
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Nike ja FedEx julkaisivat osavuosikatsaukset tiistaina 20.12. Mitä yhtiöiden tulokset kertovat markkina- ja kysyntätilanteesta?
analyysi FedEx markkinaympäristö Nike sijoittaminen sijoitusideat tuloskausiUrheiluvarustejätti Nike ja kuljetus- ja kuriiripalveluita tarjoava FedEx julkaisivat osavuosikatsauksensa. Yhtiöiden raportit kertovat paljon maailmanlaajuisesta kysynnästä ja tarjonnasta. Miltä yhtiöiden tulokset ja globaali markkinatilanne näyttävät sijoittajan näkökulmasta?
Niken tulos ja liikevaihto ylittivät reilusti markkinoiden odotukset, mutta korkeammat kustannukset alensivat Niken katteita. Niken kurssi raketoi pörsissä yli 10 prosenttia.
Liikevaihto kasvoi 17 % vuoden takaiseen verrattuna. Niken tulos oli vahva ja yhtiö uskoo kasvuun myös jatkossa. Yhtiön talousjohtaja Matt Friend kertoi konfrenssipuhelussa, että yhtiö näkee kasvun jatkuvan koko seuraavan tilikauden ajan.
Nike on ylittänyt markkinoiden odotukset jo kolme kvartaalia putkeen. Yhtiö on muiden jälleenmyyjien tavoin kärsinyt kasvaneista varastoista, jotka johtuvat monista syistä, kuten toimitusketjujen häiriöistä, maailmantilanteesta, toimitusajoista ja kasvaneesta kuluttajakysynnästä.
Niken varastot kasvoivat kuluneella kvartaalilla 43 % verrattuna vuoden takaiseen, mutta pienenivät edellisestä kvartaalista. Kasvaneen varaston takia Nike joutui myymään tuotteitaan alennuksella, joka puolestaan pienensi yhtiön katteita.
Niken osake on tullut alas muun markkinan mukana tänä vuonna. Kurssi on laskenut vuoden alusta noin 37 %, joka on huomattavan paljon, kun vertaa esimerkiksi teknologiaindeksi Nasdaqiin, joka on laskenut vuoden alusta 33 %. Nikelle on viiden vuoden aikana tullut nousua kuitenkin hyvin, noin 63 %.
Pääomasi on vaarassa.
Nike keskittyy yhä enemmän suoramyyntiin kuluttajille ja pyrkii vähentämään jälleenmyyjien merkitystä liiketoiminnassa. Tämä on positiivinen uutinen myös osakkeenomistajille. Tämä on toisaalta kasvattanut markkinointikustannuksia, mutta investoinnit markkinointiin ovat kannattaneet. Niken suoraan kuluttajille myyvän segmentin Nike Directin myynti kasvoi viimeisellä neljänneksellä 5,4 miljardiin dollariin (16 %) ja digitaalinen myynti kasvoi 25 %.
Niken myynti sakkasi odotetusti Kiinassa. Kyseessä on Niken kolmanneksi suurin markkina-alue, jossa myynti laski kolme prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kiina on sittemmin avannut maataan ja on luopumassa nolla-covid politiikastaan, mikä on hyvä uutinen myös Nikelle.
FedExin myynti ja tulos laskivat viimeisellä neljänneksellä vuoden takaisesta. FedExin tulos oli erityisen heikko Express-yksikössä. Tulos oli kuitenkin analyytikkoennusteita parempi.
Yhtiö ilmoitti syksyllä säästötoimenpiteistä maailmanlaajuisen kysynnän heikkenemisen vuoksi. FedEx nosti myös pakettien toimitushintoja. Tuolloin toimitusjohtaja Raj Subramaniam varoitti, että talous joutuisi maailmanlaajuiseen taantumaan.
FedEx kertoi, että se pystyy leikkaamaan vielä miljardi dollaria syksyn ennustetta enemmän, jotta vuoden 2023 kokonaissäästöt ovat 3,7 miljardia dollaria. ”Kun katsomme tilivuotemme toista puoliskoa, nopeutamme kustannustoimenpiteitämme, mikä auttaa kompensoimaan jatkuvaa maailmanlaajuista volyymien heikkoutta.” kertoi FedExin talousjohtaja Mike Lenz tulostiedotteessa.
EPS ylitti ennusteet, mutta jäi vuoden takaisesta jolloin yhtiön osakekohtainen tulos oli 4,83 miljardia dollaria.
FedEx kertoi että se vähentää lentojaan ja laittaa seisokkiin 11 laajarunkokonetta tilikauden loppuun mennessä. Yhtiön lentojen määrä on vähentynyt Yhdysvaltojen sisällä kuusi prosenttia ja kansainvälisten lentojen määrä jopa seitsemän prosenttia tämän vuoden aikana.
FedExin kurssi on laskenut vuoden alusta noin 36 %. Yhtiön tulos oli kuitenkin markkinoille positiivinen yllätys ja kurssi nousi jälkipörssissä lähes kuusi prosenttia. FedExin kurssi nousi rajusti pandemiavuosina, mutta viidessä vuodessa kurssi on laskenut 34 %, joten pandemian tuoma noste on tänä vuonna hävinnyt kokonaan kurssilaskun myötä.
FedExin liiketoimintasegmenttien tulokset vaihtelivat rajusti. Pikatoimituksiin keskittyvä Express-yksikkö pärjäisi heikoiten. Expressin liikevoitto laski 64 % viime vuodesta. Yritysten kuljetuksia tekevä FedEx Groundin liikevoitto puolestaan kasvoi 24 % viime vuodesta ja FedExin rahtiliiketoiminnan liiketulos kasvoi 32 % edellisvuodesta.
FedEx ennusti koko vuoden osakekohtaiseksi tulokseksi 13–14 dollaria, mikä on hieman analyytikoiden ennusteiden (14,08 dollaria).
Pääomasi on vaarassa.
Niken tulos oli erinomainen ja kuluttajakysyntä on vahvaa, mutta maailman suurimpiin kuljetusyrityksiin lukeutuva FedEx indikoi taantumaa. Niken varastojen kasvu voi myös kertoa kuluttajien pitkäaikaisen kysynnän hidastumisesta inflaation nostaessa hintoja. On mielenkiintoista seurata, kasvaako Niken tulos erityisesti nousevan suoramyynnin ansiosta vai kasvaako kokonaismyynti.
Niken ja FedExin raportit voivat osviittaa Q4-tuloskaudelle ja vuodelle 2023. Talous ajautuu taantumaan ja se näkyy väistämättä syklisiä yhtiöissä. Vahvan hinnoitteluvoiman brändiyhtiöt pärjäävät. Ainakin jos taantuma jää kevyeksi.
Nike ja FedEx löytyvät eTorosta, josta niitä voi ostaa aitoina osakkeina ilman välityspalkkioita. Perinteiset pankit ja välittäjät perivät erityisesti ulkomaalaisista osakkeista korkeat välityspalkkiot, joten eToro sopii hyvin kansainvälisen hajautuksen työkaluksi.