Treidityökalumme poimii markkinoilta päivittäin lupaavia osakeideoita. Uusimpien nostojen joukossa oli kolme kovassa nousussa olevaa eurooppalaista lentoyhtiötä – Seuraavassa analyysissa tarkastellaan kolmen osakkeen sijoitusprofiilia sekä houkuttelevuutta fundamenttien ja teknisen näkymän perusteella – Mikä kolmesta osakkeesta on tällä hetkellä paras lisäys sijoittajalle, joka pyrkii hyötymään lentomatkailun noususyklistä?
Lentoyhtiöt sijoituksina
Lentoyhtiöt ovat yleisesti osoittautuneet pitkällä juoksulla huonoiksi sijoituksiksi. Ala on pääomaraskas, vahvasti velkavetoinen ja tyypillisesti matalakatteinen, mikä johtaa heikkoon pääoman tuottoon. Alalla on kova hintakilpailu, joka estää kestävän kilpailuedun syntymisen. Tämä vaikuttaa alan kannattavuuteen.
Viime vuosikymmenten taloudelliset taantumat ovat ajaneet useita lentoyhtiöitä konkurssiin tai sen partaalle vaatien valtion tukea jatkaakseen. Lisäksi sektori on altis polttoaineen hinnan vaihtelulle, valuuttakurssiriskeille, työvoimakustannusten nousulle sekä konevalmistajien toimitus- ja laatuongelmille. Kun näihin lisätään geopoliittiset kriisit, pandemiat ja säästä johtuvat operatiiviset häiriöt, on selvää, että lentoyhtiösijoittajan täytyy hyväksyä merkittävä volatiliteetti ja epävarmuus.
Pitkän aikavälin kehnoista näkymistä huolimatta alan syklisyys ja osakkeiden korkea volatiliteetti tarjoavat treidimahdollisuuksia. Esimerkiksi ajanjaksona 2024 elokuusta vuoden loppuun Yhdysvaltain U.S. Global Jets -ETF, joka seuraa lentoyhtiöiden osakkeita, nousi 45 %.
Alan odotuksia nostattaa Yhdysvaltain heinäkuun inflaatioraportti, jossa inflaatio oli maltillista, mutta lentomatkailussa hinnat nousivat 4 %. Samanaikaisesti polttoaineen hinta on laskenut elokuun alkuun luoden otollisen ympäristön lentoyhtiöille tuotto/kustannus-suhteen kannalta.
Ryanair vs. IAG vs. Air France-KLM
Vahvan tuloskauden tuella tällä kertaa lentomatkailun noususyklissä kärkeä pitävät eurooppalaiset lentoyhtiöt, ja Treidityökalun viimeaikaisten ostosignaalien joukosta löytyykin kolme sektorin keskeistä toimijaa: Ryanair, International Consolidated Airlines Group (IAG) ja Air France-KLM. Yhtiöt eroavat toisistaan erityisesti strategisen fokuksensa perusteella.
Ryanair on Euroopan suurin halpalentoyhtiö, jonka strategia perustuu mataliin lipunhintoihin, korkeaan käyttöasteeseen ja lisäpalvelujen myyntiin. Se lentää pääasiassa lyhyitä ja keskipitkiä reittejä, hyödyntäen yhdenmukaista Boeing 737 -laivastoa kustannustehokkuuden maksimoimiseksi. Osake sai ostosignaalin 4. elokuuta.
IAG omistaa mm. British Airwaysin, Iberian, Vuelingin ja Aer Lingusin. Sen liiketoiminta yhdistää premium-kaukoliikenteen, Euroopan verkostolennot ja halpalentosegmentin, tarjoten vahvan aseman erityisesti transatlanttisessa liikenteessä. Osake sai ostosignaalin 12. elokuuta.
Air France-KLM koostuu kahdesta kansallisesta lipunkantajasta sekä halpalentoyhtiö Transaviasta. Yhtiö operoi laajalla kansainvälisellä verkostolla, vahvalla asemalla Afrikan ja Aasian reiteillä sekä SkyTeam-allianssin tuomilla kumppanuuseduilla. Osake sai ostosignaalin 6. elokuuta.
Tässä artikkelissa tarkastellaan kolmea yhtiötä niin fundamenttien kuin teknisen analyysin näkökulmasta ja etsitään vastausta kysymykseen: mikä kolmesta osakkeesta on tällä hetkellä houkuttelevin sijoituskohde sijoittajalle, joka on valmis kantamaan lentomatkailun syklisyyden synnyttämän riskin?
Lue vertaileva analyysi
Mikä kolmesta osakkeesta on tällä hetkellä houkuttelevin?
👉 Lue koko analyysi ja sijoitusnäkemys – liity jäseneksi ja saat sisällön heti käyttöösi.
Jäsenenä pääset lukemaan tämän ja lisäksi saat käyttöösi Sijoittaja360-palvelun. Kokeilun jälkeen tilaus jatkuu 11,90 €/kk. Voit perua milloin tahansa.
