neuvottelimme edun etoroon

Sähköautoyhtiö NIO analyysissa – Kiinan koronasulku vaikeuttaa toimituksia

NIO_kuvalähde: NIO:n verkkosivut

Analyysissa suosittu EV-osake NIO. Koronasulku ja komponenttipula vaikuttivat Q1-tulokseen. Yhtiö kuitenkin sanoo pysyvänsä aikataulussa uusien mallien tuotannon ja julkistusten suhteen.

Julkaistu: 10.06.2022 Kirjoittaja:

analyysi Globaalit megatrendit NIO osakkeet sähköautot tulokset

NIO

Kiinalainen sähköautoyhtiö NIO on julkaissut vuoden ensimmäisen kvartaalin tuloksensa. NIO teki vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla jopa 281 miljoonan dollarin tappiot, mikä on massiivinen lukema, kun vertaa vuoden 2021 samaan ajanjaksoon, jolloin yhtiö teki noin 69 miljoonan dollarin tappiot. Kiinan laaja koronasulku on vaikeuttanut tuotantoa odotuksia enemmän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana. Yhtiön kurssi syöksyi kuusi prosenttia pre-marketissa. NIO tosin ilmoittaa, että kahden uuden mallin julkaisut ovat aikataulussa ja ne julkaistaan suunnitellusti vuoden loppupuoliskolla.

Kiinan Tesla

NIO on vuonna 2014 Shanghaissa perustettu sähköautoyhtiö, jonka kurssi oli kovassa nosteessa viime vuonna. NIO:n osake on listattu New Yorkin, Shanghain ja Hong Kongin pörsseihin. NIO listautui syksyllä 2018. Yhtiöllä on tuotannossa viisi eri automallia, joista kolme on katumaastureita, yksi sedan ja yksi urheiluauto. NIOa on myös krisitoisu Teslan kopioimisesta ja yhtiötä kutsutaankin “Kiinan Teslaksi”. Kiinassa on myös muita sähköautoyhtiöitä, kuten Xpeng, mutta NIO on edelleen markkinajohtajan asemassa. Teslaan verattuna, niin tunnuslukujen kuin tuotannon suhteen, NIO on silti hyvin pieni yhtiö, mutta pitkän aikavälin potentiaalia on.

2022 ensimmäisen kvartaalin tulos

Liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen verrattuna hyvin. Myös osakekohtainen tulos oli ennusteita parempi, mutta Kiinan koronasulku on hidastanut tuotantoa rajusti. Nio kertoi, että yhtiön toinen tehdas on aloittanut uuden ET5-mallin tuotannon valmistelut ja varsinaisen tuotannon on määrä alkaa vuoden 2022 syyskuussa. NIO toimitti 25 768 autoa vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana, mikä on yli 20 000 enemmän kuin vuosi sitten. Toiselle kvartaalille yhtiö arvioi tuotannon olevan 23 000 – 25 000 autoa. Komponenttipula on myös hidastanut tuotantoa ja NIO onnistui toimittamaan vain reilut 12 000 autoa huhti- ja toukokuussa. Kiinan koronasulku ja komponenttipula ovat tällä hetkellä selkeästi yhtiön isoimmat haasteet.

  • Liikevaihto 1,56 mrd. USD, kasvua 24 % vuoden takaiseen
  • Käyttökate 14,6 % (19,5 % vuoden takaiseen verrattuna)
  • EPS: -0,13$ (analyytikoiden ennuste -0,16), 2021 ensimmäinen kvartaali -0,04$

NIO:n kurssi nousi 2020 rajusti ja romahti 2021

NIO:n kurssi oli kovassa nosteessa kesästä 2020 alkaen. Tammikuussa 2021 NIO:n kurssi kävi yli 61 dollarissa. Kurssinousussa oli paljon sähköautobuumin tuomaa spekulatiivista hypeä ja kurssi onkin tullut alas huipuista lähes 70 prosenttia, mutta on noin 20 dollarin nykykurssilla silti selkeästi korkemalla kuin vuoden 2020 kesällä, jolloin sijoittajat löysivät osakkeen. Yhtiö ei ole vielä voitollinen vaan tekee edelleen tappiota.

NIO:n osake on laskenut tammikuun 2021 huipuista lähes 70 %, mutta on kääntynyt nousuun muiden kiinalaisten teknofirmojen vetämänä. Kuva: eToro

Mistä NIO:n liiketoiminta koostuu

NIO:lla on kaksi eri liiketoimintasegmenttiä, jotka ovat autot ja “muu” liiketoiminta. Muun liiketoiminnan alle NIO jakautuu vielä neljään osaan, jotka ovat Life, House, Service ja Power -segmentit. Tosin tuloslaskelmassa NIO erittelee autot ja muun liiketoiminnan erillisinä kategorioina.

NIO:n automallit

NIO:n ensimmäinen automalli oli Teslan Roadsterin tapaan urheiluauto EP9, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2016 lähtien. EP9 ei tosin ollut sunniteltu perinteisille kuluttajamarkkinoille, sillä auton hinta oli alkuvaiheessa yli kolme miljoonaa dollaria. NIO kilpailee myös Formula E -sarjassa. NIO:n seuraavat mallit ovat pääasiassa katumaastureita, kuten ES8 (tuotannossa 2018 alkaen) ja saman tyyppiset, mutta hieman pienemmät katumaasturit S6 (2019) ja EC6 (2020). Ensimmäinen sedan-malli ET7 esiteltiin 2021 ja toimitukset alkoivat vuoden 2022 toukokuussa, myös pienempi sedan ET5 on päässyt tuotantoon.

NIO:n ET7 on yhtiön sedan-mallien lippulaiva ja uusin tuotantoon päässyt malli

NIO Service ja Power ydinliiketoiminnan keskiössä

NIO Service on yhtiön palvelupisteiden verkosto, jonka kautta asiakkaat voivat tilata autojen huoltopalveluita suoraan vaikka kotiin tai tilata auton noudon ja kotiinkuljetuksen isomman remontin yhteydessä. NIO Power taas tarjoaa latauspisteitä, joita voi myös tilata ja asentaa kotiin sekä työpaikoille. NIO kehittää myös Power-yksikössään akkujen pikavaihtopisteitä, jossa asiakkaat voivat vaihtaa akun minuuteissa, sen sijaan että odottaisivat akun latausta. Teslalla oli myös vastaavia suunnitelmia, mutta yhtiö luopui niistä muutama vuosi sitten.

NIO House ja Life markkinoivat ja brändäävät

NIO Life valmistaa hieman yllättäen vaatteita, omia ruoka-brändejä, sähköpotkulautoja ja muuta lifestyle-tavaraa, mutta nämä on tehty todennäköisesti vain brändäävässä tarkoituksessa, jonka tavoitteena ei ole olla voitollista ydinliiketoimintaa. NIO House tarjoaa showroom-tyylisiä kahviloita, kirjastoja ja työskentelytiloja, joita NIO:lla on noin 50 ympäri maailmaa. Meitä lähin löytyy Oslosta. NIO House näyttää myös olevan vahvasti brändäämiseen ja markkinoitiin tähtäävää liiketoimintaa.

NIO:n katumaasturimalliston lippulaiva ES8
NIO:n katumaasturimalliston lippulaiva ES86

Kilpailuedut

NIO:n lupaamat toimintamatkat uusimille malleille ovat selkeästi parempia kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi uusin ET7-sedan kulkee NIO:n mukaan jopa 1000 kilometriä yhdellä latauksella. Hieman vanhempi katumaasturimalli ES8 taas pääsee yhdellä latauksella 580 kilometriä. NIO lupaa asiakkaille myös rajoittamattoman elinikäisen takuun ja ilmaisen tienvarsipalvelun sekä auton laitteita varten kahdeksan gigaa ilmaista tiedonsiirtoa kuukaudessa.

NIO keskittyy yhtenä kilpailuetuna selkeästi myös akun vaihto-ominaisuuteen. Sellaisia asemia, joissa akun voi vaihtaa nopeasti, on jo yli 960 ja NIO:n omia latausasemia puolestaan on maailmanlaajuisesti reilut 830 kappaletta. Akun vaihto on myös maksutonta ja lisäksi yhtiö tarjoaa suhteellisen edullista palvelua, jossa NIO:n työntekijät tulevat latausautolla lataamaan auton asiakkaan haluaaman sijaintiin.

Sijoita NIOon ja muihin sähköautoyhtiöihin nollakuluilla

NIO:n osake* löytyy monen muun kansainvälisen firman tapaan eTorosta. Voit ostaa eTorosta osakkeita nollakuluilla. NIO:n lisäksi eTorosta löytyy myös muita kiinalaisia sähköautoyhtiöitä kuten Xpeng* ja Li Auto*. Yhdysvaltalaisia sähköautofirmoja löytyy eToron valikoimasta muun muassa Tesla*, Rivian* ja Lucid*. eTorossa voit käydä kauppaa nollakuluilla. Rekisteröidy alla olevan linkin kautta ja saat Sijoittaja.fi:n neuvottelemat edut käyttöösi, jolloin et maksa valuutanvaihtokuluja (normalisti 0,5%) tai nostopalkkioita (normaalisti 5$). Lue lisää eduista blogistamme. NIO* on ollut toiseksi suosituin suomalaisten omistama osake eTorossa heti Teslan jälkeen. Myös sähköautojen latausinfra on mielenkiintoinen sijoituskohde, josta kirjoitimme aiemmin täällä.
Pääomasi on vaarassa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees

Aloita sijoittaminen nollakuluilla*

eToro on useita eri omaisuuseriä tukeva alusta, jonka kautta voit sijoittaa  osakkeisiin, sekä käydä kauppaa hinnanerosopimuksilla.   Hinnanerosopimukset (CFD) ovat monimutkaisia sijoitusvälineitä, joihin liittyy  suuri pääoman nopean menetyksen riski velkavivun käytöstä johtuen.  78 % yksityissijoittajien tileistä menettää rahaa käydessään kauppaa  hinnanerosopimuksilla tätä palveluntarjoajaa käyttäen.  Sinun on syytä harkita, ymmärrätkö hinnanerosopimusten toimintaperiaatteen ja  onko sinulla varaa asettaa pääomasi alttiiksi huomattavalle riskille.   Aiempi kehitys ei ole osoitus tulevasta. Esitetty kaupankäyntihistoria on alle  viisi täyttä vuotta, eikä se välttämättä riitä sijoituspäätöksen perusteeksi   Copy trading on salkunhoitopalvelu, jonka tarjoaa eToro (Europe) Ltd., joka on  Cyprus Securities and Exchange Commissionin valtuuttama ja sääntelemä.    eToro USA LLC ei tarjoa CFD:tä eikä esitä mitään vastuuta tämän julkaisun  sisällön tarkkuudesta tai täydellisyydestä. eToro USA LLC on laatinut  kumppanimme käyttämällä julkisesti saatavilla olevia ei-yhteisökohtaisia  tietoja eTorosta.

(*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen.



neuvottelimme edun etoroon


SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


ostetuimmat osakkeet etorossa

Image







Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy