Tokmannin yli 8500 osakkeenomistajan iloinen virnistys on muuttunut ilkeäksi irvistykseksi. Osakekurssi on laskenut jo lähelle listautumishintaa.
Tokmanni listautui pörssiin 29.4.2016. Listautumishinta oli 6,70 euroa. Kurssi kävi tämän vuoden maaliskuussa jo 11 eurossa. Sen jälkeen kyyti on ollut kylmää ja osakekurssi kolkuttelee jo listautumishintoja.
Tokmannin alamäki alkoi huhtikuussa. Ensin pitkäaikainen toimitusjohtaja Heikki Väänen ilmoitti jättävänsä yhtiön ja seuraavana päivänä yhtiö raportoi heikon tuloksen ensimmäiseltä kvartaalilta. Myynti laski ja oikaistu liikevoitto oli yli 5 miljoonaa euroa tappiolla. Pääsiäinen, leuto talvi ym. olivat osaselityksiä heikolle tulokselle.
Säät eivät olleet suosiolliset myöskään toisella kvartaalilla, sillä yhtiö antoi 15.6. tulosvaroituksen. Johdon mukaan talvi oli liian leuto ja kevät kylmä. Sesonkipanostukset epäonnistuivat. Eläkemoodiin siirtyneen Väänäsen lähtöä aikaistettiin ja hallituksen puheenjohtaja Harri Sivula otti vt toimitusjohtajan roolin. Väänäsen eläke on kuitenkin turvattu, sillä hän myi 600 000 Tokmannin osaketta toukokuussa hintaan 8,93 euroa.
Tokmannin perustaja Kyösti Kakkonen arvosteli nykytokmannia kovin sanoin Kauppalehden haastattelussa. Hintataso on liian kallis ja tuotevalikoima vääränlainen.
Yrittääkö Tokmanni olla Stockmanni?
Tokmanni on menestynyt olemalla halpakauppa. Laaja valikoima edullisia tuotteita, tarjouksia ja vähän nuhjuista. Sellaiseen kauppaan kehtaa tulla kumpparit jalassa.
Pörssilistaumisessa Tokmannia on laitettu listautumiskuntoon. Yritysilmettä on freesattu, brändiä terävöitetty, kauppoja uusittu ja valikoimaa kohennettu.
Täällä Oulussa vitsailtiin pitkään, että Stockmannin lopetettua tilalle voisi tulla Tokmanni. Kyltistäkään ei olisi tarvinnut vaihtaa kuin pari kirjainta. Viittaako Kakkosen kritiikki siihen, että vitsi on kääntymässä todeksi.
Minulta kysyttiin toukokuun alussa Kauppalehden sijoitusvihjeisiin mielipidettä Tokmannista. Kirjoitin, että ”Vähennä. Palaa takaisin omistajaksi, kun lama lähestyy.” Perinteisesti halpakauppaketjut menestyvät laskukaudella. Nousukaudella kuluttajien ostovoima paranee ja voidaan ostaa vähän parempaa seppälää. Vaikka nousukausi orastaa, kannattaisi Tokmannin pysytellä lestissään halpakauppana.
Tokmanni tiedottaa tulevien viikkojen kuluessa uudesta toimitusjohtajasta. Osakkeenomistajien kannattaa toivoa kädet ristissä, ettei uusi toimitusjohtaja tule Stockmannilta.