SijoittajaApp

Analyysissa sosiaalisen median osakkeet. Facebook ja Google jyräävät, mutta haastajaosake voi tarjota parhaan tuoton.

Sosiaalisen median jättiläiset Facebook ja Google jyräävät muut media-alan yhtiöt jalkoihinsa. Some-osakkeiden haastajista yksi voi nousta uhkaamaan näiden valta-asemaa. Mitä osakkeita ostaa?

Julkaistu: 02.06.2021 Kirjoittaja:

kansainvälinen sijoittaminen megatrendit osakkeet sijoitusideat teknologiayhtiöt tulokset

Mainonta on siirtynyt verkkoon ja sosiaaliseen mediaan

Koronapandemia kiihdytti digitaalista murrosta parilla vuodella. Kauppa siirtyi verkkoon ja samalla markkinointi digiin. Tämä iso rakenteellinen muutos on näkynyt perinteisissä mediataloissa, joiden mainostulot painetusta mediasta ovat laskeneet rajusti.

Kantar TNS:n mukaan vuonna 2020 mainonnan kokonaismäärä laski Suomessa 16,6 % (-1,1 %) 735,6 miljoonaa euroon. Lasku jatkui vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla, jolloin mainonta laski 9 %.

Todellisuudessa mainonta ei ole laskenut noin selvästi. Mainonta on siirtynyt uusille alustoille, jotka eivät ole mukana vertailussa. Mainostajat käyttävät yhä enemmän sosiaalisen median alustoja, hakukonemainontaa, mobiilialustoja, videokanavia sekä sisältömarkkinointia. Suuntaus on sama Suomessa kuin maailmalla.

Vertailussa SOME-jättiläiset

Sosiaalisen median suuryritykset

Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka palveluita Facebookin lisäksi ovat Instagram, Messenger ja WhatsApp.

YouTube on Googlen omistama maailman suosituin videopalvelu. Tämän lisäksi Google tekee mainostuloja hakupalvelulla sekä sovelluskauppa Google Playlla.

Snap on sosiaalisen median yhtiö, jonka suosittu palvelu on Snapchat. Siinä käyttäjät tekevät ja lähettävät videoita, viestejä ja seuraavat toisia käyttäjiä. Snapchat on erityisen suosittu nuorten keskuudessa.

Twitterissa käyttäjät lähettävät ja lukevat toistensa tekemiä mikropäivityksiä eli tviittejä. Yksi tviitti sisältää korkeintaan 280 merkkiä. Twitter on tärkeä uutiskanava.

Pinterest on sosiaalisen median yhtiö, jonka palvelua käytetään ilmoitustaulutyyppisesti linkkien ja kuvien jakoon. Sitä käytetään esimerkiksi kodin sisustuksen ideoinnissa.

Someyhtiöt kasvoivat

Googlen Q1-raportti oli erinomainen. Toimitusjohtaja kertoi, että kuluttajat ovat palanneet vahvasti käyttämään Googlen hakukonetta ja muita palveluita. Googlen mainostulot kasvoivat 30,2 % 31,9 miljardiin. YouTuben tulot kasvoivat 6,0 miljardiin, kasvua 50,0 %.

Facebookin kasvuvauhti kiihtyi Q1:llä täysin uudelle tasolle. Liikevaihto kasvoi peräti 48 % ja ylitti ennusteet selvästi. Myös tulos oli selvästi ennusteita parempi. Toimitusjohtaja Zuckerberg kertoi, että yhtiö aikoo investoida voimakkaasti tulevaisuudessa. Muun muassa virtuaaliseen ja laajennettuun todellisuuteen ja kehittäjätalouteen.

Twitterin suoritus Q1:llä oli myös vahva, mutta jäi Facebookin ja Googlen suoritusten varjoon. Osake laski pörssissä, koska kasvu ja ohjaus olivat analyytikoiden ennusteita heikommat. Liikevaihdon kasvu oli kuitenkin korkealla 28 % tasolla. Mainostulot kasvoivat nopeammin kuin käyttäjämäärät.

Snap kasvoi Q1:llä joukon toiseksi nopeinta vauhtia ja yhtiö odottaa kasvun jatkuvan voimakkaana myös Q2:lla (ohjaus 80-85 %:n kasvu). Kasvun jatkuessa tuolla tasolla Snap ohittaa liikevaihdossa Twitterin nopeasti. Positiivista oli lisäksi se, että Snap odottaa käyttökatteen nousevan Q2:lla nollan tuntumaan. Toimitusjohtaja piti Snapin suoritusta vahvana.

Myös Pinterestin osake laski tulosjulkistuksen jälkeen, koska käyttäjämäärien kasvu jäi odotuksista. Johto kertoi, että Pinterest hyötyi koronarajoituksista, mutta nyt rajoitusten purkautuessa käyttäjämäärien kasvu ja palvelussa vietetty aika heikkenevät koronavuodesta. Yhtiö antoi kuitenkin vahvan ohjauksen Q2:lla ja odottaa liikevaihdon kasvavan 105 %.

Sijoittajan näkökulma

Reilu kolmen vuoden tarkastelujaksolla Snap ja Twitter ovat tarjonneet parhaan tuoton. Snapin tuoton takana on poikkeuksellisen vahva kurssinousu vuoden 2020 puolesta välistä lähtien. Facebook on tuottanut some-osakkeista heikoiten johtuen kasvaneesta regulaatioriskistä sekä yhtiön tietosuojaongelmista, jotka toivottavasti ovat nyt takana päin.

Haluatko lukea koko artikkelin?


Tämä sisältö on avoinna vain Sijoittaja.fi -jäsenille.
Liittymällä jäseneksi saat käyttöösi sijoittajan kaikki työkalut ja lukuoikeuden sisältöön.


Aloita kuukauden kokeilu eurolla!

Oletko jo Sijoittaja.fi -jäsen? Kirjaudu:





SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT



YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa
Trialbox







SijoittajaApp

Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy