Advertisement

Atol Avionin osakeanti päättymässä – Viimeinen (ja paras) hetki hypätä matkaan

Atol Avion Oy on Rovaniemellä sijaitseva Light Sport Aircraft (LSA) -luokan amfibiolentokoneiden valmistaja. Yhtiön osakeanti on lähes täynnä ja päättyy 30.11. Miksi osakkeen riskit ja valuaatio ovat nyt houkuttelevampia kuin koskaan aiemmin kierroksella?

analyysi Atol Avion sijoitusideat suorat sijoituskohteet

Uutta tiedote Atolilta – lentolupa 29.11.2019

Atol Avion on saanut tiedon EASA:lta, että Atol Aurora amfibiokoneen “Lupa ilmailuun” hyväksytään pikamenettelyllä. Lupa ilmailuun on rajoitettu 5 lentoon ja 10 tuntiin, kunnes loppudokumentaatio saadaan käsiteltyä.

EASA on valtuuttanut Traficomin tekemään tarvittavat tarkastukset Atolin kanssa määriteltynä ajankohtana, niin pian kuin mahdollista. EASA on myös varannut viikon aikaa huhtikuuhun 2020 koneen lopullisen tyyppihyväksynnän todentamiseen.

Yhtiön mukaan tämä tarkoitaa sitä, että joulukuussa lennetään koelentoja ja EASA antaa valtuudet Trafille hoitaa tarkastukset. Erillistä EASA tarkastusta ei siis tarvita.

Atol Avion Oy:n osakeanti päättymässä

Sijoittajan näkökulmasta nyt on kaikkein otollisin hetki hypätä sijoittajaksi Atol Avioniin, sillä monia sijoituskierroksen alkutaipaleella olleita riskejä on saatu torpattua:

  • Atol Aurora -lentokone saatiin kasattua esittelykuntoon syyskuussa.
  • Tyyppisuunnittelu on lähes 100 %:sti valmis (arviolta 20 päivää jäljellä).
  • Ennen Aurora -koneen tyyppihyväksynnän viimeistä osuutta, eli koelento-ohjelmaa, jäljellä on enää viimeiset koneen, sen päätösdokumenttien ja lentoehtojen viranomaistarkistukset. EASA:n ja Trafi:n tarkastajat saapuvat tekemään tarkastuksensa joulukuun 10.-12. päivä Rovaniemen tehtaalle.
  • Rotax Cessna 150 STC -moottorikonversiopakettien toimitukset aloitettiin Q4:lla.
  • Aiemmat rahoitushaasteet on saatu selätettyä ja pankkien kanssa on sovittu seuraavien kuukausien askelmerkeistä. Neuvottelut jatkuvat jälleen tyyppihyväksynnän edettyä ja sarjatuotannon alkaessa.

Mikäli sijoittajaa kiinnostaa osallistua sijoituskierrokselle tai kasvattaa omistusosuuttaan, nyt yhtiön omistajaksi pääsee kierroksen kaikkein pienimmällä riskillä ja matalimpaan hintaan suhteessa yhtiön osakeannin aikana kasvaneeseen fundamenttiarvoon. Osakeanti on käynnissä vielä muutaman päivän ajan, ja se päättyy 30.11.

Viimeisen 12 kuukauden aikana tehty tyyppisuunnittelu- ja tyyppihyväksyntätyö on iso askel, jonka myötä yhtiön tutkimus- ja kehityskustannuksiin käytetyt varat muodostavat nyt valtavan IPR-kokonaisuuden.

Aiemmin kesällä tehdyssä haastattelussamme Atol Avionin johto arvioi pelkän tyyppihyväksynnän arvoksi 12 miljoonaa euroa perustuen aiempaan kokemukseensa tarjouksista, jos he olisivat ostaneet valmiin koneen tyyppihyväksynnän. Samalla kun tyyppihyväksyntä etenee, yhtiön arvo nousee. 30.11. päättyvässä osakeannissa yhtiön pre-money -valuaatio on silti yhä 1 600 140 €, mikä on siis sama kuin osakeannin alkaessa kesällä.

Atol Avionin porukka

Tyyppisuunnittelu on edennyt projektisuunnitelman mukaan – lähes 100 %:sti valmis

Lentokoneen valmistaminen on monivaiheinen työ. Tarvitaan tyyppisuunnittelu (sis. kaikki osat, kaikkien osien valmistuksen kaikki prosessit), tyyppihyväksyntä (sis. kaikkien osien ja osakokonaisuuksien tarkastelu, fem-analyysit, lujuuslaskelmat, rakennekokeet, väsymistarkastelu, manuaalit jatkuvan lentokelpoisuuden lisenssihuoltamiseen, lentoehdot ja lentomanuaalit koelentämiseen, manuaalit operointiin).

Tyyppisuunnittelusta on nyt tehty lähes 100 %, ja jäljellä on enää alle 20 suunnittelupäivää. Johto kertoo tämän työn olleen haasteellista, koska sitä on tehty samanaikaisesti tyyppihyväksynnän kanssa. Tyyppihyväksyntäprosessin seuraavana vaiheena on edessä koelento-ohjelma, joka sisältää noin 100 tuntia lentämistä. Tyyppihyväksyntään kiteytyy kaikki data metsässä seisovasta mäntytukista siihen, että koneella lennetään esim. Pohjois-Amerikassa, turvallisesti – ja kaikkien sääntöjen ja pykälien edellyttämällä tavalla.

Tyyppisuunnittelun ja tyyppihyväksynnän valmistuminen nostavat Atolin muiden isojen lentokonevalmistajien rinnalle kuten Cessna ja Piper.

Lentokoneen pintaviimeistelyt

Tyyppihyväksytettävän Atol Aurora -lentokoneen viimeiset palaset ja sopimukset toimittajien kanssa loksahtelevat paikalleen.

Näin johto kertoo tehtaan tuoreimmista kuulumisista: ”Viikolla 47 tehtaallamme vieraili Oratex-päällystysjärjestelmän edustaja, Lanitz Aviationin, David Schneider. Schneider oli todella vakuuttunut puun käsittelyn laadusta, osat ovat erittäin vahvoja ja hyvännäköisiä. Vierailun aiheena oli lentokoneen pintaviimeistelyn koulutus ja siipien päällystys. Oratex-järjestelmä on nykyaikainen tapa verhoilla lentokone. Liimojen ja muiden aineiden kanssa ei tarvitse käyttää erityisiä suojaimia, koska aineet eivät ole myrkyllisiä. Tämä on ehdottomasti hyvä asia, joka sopii ajatusmaailmaamme ja puulentokoneeseen täydellisesti. Valitsimme Oratexin, koska se on tämänhetkisistä päällystysjärjestelmistä paras.”

Siiven verhoilu sekä lopputulos pinnalta ja pinnan alta

Asiakkaan suusta: ”Miksi ostin STC-moottorikonversiokitin?”

Heikki Kivijärvi on siviilissä yritysjohdon konsultti ja tuottaa asiakkailleen palveluja etenkin tuotantoketjun, ostamisen ja logistiikan optimoinnissa yhtiönsä Silex Consulting Oy:n kautta. Heikin kiinnostus ilmailuun syttyi jo pikkupoikana lennokkiharrastuksen myötä, ja hänen ensimmäinen unelma-ammattikin oli ilmavoimien hävittäjälentäjä. Se haave jäi toteutumatta, mutta mielenkiintoa ilmailua kohtaan se ei vähentänyt, vaan kiinnostus on ennemminkin iän myötä lisääntynyt.

”Tuotannon ja sen eri osa-alueiden kehittäjänä olen aina ollut rakentamassa kannattavuuden radikaalia parantamista asiakkailleni”, Heikki aloittaa. ”Kun tutustuin tarkemmin Atol Avion Oy:n Rotax STC-tuotteeseen, ymmärsin, että lentoharrastuksen aloittamisen ja jopa oman lentokoneen hankkimisen ei tarvitse olla ylitsepääsemättömän kallista.” ”Löytämäni Cessna 150:n kauppahinnan, Atol Avion Rotax STC-konversiopaketin sekä uuden avioniikan asentamisen jälkeen lentokoneen hinnaksi tulee alle 70 000 euroa”, analysoi Heikki. ”Tarkoituksenani on lentää koneellani oma lentolupakirja ja vuokrata konetta erilaisiin tilaisuuksiin sekä kerhojen käyttöön, jolloin saan säästöä myös vuosittaisissa käyttökustannuksissa”, täsmentää Heikki.

”Heikin analyysi on aivan oikea”, toteaa Atol Avion Oy:n myyntijohtaja ja pilotti Ari Tolonen. ”Edellä mainittu Atol Avion Rotax STC-konversiopaketti luo automaattisesti kyseiselle koneelle paljon uusia ominaisuuksia ja kustannustehokkuutta. Uuden moottorin myötä kone nousee ja lentää nopeammin sekä kuluttaa vähemmän polttoainetta, joka on lisäksi halvempaa. Suomen hinnoilla vuosittainen säästö polttoainekustannuksissa on noin 50 %. Samalla konversio tuo turvallisesti 18 kg lisäyksen kuormattavuuteen, mikä tarkoittaa yli tunnin verran lisää polttoainetta”, Tolonen lisää.

Myynti ottamassa tuulta alleen

Atol Avion on tehnyt kansainvälisesti useita sopimuksia. Esimerkiksi Meksikossa ison lentokoulun iFly:n kanssa on solmittu jakelusopimus. iFly myös uudistaa seuraavan kolmen vuoden aikana oman Cessna 150 -konekantansa, joita koululla on 6 kappaletta, Atol Avionin Rotax STC-moottorikonversioilla.

Vastaavia neuvotteluja on parhaillaan käynnissä myös mm. Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Puolassa, Kanadassa ja Kroatiassa. Yhdysvalloissa Marylandissa sijaitsevan palkitun ja arvostetun Chesapeake Sport Pilot -lentokoulun kanssa on solmittu jo sopimuksen isot raamit.

Atol Aurora LSA:n markkinanäkymät näyttävät entistäkin paremmilta koneen saapuessa ensi vuonna markkinoille. Markkinoilla odotetaan Atolin uutta amfibiolentokonetta, sillä siinä on useita ominaisuuksia, joita kilpailijoilla ei ole – ainakaan vakioratkaisuissaan. Markkinaimusta kertoo hyvin se, että koneen kaksi keskeisintä kilpailijaa on vuoden 2019 rekisteröinneissä TOP 10:ssä. Esimerkiksi Icon A5-konetta on rekisteröity USA:ssa vuoden 2019 tammi-syyskuussa yhteensä 43 kappaletta.

Lähimmän kilpailijan ICON A5-koneen rekisteröintimäärät ovat kasvaneet nopeasti.

Osakeanti

  • Merkintäaika: 1.6. – 30.11.2019
  • Sijoituskierroksen koko: 300 000 – 1 200 000 EUR (yli 75 % merkitty)
  • Jaettava omistus: 10,71 – 42,85 %
  • Osakkeen hinta: 30,00 euroa, minimisijoitus 1 osaketta (30 euroa)
  • Valuaatio: 1 600 140 EUR (nykyinen osakemäärä kertaa osakkeen hinta)
  • Fundu toimii osakeannin teknisenä toteuttajana

Tutustu sijoituskohteeseen Fundussa!

Lue myös



Advertisement


SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


12.12.2019 11:00 | Sijoittaja.fi
TOP 10 laatuosakkeet maailmalta

suomi, osakkeet 5.12.2019 14:30 | Sijoittaja.fi
Täyden kympin laatuyhtiöt Suomesta


YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa



Siirry osaketyökaluun!



Siirry osaketyökaluun!

Advertisement

Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy