä ei vaihdeta pois, vaikka ratkaisu olisi kallis. Tekoälykehitys on murentamassa tätä vallihautaa.
Tekoälymuutoksen myötä ohjelmistokehitys sekä tietotyön automatisointi kehittyvät valtavan nopeasti. Tekoäly mahdollistaa yrityksille aiemmin vaikean tiedon jalostamisen, tiedon louhinnan, automaation ja jopa ohjelmistojen rakentamisen ilman kallista mittatilaustyötä. Ketterät AI-pohjaiset startupit ja globaalit pilvipalvelut tarjoavat valmiita ratkaisuja, usein murto-osalla perinteisten softayhtiöiden hinnoista. Tämän seurauksena asiakkaiden neuvotteluasema on vahvistunut ja siirtymäkustannukset laskeneet.
Asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet. Perinteinen ohjelmistoliiketoiminta, jossa käyttöönottoprojektit kestävät kuukausia tai vuosia, alkaa näyttäytyä vanhanaikaiselta.
AI muuttaa kustannusrakenteita – bulkkiominaisuudet automatisoituvat, ja yritysten, kuten HubSpotin ja Salesforcen, on jatkuvasti vietävä AI-elementtejä tuotteisiinsa, mikä kasvattaa tuotekehitysinvestointeja. Samaan aikaan asiakkaat kyseenalaistavat lisenssien ja ylläpidon hinnat, mikä painaa marginaaleja.
SaaS-alan johtotähdet vaikeuksissa
Salesforce on ollut alan johtotähti ja HubSpot nopeammin kasvava haastaja. Näiden liiketoiminnat nojaavat laajasti pilvi- ja automaatioratkaisuihin, jotka ovat nopeasti kehittyvässä SaaS-teknologiassa hyvin alttiita tekoälyn (AI) mahdollistamalle disruptiolle ja uudelle kilpailulle. Molemmat yhtiöt panostavat myös itse AI-kehitykseen, mutta se on elinehto pysyä kilpailussa mukana.
AI-avusteisten kilpailijoiden nousu
Generatiivisen tekoälyn yleistyminen laskee uusien CRM- ja markkinointiratkaisujen kehityskynnystä. AI-pohjaiset uudet kilpailijat voivat tuoda markkinoille edullisempia, älykkäämpiä ja käyttäjäystävällisempiä sekä paremmin yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin sopivia ohjelmistoja, jotka haastavat HubSpotin ja Salesforcen asemaa erityisesti PK-asiakassegmentissä.
OpenAI:n, Googlen, AWS:n ja Microsoftin kaltaiset jättiyritykset tarjoavat AI-alustaratkaisut kaikille halukkaille – ohjelmistojen liittäminen tekoälyominaisuuksiin on entistä helpompaa, minkä vuoksi kilpailijoiden määrä kasvaa nopeasti.
Asiakkaiden tarve kustannustehokkuuteen ja automatisointiin
AI:n myötä yhä useammat myynti- ja markkinointiprosessit – kuten liidien automaattinen luokittelu, asiakkaiden segmentointi ja sisällöntuotanto – voidaan toteuttaa entistä halvemmalla joko in-house tai kevyemmillä alustoilla. Tämä voi pienentää Premium-palveluiden kysyntää, joka on Salesforcen ja HubSpotin pääasialliset tulonlähteet.
Asiakkuuden integrointi ja käyttöönoton helppous
Mikäli AI-palvelut pystytään integroimaan suoraan asiakkaiden ydintoimintoihin (esim. verkkokauppa-alustat, maksupalvelut), ne voivat ohittaa perinteiset CRM-järjestelmät ja asiakkaiden hallinta sekä kokonaisarvo CRM-palveluista laskee. AI:n kehitys mahdollistaa myös yhä helpomman käyttöönoton ilman laajaa konsultointia. Tämä voi suoraan heikentää HubSpotin ja Salesforcen edellyttämää ekosysteemi- ja partnerimyynnin mallia.
Salesforcen ja Hubspotin osakekurssit jyrkässä pudotuksessa – onko ostonpaikka?
Kokeile jäsenyyttä maksutta ja saat rajattoman pääsyn artikkeleihin sekä suosittuihin sijoittajan työkaluihin. Kokeilun jälkeen vain 11,90 €/kk – peru milloin tahansa.
