Pelijättiläiset vaikeuksissa, Take-Two, EA ja Activision Blizzard laskivat rajusti

Suuret peliyhtiöt ovat jäämässä pienten jalkoihin. Take-Two Interactive, Electronic Arts ja Activision Blizzard ovat kaikki syöksyneet helmikuun aikana pörssissä. Yhtiöiden näkymät ovat selkeästi analyytikoiden odotuksia heikommat ja kurssireaktiot ovat sen mukaisia.

osakkeet tulokset

Helmikuun alku on ollut synkkä Yhdysvaltojen pelijättiläisille. Tuloksensa julkaisseet Take-Two Interactive ja Electronic Arts syöksyivät pörssissä vetäen mukanaan myös kolmannen suuren pelitalon Activision Blizzardin. Näkymien heikentymisestä ilmoittaneet tulosjulkaisijat romahtivat lähes -15% ja Activision Blizzard näiden vanavedessä miltei -10%.

Suunnannäyttäjistä perässähiihtäjiksi

Kilpailijat ovat ajaneet innovatiivisuudessa jättiläisten ohi ja mm. kiinalainen Tencent on rahoittanut monia näistä markkinoita muokkaavista peliyhtiöistä. Supercell, Riot Games ja Epic Games ovat kaikki Tencentin tallissa ja jokainen on erinomaisessa markkina-asemassa omissa peligenreissään. Clash of Clans, League of Legends ja Fortnite ovat kaikki löytäneet miljoonayleisön ja muokanneet pelimaailmaa pysyvästi. Myös jokaisen pelin ansaintamalli on hieman erilainen, mutta kiistatta jokaisen mallin marginaalit ovat huikeita ja tuotot sen mukaisia. Yhtenäistä malleissa on se, että pelaamaan pääsee ilmaiseksi, mutta lisäsisältö on maksullista.

Suuren pelitalon infrastruktuuria vaativat graafiset spektaakkelipelit ovat jääneet taka-alalle. Tällä hetkellä suosituimmissa peleissä korostuu pelattavuus, sosiaalisuus ja pelien jatkuvan läsnäolo. Mitä paremmin peli kulkee mukana päivän jokaisena hetkenä, sitä enemmän yritys saa tilaisuuksia myydä tuotteitaan. Tuottavimmat pelit ovat pelattavissa puhelimilla ja mikromaksujen suorittamisesta tehdään yhä helpompaa. Kaikille laitteille suunnatut pelit saavuttavat myös välittömästi miljardien kuluttajien markkinat ja aito kilpailu on mahdollista yhä pienemmille, jopa yhden pelikehittäjän yrityksille.

Take-Two Interactive

Take-Twon neljännes oli erinomainen. Yhtiö löi ennusteet sekä liikevaihdon, että osakekohtaisen tuloksen osalta. Yhtiön suurmenestyspeli Red Dead Redemption 2 (RDR2) möi jo ensimmäisen viikonlopun aikana $725 miljoonan edestä. Tulosjulkistuksen yhteydessä Take-Two ilmoitti, että kokonaisuutena RDR2:ta on myyty 23 miljoonaa kappaletta.

  • Osakekohtainen tulos (EPS): $2,90 (ennuste $2,75)
  • Liikevaihto: $1,57 Mrd (ennuste $1,48 Mrd)

Yhtiön osake ei noussut erinomaisesta tuloksesta huolimatta; päinvastoin, osakekurssi kääntyi jyrkkään laskuun yhtiön ilmoittaessa selvästi ennusteita heikemmistä tulevaisuuden näkymistä. Take-Two arvioi, että seuraavan neljänneksen liikevaihto jää vain $475 miljoonaan analyytikoiden ennustaessa $606 miljoonan liikevaihtoa. Myös osakekohtaisen tuloksen arvioidaan heikkenevän selvästi $0,67-$0,77 per osake, ennusteiden odottaessa $0,84 osakekohtaista tulosta.

Take-Two on sikäli syklinen peliyhtiö, että sen itse kehittämät ja julkaisemat pelit vaikuttavat huomattavasti yhtiön liikevaihtoon. Suurimmat Take-Twon omat tuotannot ovat vielä ilman julkaisuajankohtaa: RDR2:n pc-versio on takuuvarma rahasampo ja yhtiö on ilmoittanut jatkavansa moninpeliosio Red Dead Onlinen kehitystä runkopelistä erillään. Red Dead Onlinen mikromaksumekaniikat ovat samankaltaisia aikaisemman menestyspelin Grand Theft Auto V:n online-maailman kanssa. Nämä mikromaksurahavirrat ovat olleet Take-Twolla hyvässä kasvussa jo useamman neljänneksen ajan.

Electronic Arts

Jos Take-Twon edellinen neljännes onnistui, ei samaa voida sanoa Electronic Artsista. Yhtiö jäi ennusteista niin osakekohtaisen tuloksen, kuin liikevaihdonkin osalta. Erityisen pettymyksen toi yhtiön myöhästynyt Battlefield V-peli joka ei täyttänyt sille asetettuja odotuksia. Peli julkaistiin myös ilman nykyään lähes pakollista Battle Royale-pelimuotoa, jonka ympärille mm. Fortniten menestys rakentuu.

  • Osakekohtainen tulos (EPS): $1,93 (ennuste $1,94)
  • Liikevaihto: $1,61 Mrd (ennuste $1,75 Mrd)

Vertailuneljännekseen nähden tulos oli kuitenkin hyvä: vuoden 2017 vastaavalla yhtiö tuotti tappiota $0,60 osaketta kohti. Myös liikevaihto kasvoi 11% viime vuodesta. Neljänneksen kilpailu oli myös kovaa: samalla kvartaalilla julkaistiin yllä mainittu Red Dead Redemption 2, sekä Activisionin kilpaileva moninpeliräiskintä Call of Duty: Black Ops 4 (josta Battle Royale-pelimuoto muuten löytyi). Yhtiöllä on ollut vaikeuksia myös monetisaatiomallien kanssa: EA:n viehtymys nk. loot box-malliin on kerännyt kyseenalaista kunniaa. Yhtiö on 2010-luvulla valittu kaksi kertaa Yhdysvaltojen huonoimmaksi yhtiöksi ja mallia on rinnastettu jopa laittomaan uhkapeliin. Belgiassa asiasta on jopa tuomioistuimen päätös.

Yhtiön näkymät olivat yhtenevät Take-Twon kanssa ja reilusti analyytikoiden ennusteita heikommat. Yhtiö arvioi seuraavan neljänneksen liikevaihdon jäävän $1,17 Mrd:iin ennusteiden odottaessa $1,48 miljardia. Tuloksen osalta näkymät ovat vielä heikompia: osakekohtaisen tuloksen ennustetaan jäävän vain $0,56:iin odotuksien ollessa $1,58 osaketta kohti. EA:n urheilupelit tuottavat tasaista kassavirtaa vuodesta toiseen, mutta RDR2:n kaltaisia omia menestyspelejä EA ei ole onnistunut tuottamaan. Star Wars- ja Battlefied-pelisarjat ovat kompuroineet odotettua enemmän, eikä muistakaan peleistä ole ollut kääntämään kurssia. Seuraavaksi yhtiön julkaisulistalla on roolipeliräiskintä Anthem.

Activision Blizzard

Activision Blizzard ei ole vielä ehtinyt tulostaan julkaista, mutta kahden muun suuren pelitalon heikot näkymät vetivät yhtiön mukanaan alamäkeen pörssissä. Eikä ihme, Activisionin viime aikaiset toimet eivät ole olleet järin suuria menestyksiä. Ensiksi yhtiön oman tapahtuman BlizzConin julkaisukatastrofi ja sen jälkeen ilmoitus lopettaa yhtiön Heroes of the Storm -pelin esports-toiminta. Yhtiön markkina-arvo on puolittunut viimeisen 4 kuukauden aikana

  • Osakekohtainen tulos (EPS) ennuste: $1,29
  • Liikevaihtoennuste: $3,04 Mrd

Activision Blizzardin roolipeliräiskintä Destiny 2 lisäosineen on myös ollut suuri pettymys, jopa niin suuri, että pelin kehittäjä Bungie irtaantui yhtiöstä. Bungien kanssa alunperin solmittu pelinkehityssopimus oli vieläpä niin edullinen, että Bungie sai lähtiessään pitää myös Destiny-pelisarjan oikeudet. Analyytikot arvioivat, että irtaantumisesta saattaa koitua Activisionille jopa $400 miljoonan tappiot. Yhtiö menetti tammikuussa myös talousjohtajansa, tämän siirryttyä Netflixille vastaaviin tehtäviin.

Yhtiön Call of Duty: Black Ops 4 -pelin julkaisu onnistui EA:n Battlefieldiä paremmin. Peliä myytiin viikonlopun aikana $500 miljoonalla, mikä on erinomainen saavutus. Mutta kuten Take Two yllä, ei Activision Blizzardkaan ole tuomassa markkinoille mitään uusia, mullistavia pelejä lähiakoina. Päinvastoin, Blizzardin julkistama Diablo-kännykkäpeli sai negatiivista huomiota jopa yhtiön omassa tapahtumassa ja yhtiön Blizzard-osuutta onkin kritisoitu siitä, että se alkaa muistuttamaan liikaa toista osapuolta Activisionia, jota on pelipiireissä pidetty liki EA:n kaltaisena rahastajana. Blizzardia sitä vastoin on pidetty hienoja pelejä julkaisevana pelitalona joka tekee pelejä pelaajille, eikä niinkään sijoittajille. Nähtäväksi jää, kuinka yhtiön kurssin käy tulosjulkistuksen yhteydessä.

Activision Blizzard julkaisee osavuosituloksensa 12.2.2019.



SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


Kansainvälinen markkina, etf 16.8.2019 16:38 | Timo Heikkilä
Mikä on indeksi ja miten siihen voi sijoittaa?

16.8.2019 15:24 | Timo Heikkilä
Sijoittaja – seuraa nyt volatiliteettia

hajautus, osakemarkkina 16.8.2019 14:50 | Sijoittaja.fi
Markkinakatsaus: mistä tuottoa?


YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa




Tutustu yritysjäsenyyteen!

Tilaa sijoittajakirje



Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy