Peliyhtiöiden eri suunnat: Take-Two nousee, Activision Blizzard romahti

Jättimenestys Red Dead Redemption 2 sai Take-Two Interactiven osakkeen nousuun. Activision Blizzard sitä vastoin näytti esimerkkiä, miten toimiva ajatus voidaan torpedoida täysin katastrofaalisella ajoituksella.

osakkeet teknologiayhtiöt tulokset

Villi länsi viehättää

Take-Two Interactive Softwaren uusin peli Red Dead Redemption 2 on ollut täydellinen menestys lähes kaikilla mahdollisilla mittareilla. Lokakuun 26. päivä XboX Onelle ja Playstation 4:lle julkaistu toimintaseikkailupeli on sekä kriitikoiden, että pelaajien ylistämä mestariteos. Julkaisuviikonlopun aikana peliä myytiin $725M edestä ja yhtiö itse noteerasi kyseessä olleen ”maailman kaikkien aikojen menestynein viikonloppu viihdeteollisuustuotteelle”. Jo ensimmäisen kahdeksan päivän aikana peli ylitti edeltäjänsä 8 vuoden yhteenlasketun myynnin. Kappalemääräisessä myynnissä on ylitetty jo 17 miljoonan rajapyykki.

Analyytikot ennustivat kuluneelle neljännekselle $0.93 osakekohtaista tulosta $549.9M liikevaihdolla. Take-Two ylitti molemmat lukemat reilusti. Yhtiön EPS neljänneksellä oli $1.05 ja liikevaihto $583.4M. Neljänneksen aikana yhtiö julkaisi lukuisia päivityksiä olemassa oleviin peleihin, mukaanlukien toistaiseksi yhtiön menestyimpään peliin Grand Theft Auto V:hen. Yhtiön kuluneen neljänneksen merkittävimmät tulonlähteet olivat GTA V, GTA V Online ja 2K Gamesin urheilupelit NBA:t 2K18, 2K19, 2K Online ja WWE SuperCard. Yhtiön liikevaihdosta 49% tuli jatkuvasta kulutuksesta (peleihin myytävät lisäosat, pelien sisäiset tuotteet ja virtuaalivaluutat). Kasvua tällä segmentillä vuoden takaiseen verrattuna oli 12%. Digitaalisten tuotteiden tuottama liikevaihto kasvoi 18% ja niiden osuus kokonaisliikevaihdosta oli 73% (sisältäen ym. jatkuvan kulutuksen tuotteet).

RDR2:n jättimenestys valoi uskoa yhtiöön ja tästä johtuen Take-Two antoi seuraavalle neljännekselle aikaisempaa optimistisemmat näkymät. Yhtiö arvioi osakekohtaisen tuloksen nousevan $2.55:n ja liikevaihdon $1.425 miljardiin. Analyytikot ennustavat kvartaalille $2.59 EPS:ää $1.35Mrd liikevaihdolla. Yhtiön osake nousi tulosjulkistuksen jälkimarkkinoilla noin 2.5%. Käynnissä olevalla kvartaalilla Take Twolla on muutamia pelijulkistuksia, mutta ensi vuoden osalta mielenkiinto varmasti kohdistuu siihen panostaako yhtiö RDR2:n PC-porttaukseen samalla intensiteetillä kuin GTA V:n osalta. GTA V:n konsoliversion pohjalta kehitetty PC-versio oli laajasti kiitelty ja kaikinpuolin onnistunut. Onnistuuko sama myös RDR2:n kohdalla?

Activision Blizzard: Idea hyvä, ajoitus huono

Jos Take Two:lla menee lujaa, samaa ei voi sanoa toisesta pelialan jättiläisestä Activision Blizzardista. Blizzardin piti oman, vuosittaisen tapahtuman BlizzConin tänä vuonna. Kaikki noteerattavat uudistukset olemassaoleviin peleihin jäivät täysin yhden kolossaalisen PR-katastrofin varjoon. Kuukausien vihjailun jälkeen täyteen ahdettuun messuhalliin pakkautuneet, satoja dollareita lipusta maksaneet yhtiön ja sen tuotteiden superfanit palkittiin ilmoituksella, että rakastetusta Diablo-pelisarjaan on kehitteillä jatkoa. Katastrofin tästä teki se, että kyseessä oli mobiilipeli, joka oli ensisijaisesti suunnattu Aasian markkinoille.

Harvoinpa on teknologiayhtiö ollut yhtä puissa sen kanssa, kuinka sen fanaattisin asiakaskunta reagoisi uusimpaan tuotejulkistukseen. PC-versiosta kysyttäessä yhtiön edustajaa buuattiin hänen todetessaan että sellaista ei ole suunnitteilla, ja että eikö ”yleisöllä ole puhelimia”. Ongelmaksi ei niinkään muodostunut se, etteikö yhtiön kannattaisi ja tulisi keskittyä myös mobiilimarkkinoille vaan se, että yhtiö unohti täysin sen avainasiakkaat keskittyessään vain taloudellisesti houkuttelevampiin pelialustoihin.

Mobiilipelit, kuten varmasti myös Diablo Immortal, tulevat menestymään jatkossa huomattavasti paremmin suhteellisessa mittauksessa kuin tavanomaiset konsoli- tai pc-pelit. Mobiilipelien tuotantokustannukset ovat verrattaen matalat, joten niiden monetisaatio voidaan rakentaa tehokkaammaksi antamalla peli kaikkien pelattavaksi ilmaiseksi, mutta lisäämällä mikrotransaktioita pelin sisälle. Mikrotransaktiot ovatkin suuri vedenjakaja pc- ja mobiilipelaajien välillä; ensiksimainitussa niitä pidetään jopa arpajaisiin verrattavina perisynteinä, kun taas jälkimmäisissä ja taas erityisesti Aasian markkinoilla, mikrotransaktiot ovat liki itsestäänselvyys. Ja mikrotransaktiot ovat tietysti erittäin tuottoisia niitä tarjoaville pelitaloille.

Huolimatta siitä, kuinka tuottoisia Blizzardin mobiilipelit tulevat tulevaisuudessa olemaan, oli niiden julkaisuajankohta ja -tyyli täysin väärä ja sijoittajat reagoivat siihen vahvasti. Yhtiön osakekurssista suli Diablo Immortalin surkean vastaanoton myötä -7%. Kun tähän yhdistetään vielä Activisionin ennakoitua huonommin myynyt uusi Black Ops ja lokakuun kurssiheilahtelu, ollaan jo -23%:ssa. Yhtiö julkaisi osavuosituloksensa eilen ja laskeneet kuukausikäyttäjämäärät saivat sijoittajat reagoimaan. Osake romahti -10% jälkipörssissä.





SINUA VOISI KIINNOSTAA MYÖS NÄMÄ ARTIKKELIT


15.11.2018 08:06 | Timo Heikkilä
Tuloskauden yhteenveto ja parhaat sijoitusideat

14.11.2018 17:02 | Sijoittaja.fi
Neljä erinomaista artikkelia osakesijoittajalle

14.11.2018 09:48 | Timo Heikkilä
Osakkeiden tuotto-odotukset ovat nousseet





YKSITYISSIJOITTAJALLE AMMATTILAISTEN TIETO & TYÖKALUT

  • Osaketyökalu
  • ETF-työkalu
  • Indeksityökalu
  • Markkinaympäristö ja riski-indikaattorit
  • Markkinakatsaus
  • Analyysit ja rahastovertailut
  • Mallisalkut ja sijoitusideat
  • Lukuoikeus koko tietopalvelun sisältöön
  • Yhteistyökumppaneiden jäsenedut
  • Opastus chatissa




Tutustu yritysjäsenyyteen!

Tilaa sijoittajakirje



Sijoittaja.fi / Investment Intelligence Oy