Nextech AR – Metaverse-megatrendin yksi suurimmista nousijoista?

Metaverse on vakiinnuttanut paikkansa vuoden 2021 uusista megatrendeistä. Tässä artikkelissa kerromme pienestä osakkeesta, joka on vielä tuntematon suurimmalle osalle sijoittajista, mutta jolla on valtava potentiaali tulla yhdeksi suurimmista voittajista metaversumien megatrendissä.

Sijoittaja.fi
Sijoittaja.fi

Metaverse on vakiinnuttanut paikkansa vuoden 2021 uusista megatrendeistä. Tässä artikkelissa kerromme pienestä osakkeesta, joka on vielä tuntematon suurimmalle osalle sijoittajista, mutta jolla on valtava potentiaali tulla yhdeksi suurimmista voittajista metaversumien megatrendissä.

Metaverse

Kuukausi sitten julkaistussa artikkelissamme kerroimme metaversumista, yhdestä kuumimmista sijoitusalueista, ja selvitimme, kuinka suuri metaverse-trendi tulee olemaan. Kirjaimellisesti viikkoa myöhemmin Mark Zuckerberg ilmoitti Facebookin uudelleenbrändäyksestä ja yrityksen nimen muuttamisesta Metaksi korostaen painopisteen siirtymistä metaversumiin. Tästä ilmoituksesta on tullut kuin avautunut tulvaportti valtavalle metaverseaallolle, joka houkuttelee sijoittajia maailmanlaajuisesti.

Tässä artikkelissa kerromme pienestä osakkeesta, joka on vielä tuntematon suurimmalle osalle sijoittajista, mutta jolla on valtava potentiaali tulla yhdeksi voittajista metaversumien megatrendissä. Olemme seuranneet tätä pientä yritystä puoli vuotta sen innovatiivisten teknologioiden kehitystä seuraten ja uskomme, että sen kasvutarina alkaa nyt avautua.

Mikä parasta, tämän yrityksen osakkeilla käydään kauppaa vielä vain noin 1,5 eurolla

Metaverse-yritys, josta puhumme, on kanadalainen Nextech AR Solutions Corp. Sen osake on noteerattu Kanadan pörssissä ja kurssi on 1,6 CAD. Yhtiön markkina-arvo on 136 miljoonaa Kanadan dollaria.

Nextech on nopeasti kasvava ja monipuolinen lisätyn todellisuuden (augmented reality, ”AR”) kokemusteknologioiden ja -palvelujen toimittaja räjähdysmäisesti kasvavalta AR-teollisuuden alalta. Statistan mukaan markkinoiden arvon arvioidaan saavuttavan 120 miljardia dollaria vuoteen 2022 mennessä.

Nextech AR on vuonna 2018 perustettu kanadalainen yritys, joka on sitoutunut lisättyyn todellisuuteen lanseerauksestaan ​​lähtien. Nextech keskittyy AR:ään täysin ja toimii alan hämmentäjänä, joka on jo kehittänyt joukon AR-ratkaisuja muun muassa sähköiseen kaupankäyntiin, digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin, koulutukseen ja virtuaalisiin tapahtumiin. Yrityksen alustat mahdollistavat 3D-tuotevisualisoinnit, ihmishologrammit ja 360°-portaalit.

Ratkaisuja verkkokauppaan ja markkinointiin

Yrityksen verkkokaupan ratkaisuihin kuuluu tekoälyllä (AI) toimiva end-to-end-alusta, jonka avulla tuotekuvat voidaan muuttaa jännittäväksi ja laadukkaaksi 3D- ja AR-sisällöksi. Sisältö voi näkyä esimerkiksi helppoina ja skaalautuvia 3D/AR-malleina, 3D-mainosbannereina tai AR-älypakkauksina.

Esimerkki Nextech AR:n palvelun hyödyntämisestä verkkokaupassa.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Teknologia tuo käyttäjilleen useita etuja, minkä odotetaan lisäävän Nextechin ratkaisujen kysyntää ja edistävän niiden massakäyttöä

Asiakkaat voivat esikatsella tuotteita puhelimensa kautta eri näkökulmista ja tuntea, että tuotetta on mahdollista jopa koskettaa. Alusta mahdollistaa myös tuotteen visualisoinnin käyttäjän omassa tilassa ennen sen ostamista. Voit esimerkiksi tarkistaa, miltä uusi pöytä näyttäisi huoneessasi ennen ostoa. Nextechin mukaan AR-ratkaisujen käyttö verkkokaupassa vähentää tuottoja 25 %, koska se antaa asiakkaille mahdollisuuden tehdä parempia ostopäätöksiä. Samalla se kuitenkin lisää konversioita 94 % asiakkaiden lisääntyneen sitoutumisen ansiosta.

Havainnekuva Nextech AR:n digitaalisista ratkaisuista.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Yritykset voivat integroida Nextechin ratkaisut saumattomasti, sillä ne ovat yhteensopivia johtavien verkkokauppa-alustojen kanssa. Lisäksi Nectech tarjoaa mielenkiintoisen ratkaisun QR-koodin laukaisemaan hologrammikokemukseen, joka voidaan sijoittaa esimerkiksi tuotepakkauksiin tai myymälän käytäviin. Hologrammeja voidaan käyttää erityisesti antamaan asiakkaille informaatiota kyseisestä tuotteesta.

Esimerkki Nextech AR:n palvelun hyödyntämistä mainonnassa.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Nextechin mainosalusta antaa asiakkaille mahdollisuuden upottaa täysin interaktiivisia hologrammeja mainosbannereihinsa, mikä voi lisätä merkittävästi myyjien mainosten klikkauksia, asiakkaiden verkkoliikennettä sekä myyntiä. Itse asiassa hologrammien käyttötapauksia on loputtomasti: brändilähettiläät, tuoteesittelyt, asiakaspalvelun edustajat, kouluttajat, professorit, muusikot, kokit, esiintyjät. Uskomme, että tämä tekniikka saattaa pian yleistyä kaikkialla, ainakin verkkokaupassa.

Havainnekuva Nextech AR:n palvelun hologrammeista.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

AR ja kouluttamisen virtuaaliset ratkaisut

Nextechin virtuaali- ja AR-ratkaisut koulutukseen mahdollistavat muun muassa virtuaalioppitunnit sekä antavat opiskelijoiden visualisoida ja kiertää laitteita 3D-, AR-laboratoriossa. Yhtiön mukaan tämä mahdollistaa täysin mukaansatempaavan oppimiskokemuksen ja parantaa oppimisen laatua. Joidenkin tutkimustulosten mukaan AR:lla oppimisen muistijälki on 70 % korkeampi.

Nextech AR:n esimerkki yhtiön palveluiden soveltamisesta oppimstarkoituksiin.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Yritys tarjoaa myös Map D -ohjelmiston, jonka avulla käyttäjät voivat myydä pohjapiirroksensa tai rakentaa tapahtumaohjelmia nopeasti käyttämällä runsaasti verkkotyökaluja.

Havainnekuva Nextech AR:n Map D -ohjelmistosta
Source: Nextech AR Solutions Corp.

360° AR-portaalit

Nextech AR tarjoaa myös teknologiaa, jonka avulla voidaan luoda yhdyskäytäviä 360 asteen virtuaalihuoneisiin, ns. portaaleihin virtuaaliympäristöön pääsemiseksi. Tätä tekniikkaa voidaan käyttää virtuaalivierailuihin 360 VR-videoiden kanssa, tehdaskierroksiin, museoihin ja taidegallerioihin, myymälöihin ja muihin.

Nextech AR:n 360 astetta kattava virtuaaliportaali
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Virtuaaliset tapahtumat

Marraskuun 18. päivänä Nextech ilmoitti integroivansa yhtiön uudelleen suunnitellun virtuaalitapahtuma-alustan, joka on uudelleen brändätty ”ARitize Events 3D”-nimellä. Integraatio mahdollistaa mukaansatempaavat virtuaaliset tapahtumat esimerkiksi koulutuksen, huutokaupan, verkkokaupan, uusien tuotteiden lanseerausten ja koulutuksen aloilla.

Nextech AR:n havainnekuva yhtiön virtuaalitapahtuma-alustasta.
Source: Nextech AR Solutions Corp.

Nextechin tapahtuma-alusta on jo isännöinyt tapahtumia Johnsonin & Johnsonin, Amazonin, Harvardin, MIT:n, UNESCOn, Royal College of Physician and Surgeonsin ja monien muiden kanssa.

Strategiset hankinnat

Pyrkiessään vahvistamaan asemaansa kasvavana johtajana AR-markkinoilla Nextech AR on tehnyt useita tärkeitä yritysostoja. Kesäkuussa 2021 yhtiö ilmoitti ostavansa Threedy.ai Inc:n, tekoäly-yrityksen, jonka kotipaikka on Piilaaksossa, Kaliforniassa. Yrityskaupan hintalapuksi muodostui 9 500 000 Yhdysvaltain dollaria. ”Yhdistämällä Threedyn disruptiivisen tekoälyteknologian ja johtavan AR-alustamme olemme muuttaneet peliä”, kommentoi Nextech AR:n perustaja ja toimitusjohtaja Evan Gappelberg.

Elokuussa Nextech ilmoitti ostavansa Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevan tilalaskentayrityksen ARWAY Ltd:n. Yrityskauppa tarjosi Nextechille tilakartoitusalustan, joka on kriittinen ”minimetaversumien” rakentamiselle.

Googlen 3D AR -hakuohjelman varhaiseksi käyttökumppaniksi

Nextech AR on hiljattain valittu Googlen 3D AR -hakuohjelman alkuvaiheen kumppaniksi. Tämän myötä Nextech AR myöntää 3D-hakuohjelmaan eksklusiivisen ennakkopääsyn nykyisille Threedy.ai-asiakkailleen, joihin kuuluvat eräät maailman suurimmista huonekalujen jälleenmyyjistä – Pier 1, Lighting Plus ja Kmart Australia. Google on sitoutunut tekemään 3D/AR:stä olennaisen osan haku- ja ostokokemuksia.

Ainutlaatuinen CAD

Syyskuussa Nextech ilmoitti julkistaneensa uraauurtavan CAD to POLY -ratkaisunsa, joka liittää palveluihinsa teknologian, jolla luodaan optimoituja 3D-verkkoja, jotka soveltuvat 3D- ja AR-sovelluksiin. Koska globaaleja CAD-markkinoita hallitsevat suuret valmistajat auto-, ilmailu-, teollisuuskone-, siviili- ja rakennusteollisuudesta, sähkö- ja elektroniikkateollisuudesta, lääketeollisuudesta, terveydenhoidosta, kulutustavaroista ja muista, Nextech uskoo, että tämä tekniikka antaa yritykselle etulyöntiaseman 11 miljardin dollarin CAD-markkinoilla. Samalla yhtiö pystyy laajentamaan lisätyn todellisuuden liiketoimintaansa verkkokaupan ulkopuolelle. Yhtiö on jättänyt väliaikaisen patentin CAD-tiedostojen muuntamisesta 3D-malleiksi.

Laajentuminen Aasian markkinoille

Nextech on hiljattain allekirjoittanut myös useita sopimuksia aasialaisten verkkokaupan toimijoiden kanssa. Kaiken kaikkiaan 13 verkkokaupan ryhmittymää käyttävää Nextechin verkkokaupparatkaisua Threedy.ai:ta, ja ne edustavat noin 400 000 verkkokauppasivustoa. Kyseiset ryhmittymät toimivat Threedy.ai:n viittauskumppaneina Aasiassa, jossa ovat maailman suurimmat verkkokaupan B2C-markkinat. Statistan mukaan Aasian markkinoiden odotetaan edustavan yli 61 prosenttia verkkokaupan maailmanlaajuisista markkinoista vuoteen 2024 mennessä.

Yhteistyö Lontoon kaupungin kanssa

Tämä syksy on ollut yritykselle todella hedelmällinen. Lokakuussa Lontoon kaupunki valitsi Nextechin ARwayn spatiaalisen kartoitustekniikan luomaan sen ”mini-metaversumin” ”Harmony at London Wall Placessa”.

Odotettu integrointi Shopifyn kanssa

Nextech odottaa integraation Shopifyn kanssa tapahtuvan joulukuussa, mikä avaa Nextechin ratkaisut yli 3 miljoonalle kauppiaalle suoraan.

Suunnitelmissa on tuoda 3D-mallitehdas maailmalle

Nextech AR ilmoitti hiljattain suunnitelmistaan ​​julkaista vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä SaaS Metaverse Studion, joka integroi joukon yhtiön AR-ratkaisuja. Nextech uskoo, että tämä on ensimmäinen todellinen itsepalvelu AR SaaS -alusta, joka on edullinen kaikille verkkokauppasivustoille ja demokratisoiden lisätyn todellisuuden suurille ja pienille verkkokauppayrityksille.

Yrityksen toimitusjohtaja Evan Gappelberg kommentoi, että ”Nextechillä on menossa erittäin merkittävä kasvun ja siirtymän vaihe, ja olemme innoissamme voidessamme tuoda ARitizen esiin uutena tuotenimenämme, jonka uskomme tulevan kaikkien laajalti käyttöön kuvaillessaan 2D-3D-resurssien muuntamista ja lopulta kaikkea 3D:tä.” Hän lisäsi: ”Meillä on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää Metaversen taloutta yhtenä harvoista Metaverse-ratkaisuista. ARitize Metaverse Studio on yksi alusta, jonka avulla asiakkaamme voivat paitsi luoda minimetaversumeita, myös täyttää Metaversen tuotehologrammeilla ja ihmishologrammeilla.

Nextechin nykyistä ARway Studiota käyttää jo yli 600 kehittäjää ympäri maailmaa, luoden yli 60 ainutlaatuista paikkakarttaa käyttämällä yrityksen spatiaalista kartoitussovellusta. Studio on alkanut tuottaa tuloja, ja uuden SaaS-tarjouksen odotetaan vauhdittavan tätä liiketoimintaa tarjoamalla kuukausittaisen tilausvaihtoehdon.

Yhtiö näkee tarjonnalleen varsin vahvaa kysyntää. Nextechin toimitusjohtajan mukaan yhtiö on tällä hetkellä allekirjoitusvaiheessa suuren brändin kanssa, joka on kiinnostunut 2 500 3D/AR-mallin aloittamisesta, jotka voivat kasvaa 10 000 malliin. He myös lainaavat 20 000 3D-mallipyyntöä, jotka voivat kasvaa 400 000 malliin, sekä useita 10 000 3D-mallipyyntöä. Pitkällä aikavälillä Nextechin tavoitteena on olla 3D-mallitehdas koko maailmalle ja erityisesti metaversumille.

Listaus NASDAQ:iin

Tällä hetkellä yhtiön osakkeilla käydään kauppaa kansainvälisesti Frankfurtin pörssissä (N29), TDG:ssä (N29), Yhdysvalloissa OTCQB:ssä (NEXCF) ja Kanadassa NEO Senior Stock Exchangessa sekä Kanadan arvopaperipörssissä. Suomalaisille sijoittajille yhtiön osakkeet ovat saatavilla esimerkiksi DEGIROssa* tunnuksella N29. Yhtiö ryhtyy toimenpiteisiin päästäkseen Nasdaqin listalle, mikä voi olla yksi sen kasvun katalysaattoreista. Tiedetään, että nopeasti kasvavat yritykset usein hyötyvät listautumisesta Nasdaqiin likviditeetin lisääntymisen ja paremman pääoman saatavuuden vuoksi, mikä antaa niille mahdollisuuden nopeuttaa kasvusuunnitelmiaan.

Talousasiat

Marraskuun 11. päivänä Nextech raportoi kolmannen neljänneksen tuloksen (huomaa, että tunnusluvut ilmoitetaan Kanadan dollareina):

  • Kolmannen vuosineljänneksen kokonaisliikevaihto oli 5,7 miljoonaa dollaria, kasvua 23 % vuoden 2020 kolmannen neljänneksen 4,7 miljoonasta dollarista ja hieman pienempi kuin vuoden 2021 toisen neljänneksen liikevaihto.
  • Vuoden alusta liikevaihto oli 19,6 miljoonaa dollaria, mikä on 83 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Tuotemyynti kasvoi 61 %. Teknologiapalveluiden ja uusiutuvien ohjelmistojen tuotot kasvoivat 238 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vuoden 2021 kolmannen vuosineljänneksen tuotemyynti oli 4,6 miljoonaa dollaria, kasvua 20 % vuoden 2020 kolmanteen neljännekseen verrattuna ja 3 % enemmän kuin vuoden 2021 toisella neljänneksellä johtuen viime vuodesta laajentuneesta tuotevalikoimasta ja uusien myyntikanavien lisäämisestä.
  • Yrityksen nettotappio oli 8,2 miljoonaa dollaria.

Yhtiö raportoi, että se rakensi myyntihenkilöstön kustannustehokkaampaan malliin, tarkoituksenaan alentaa kokonaismyyntikustannuksia prosentteina liikevaihdosta tulevien vuosineljännesten aikana. Nextech odottaa bruttovoittojen ja katteiden kasvavan, kun ne lisäävät AR- ja metaverse-liiketoimintaansa vuoteen 2022 ja siitä eteenpäin.

Riski ja tuotto

Koska Nextech on pieni yhtiö, joka on vasta kasvun alussa, tähän yritykseen sijoittamista voidaan pitää ”korkea riski – korkea tuotto”-mahdollisuutena. Kokonaiskuvan perusteella yrityksellä on vahvat kasvun perusteet. Nextechillä on hyvät mahdollisuudet hyödyntää metaversumien megatrendiä. Yrityksellä on alan edelläkävijän etu ja se kehittää erittäin skaalautuvaa liiketoimintaa. Uusien SaaS-tarjousten ja kuukausittain toistuvan tulomallin myötä Nextech on saamassa vahvan kasvun moottorin vuonna 2022 ja siitä eteenpäin. Nextechin ratkaisut on jo validoitu markkinoilla, ja uskomme, että yritys on todennäköisesti valmis hyötymään tulevasta AR:n ja metaversen massiivisesta käyttöönotosta, mikä voi olla palkitsevaa sen varhaisille sijoittajille pitkällä aikavälillä. Muista kuitenkin huomioida korkea riski ja tutustua yhtiöön tarkasti ennen sijoituspäätöstäsi. Sijoittamiseen liittyy aina tappion riski.

Artikkelin kirjoittaja on Anastasiya Köykkä, joka on kasvuyhtiöistä pitävä sijoittaja ja analyytikko. Hän tutkii sijoitusmahdollisuuksia vallitseviin innovaatioihin, jotka johtavat maailman muutoksiin. Hän pyrkii tunnistamaan osakkeet, joilla on huomattava kasvupotentiaali. Anastasiyalla on BBA-tutkinto ”Financial Management for Global Business”, Haaga-Helia ja kansainvälisen oikeuden maisterin tutkinto Valko-Venäjän valtionyliopistosta.

Kuvalähde: Nextech AR

(*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen.

Sinua voisi kiinnostaa
Laaja markkinakatsaus: sijoittajan tärkeimmät indikaattorit
Netflixin tulos ylitti odotukset jälleen kerran
Analyysi: Nordea ylitti ennusteet ensimmäisellä neljänneksellä
RiverRecycle näkyvyys
Sijoittajan valinnat