
- Sijoittaminen
- ETF-sijoittaminen
- Artikkelit
- Webinaarit ja Podcastit
- Sijoittajan työkalut
Tesla julkisti battery dayssa uutta teknologiaa, jolla se on valovuoden muita autonvalmistajia edellä. Lue pääkohdat battery daysta sekä sijoittajan näkökulma Teslan osakkeesta.
osakkeet teknologiayhtiöt TeslaMarkkinoiden odotukset Teslan battery dayn suhteen olivat huippukorkealla. Teslan osake on ollut kuluvan vuoden parhaiten tuottaneita osakkeita. Toimitusjohtaja Elon Musk ampui alas hurjimpia odotuksia päivää paria ennen battery dayta, joka sai osakekurssia hieman laskemaan.
Markkinat odottivat miljoonan mailin akkua sekä selvää kustannusten alentamista akkujen suhteen. Lisäksi markkinat halusivat nämä heti.
Battery dayn julkistukset olivat vahvoja, mutta miljoonan mailin akku jäi tulematta. Lisäksi aikaikkuna oli pitempi kuin, mitä markkinat toivoivat. Siksi Teslan osake kääntyi jälkipörssissä laskuun.
Elon Musk kertoi, että Tesla on ainut ulkomaalainen yritys, jolla on 100 % omistama tehdas Kiinassa (Shanghaissa). Tulevaisuudessa tehdas yltää yli miljoonan auton vuosituotantoon. Teslan pitemmän aikavälin tavoite on 20 miljoonaa myytyä autoa vuodessa. Lähiajan tavoite on 500 000 autoa vuodessa.
Musk myös avasi sijoittajille, miten uuden teknologian skaalaminen kannattavaan volyymituotantoon on superhaastavaa. Prototyypin valmistaminen on Muskin mukaan helppoa, mutta sarjatuotanto 10-100 kertaa vaikeampaa. Tesla on kuitenkin onnistunut tässä.
Musk toi edelleen esille sitä, että Tesla ei ole vain autoyhtiö, vaan uusiutuvan energian yhtiö. Ilmastonmuutos on totta ja Tesla haluaa omalta osaltaan ehkäistä tätä tuomalla ratkaisuja, joilla päästään mahdollisimman alhaisiin CO2-päästöihin. Teslalla on USA:n edullisimmat ja tehokkaimmat aurinkopaneelit.
Autoissa itseohjautuvuus on Teslan tärkeimpiä ominaisuuksia tulevaisuudessa. Tässä Tesla on selvästi kilpailijoita edellä.
Akkuteknologialla on massiivinen markkinapotentiaali. Polttomoottoriautojen kääntäminen sähköautoiksi edellyttää satakertaista akkukapasiteettia ja kaiken vanhan fossiilisen lämmöntuotannon kääntäminen sähköksi 1600 kertaista akkukapasiteettia.
Teslan tavoite on puolittaa sähköauton kWh:n kustannus. KWh on energian mittayksikkö.
Tämä ei onnistu vain kasvattamalla akkusolujen (cells) kokoa, sillä tällöin akkujen lataaminen vaikeutuu ja hidastuu. Teslan esittelemällä uudella soluteknologialla latausaika on sama, vaikka akkukoko/-tehokkuus kasvaa.
Teslan tavoite on olla maailman paras valmistaja (manufacturer). Tämä tarkoittaa, että Teslan tehtaat ovat tehokkaimpia, niissä on paras skaalautuvuus, korkein tuotanto ja paras energiatehokkuus.
Tesla siirtyy tulevaisuudessa gigatehtaista teratehtaisiin. Uudenlaisen suunnittelun ja teknologian avulla tulevaisuuden teratehdas on pienempi kuin nykyinen 150 GWh:n Gigatehdas. Teslalle tämä tarkoittaa pienempiä investointeja, parempaa kannattavuutta ja kilpailukykyä.
Teslan tavoitteena on valmistaa akkuja 100 GWh vuonna 2022 ja 3 TWh (3000Gwh) vuonna 2030. Tämä tarkoittaa, että Tesla voi tehdä enemmän sähköautoja ja sähkövarastoja tulevaisuudessa. Musk vakuutti, että yhtiö yltää tähän tavoitteeseen. Uusissa akuissa ei ole lainkaan kobolttia.
Uudella akun ja auton suunnittelulla Tesla aikoo tehdä saman autoille kuin polttoainetankit lentokoneille, mutta paremmin. Uudet akut ovat osa auton rakennetta. Tämä säästää painoa ja lisää akkukapasiteettiä. Lisäksi se alentaa kustannuksia ja parantaa ajettavuutta.
Elon Musk kertoi, että kestää noin 12-18 kk saada osa näistä hyödyistä käytäntöön ja noin 36 kk täyteen hyötyyn. Käytännössä batery dayn hyödyt tarkoittavat, että tulevaisuuden Teslalla voi ajaa noin 1300 km ilman latausta. Kustannussäästöt vastaavasti tarkoittavat, että Tesla pystyy tuomaan markkinoille 25 000 dollaria maksavan sähköauton kolmen vuoden päästä joka on täysin itseohjautuva.
Battery dayssa julkistettiin myös uusi Plaid S-malli, joka on tuotannossa 2021. Auton suorituskyky on huikea: 0-100 kmh alle kahdessa sekunnissa, huippunopeus 320 kmh, yli 1100 hevosvoimaa. Etäisyys noin 840 km (jonka auto kulkee yhdellä latauksella).
Tesla on maailman kärkiteknologiayhtiöitä, joka on paljon enemmän kuin premium-luokan sähköautojen valmistaja. Tesla haluaa olla maailman kärkiyhtiöitä puhtaassa energiassa, akkuteknologiassa, sähköautoissa sekä näihin liittyvissä ohjelmistoissa, kuten autojen itseohjautuuvudessa.
Tesla ennustaa, että akkujen markkina kasvaa tulevaisuudessa yli 100-kertaiseksi nykyisestä. Tesla on jo nyt markkinajohtaja teknologiassa. Battery day vahvisti teknologiajohtajuutta.
Osakkeen kurssireaktio jälkipörssissä oli negatiivinen. Odotukset battery dayta kohtaan kasvoivat liian suureksi. Lisäksi aikaikkuna oli kärsimättömille sijoittajille liian pitkä.
Pitemmässä juoksussa Teslan tulevaisuus näyttää turvatulta. Yhtiö myös nosti markkinoilta 5 miljardia dollaria lisää pääomaa, mikä mahdollistaa kasvuinvestoinnit. Tesla on teknologiaetumatkaltaan toimialaan nähden ja visioltaan tällä hetkellä maailman ykkösyhtiö. Tulevaisuuden Tesla tekee liikevaihtoa ja voittoa seuraavilta osa-alueilta:
Teslan visio ylettyy vuoteen 2030 asti. On todennäköistä, että tähän mennessä Tesla on uusi biljoonan dollarin markkina-arvon yhtiö. Osakkeessa on juuri nyt paljon hypeä ja kurssivaihtelu on korkea. Teslan visioon uskovan sijoittajan, jolla on pitkä sijoitushorisontti, kannattaa käyttää osakkeen laskut ostopaikkoina. Ostot kannattaa hajauttaa useaan ajanhetkeen.
eToron sijoitusalustalla kansainvälisiin osakkeisiin voi sijoittaa Ilman välityspalkkiota. Tesla on yksi suosituimmista osakkeista eTorossa ja sijoittajat käyvät alustalla yhtiöstä kiivasta keskustelua.
Pääomasi on vaarassa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees