Vahvat brändit vahvistuvat koronakriisissä. Mitä brändiosakkeita sijoittajan kannattaa ostaa?

Vahvat brändit tulevat ulos koronakriisistä entistä vahvempina. Listasimme parhaita brändiosakkeita ja mitä niistä kannattaa ostaa.

Julkaistu: 15.04.2020 Kirjoittaja:

koronavirus osakkeet

Vahvat vahvistuvat kriisiaikoina

Historia on osoittanut, että vaikeina aikoina kuluttajat luottavat tunnettuihin brändeihin. Vahvat brändiyhtiöt ovat tulleet aiemmista kriiseistä ulos entistä vahvempina. Heikomman brändin yhtiöt ja sellaiset, joilla on ollut vaikeuksia jo ennen kriisiä, kuolevat pois.

Siksi koronakriisissä sijoittajan kannattaa tutkia tunnettuja brändiosakkeita. Suurella todennäköisyydellä näiden yhtiöiden markkinaosuus on muutaman vuoden päästä entistä korkeampi. Yhtiöt ovat nykyistä suurempia ja kannattavampia.

Mitä brändiosakkeita sijoittajan kannattaa ostaa?

Analysoimme kotimaisia ja kansainvälisiä brändiosakkeita. Yhtiöt on valittu ensisijaisesti harkinnanvaraisen kulutuksen sektorilta. Olemme myös nostaneet listalle muutaman teknologiayhtiön.

Olemme valinnoissamme painottaneet seuraavia ominaisuuksia:

  • Hyvä pitkän aikavälin markkina-arvon kasvu
  • Liikevaihdon ja tuloksen kasvu
  • Vakavarainen tase ja korkea kannattavuus
  • Tunnettuus Aasian markkinoilla
  • Vahva verkkokauppa

Markkina-arvon kasvu on kriteereistä tärkein, sillä se pitää sisällään kaiken tiedon yhtiön onnistumisesta. Liikevaihdon ja tuloksen kasvu kertovat, että yhtiö toimii kasvumarkkinalla. Vakavarainen tase on kriisihetkellä tärkeä. Läsnäolo Aasian markkinoilla on kääntymässä usean yhtiön voitoksi, sillä Aasia on tulossa koronakriisistä ulos nopeammin kuin länsimaat. Ne brändiyhtiöt, jotka ovat panostaneet digitaalisuuteen ja verkkokauppaan, ovat nyt erityisen vahvoilla. Perinteiseen kivijalkakauppaan luottaneet yhtiöt ovat vaikeuksissa.

Kotimaisista yhtiöistä kriteerit täyttää oikeastaan vain Marimekko. Kansainvälistymisessä yhtiö on panostanut erityisesti Aasian markkinoihin. Tämä näkynee heikkona Q1:nä, mutta kantanee hedelmää tulevina kvartaaleina, kun länsimaat ovat karanteenissa, mutta Aasiassa palataan normaaliin. Marimekko on myös panostanut verkkokauppaan. Marimekko ei kerro verkkomyynnin osuutta liikevaihdosta, mutta kertoi, että vuonna 2019 verkkomyynti jatkoi erittäin vahvaa kasvuaan Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat yli 10 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 15 prosentin liikevoittomarginaali. 

Marimekon osake on selvästi alle 12 kuukauden huipputasojen (42 euroa). Koronakriisi vaikuttaa Marimekon myyntiin ja tulokseen vuonna 2020 ainakin ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Todennäköisesti vielä Q3:lla. Esimakua tulosvaikutuksesta saadaa, kun yhtiö raportoi Q1-tuloksensa. On mahdollista, että osake käy nykyistä 26,50 euron tasoa alempana koronakriisin pitkittyessä. Siksi sijoittajan kannattaa hajauttaa ostot ajallisesti. Sijoittaja tuskin menettää mitään, vaikka odottaa tulosjulkistuksen ennen ensimmäisiä ostoja.

Valintamme brändiosakkeiksi


Haluatko lukea koko artikkelin?


Tämä sisältö on avoinna vain Sijoittaja.fi -jäsenille.
Liittymällä jäseneksi saat käyttöösi sijoittajan kaikki työkalut ja lukuoikeuden sisältöön.
Tämä osio ei kuulu Osakesäästötilipalveluun.


Aloita kuukauden kokeilu eurolla!

Oletko jo Sijoittaja.fi -jäsen? Kirjaudu:





SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT



YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa
Trialbox








Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy