Facebookin ongelmat eivät näkyneet tuloksessa – osake nousussa

Kohut eivät näkyneet Facebookin käyttäjämäärissä. Yhtiön Q3-tulos oli linjassa muiden FAANG-osakkeiden kanssa ja osake nousi tulosjulkistuksen jälkeen.

Tatu Ronkainen
Tatu Ronkainen

Kohut eivät näkyneet Facebookin käyttäjämäärissä. Yhtiön Q3-tulos oli linjassa muiden FAANG-osakkeiden kanssa ja osake nousi tulosjulkistuksen jälkeen.

Facebookin tulos linjassa FAANG-yhtiöiden kanssa – osake nousussa

Facebook julkisti Q3 tuloksensa eilen. Kuten aikaisemmatkin tuloksensa julkistaneet FAANG-osakkeet, Netflixiä lukuunottamatta, myös Facebookin osakekohtainen tulos ylitti ennusteet, mutta liikevaihdon kasvu oli ennakoitua pienempi. Facebookin Q3 EPS oli $1.76 (ennuste 1.47) ja liikevaihto $13.73Mrd (ennuste $13.80Mrd). Muista FAANG-osakkeista poiketen Facebookin tulos otettiin sijoittajien keskuudessa vastaan ristiriitaisesti; laskussa ollut osake notkahti hieman alemmas heti julkistuksen jälkeen, mutta on sen jälkeen ollut nousussa. Analyytikoiden konsensusennusteeseen, $203.26 osakehintaan, on kuitenkin vielä reilusti kirittävää.

USA:ssa käyttäjämäärät pysyivät ennallaan. Tätä voidaan pitää sinällään yllätyksenä, sillä tietoturva- ja muista ongelmista riippumatta käyttäjämäärät ”vain” vakiintuivat, eikä kokonaiskäyttäjien vähenemistä tapahtunut. Pohjois-Amerikka on edelleen selkeästi suurin ja tärkein Facebookin maantieteellisistä segmenteistä ja se toi neljänneksellä 47% yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Eurooppa, jossa käyttäjämäärät laskivat lievästi, toi 24%. Facebookin oma videoalusta Facebook Watch, joka on olennainen osa aikasemmin syksyllä julkistettua Portal-laitetta, kolminkertaisti käyttäjämäärät muutaman viime kuukauden aikana.

Yhtiön runkoliiketoiminnan eli mainosten näyttömäärät kasvoivat reilusti, noin 25%, mikä oli selvästi enemmän kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla. Näyttömäärien kasvu kuitenkin laski keskimääräistä mainosnäyttötuottoa, sillä mainoksia näytetään yhä enenevässä määrin huonommin asiakkaita sitovilla esitysalustoilla ja maantieteellisillä alueilla. Keskittyminen näiden alustojen (esim. Instagram Stories) ja maantieteellisten alueiden käyttäjien sitouttamiseen ja mainostulojen optimointiin on Facebookin mielestä merkittävä kasvumoottori muutamalle seuraavalle vuodelle.

Kasvua WhatsAppilla ja Instagramilla?

Jatkossa Facebook arvioi liikevaihdon kasvun jatkuvan useiden kasvuajureiden siivittämänä. WhatsAppin ja Messengerin ei odoteta tuottavan merkittävää liikevaihtoa vielä 2019. Arvioiden mukaan Facebookin kahdesta miljardista päivittäisestä käyttäjästä noin yksi neljäsosa käyttää ainoastaan Instagramia tai WhatsAppia, ilman Facebookin tai Messengerin käyttöä. Reipasta kasvua on siis mahdollista saada jo olemassaolevista palveluista. Yhtiö arvioi, että aikaisemmin ennustettu vuosittaisen liikevaihdon kasvu tulee hidastumaan Q4:llä ennakoitua vähemmän. Vuoden 2019 tilanteesta toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi, että yhtiön kulut tulevat olemaan korkealla tasolla, mutta hidastuvan vuoden jälkeen. Tähän vaikuttaa varmasti yhtiön aikaisemmin kertoman tuhansien tietoturvatyöntekijöiden palkkaamiskustannukset, sekä tietoturvan parantamisen kehitys- ja käyttöönottokustannukset.

Sinua voisi kiinnostaa
Microsoftin tulos ylitti ennusteet – pilvipalveluiden kasvu kiihtyy tekoälyn avulla
Analyysi: Orion loi uskoa sijoittajiin täsmentämällä ohjaustaan
Analyysi: Kempowerin tulos reilusti pakkasella – osake jatkaa laskussa
Rahastotyökalu
Sijoittajan valinnat