
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Puuilo listautuu Nasdaq Helsingin päälistalle. Osake on mielenkiintoinen lisä pörssiin. Kannattaako listautumisantiin osallistua?
analyysi IPO listautuminen osakkeet Puuilo sijoitusideatOsakeannista saadut varat on tarkoitus käyttää yhtiön pääomarakenteen vahvistamiseen, muun muassa lyhentämällä Puuilon olemassa olevia pankkilainoja.
Puuilo on vuonna 1982 perustettu suomalainen, valtakunnallinen myymäläketju. Puuilo palvelee erityisesti tee-se-itse-asiakkaita sekä yrityksiä.
Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo tarjoaa asiakkailleen laajan ja tarkkaan valikoidun tuotevalikoiman kymmenessä ryhmässä ja on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkien ruokaan ja -tuotteisiin.
Vuonna 2020 Puuilon vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kasvu oli 24,4 %. Vuosi 2020 oli poikkeuksellisen vahva Puuilolle koronapandemiasta johtuen. Johdon mukaan yhtiön kasvu on ollut voimakasta ja tasaista läpi koko yhtiön historian. Yhtiö pyrkii vastaamaan tavallisten ihmisten arkisiin tarpeisiin. Halpakauppa kasvaa globaalisti ja Puuilo on osa tätä trendiä. Yhtiöstä on tullut yksi Suomen johtavista toimijoista kasvavalla halpakauppojen markkinalla ja Puuilo on kasvanut liikevaihdolla mitattuna yhdeksi Suomen suurimmista käyttötavaroihin keskittyvistä myymäläketjuista.
Puuilon tavoitteena on jatkaa asemansa vahvistamista yhtenä Suomen johtavista halpakaupoista hyödyntämällä keskeisiä vahvuuksiaan: houkuttelevaa ja laajaa tuotevalikoimaa, edulliseksi todettuja hintoja sekä hyvää ja helppoa asiointikokemusta.
Suomen halpakauppamarkkinan koko oli noin 2,4 miljardia euroa vuonna 2020. Suomen halpakauppamarkkina on kehittynyt selkeästi vähittäiskaupan kokonaismarkkinaa paremmin, pärjäten hyvin myös laskusuhdanteissa. Sen keskimääräisen vuotuisen kasvun ennustetaan olevan 5,8 prosenttia vuosina 2020 – 2025.
Puuilolla on tuotteita kymmenessä tuoteryhmässä, jotka muodostavat samalla Suomessa Puuilon kohdemarkkinat. Puuilon kohdemarkkinoiden yhteenlaskettu arvo liikevaihdolla mitattuna oli arvion mukaan noin 8,9 miljardia euroa vuonna 2020. Puuilon kohdemarkkinan ennustetaan kasvavan vuosittain keskimäärin noin 2,7 prosenttia vuoteen 2026 asti. Markkinakasvun odotetaan kiihtyvän erityisesti lemmikinruuan ja -tarvikkeiden ja autoilutarvikkeiden tuoteryhmissä.
Sijoittajan näkökulmassa ennusteemme Puuilolle, vertailua sekä näkemys listautumisen houkuttelevuudesta.
Saat lukuoikeuden analyyseihin ja artikkeleihin sekä käyttöösi osake-
ja ETF-työkalut, markkinaympäristön, mallisalkut ja muut sijoittajan
työkalut.
Lue koko artikkeli — kokeile 14 päivää ilmaiseksi